خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/07 - 09:02
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نایب رئیس فراکسیون مناطق محروم

اختلافات قبیله ای عشایری بزرگترین مانع توسعه استان یزد است

**نایب رئیس اول فراکسیون مناطق محروم بزرگترین مانع در توسعه استان یزد را اختلافات قبیله ای عشایری و سلایق مدیریتی در این استان دانست.

 "محمد کریم عابدی" نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در گفت وگو با هفته نامه بشارت نو یزد به بررسی مسائل مدیریتی استان و پتانسیل های توسعه در استان یزد پرداخته است. 

شما نماینده دو استان یزد و خراسان جنوبی هستید. کمی در این‌باره توضیح بدهید که چطور ممکن است یک شخص از دو استان نماینده شود؟

زمانی که در تقسیمات جغرافیایی استان خراسان بزرگ را تقسیم می‌کردند به من اعلام کردند که شما را می‌خواهند به خراسان جنوبی بفرستند، از سوی دیگر با مصوبه معاون اول وقت، طبس از خراسان جدا و به یزد ملحق شد. فاصله طبس تا مرکز یزد 400 کیلومتر است  بیشترین زیرساخت‌های این شهرستان مربوط به استان خراسان رضوی است چون برادر امام‌رضا(ع) اینجا مدفون است و این امامزاده تنها امامزاده در کل کشور است که زیر نظر آستان قدس رضوی است. حوزه‌های علمیه و همه امکانات زیرساختی طبس متعلق به خراسان رضوی است. فرهنگ مردم هم رضوی است و با فرهنگ یزد متفاوت است حتی لهجه مردم نیز با لهجه مردم یزد متفاوت است.

بعد از آنکه از خراسان بزرگ به سه استان منفک شد سه شهرستان فردوس، سرایان و بشرویه که جزو خراسان رضوی بودند به خراسان جنوبی ملحق شدند و در این میان مشکلی که ما داریم این است که این بخش‌ها تبدیل به چهار شهرستان می‌شود و در دو استان قرار می‌گیرد. قرار است 20 نماینده به تعداد نماینده‌های کل کشور افزوده شود که یک نماینده به استان یزد اضافه می‌شود و من فکر می‌کنم این حق یزد و طبس است که یک نماینده به صورت جداگانه داشته باشند.

 بزرگترین مانع بر سر راه توسعه استان از نظر شما چیست؟

به نظرم می‌آید بزرگترین مانع اختلاف‌نظرهای قبیله‌ای عشایری است. بعضی شهرستان‌های یزد، خودشان را برتر از سایر شهرستان‌ها می‌دانند. در سفر دوم هیأت دولت استاندار آماری از تسهیلاتی که به استان داده شده است ارائه می‌کند که 90درصد این تسهیلات تخصیص یافته از سوی بانک‌ها به دو شهر یزد و اردکان داده شده است و مابقی 10درصد باقیمانده به 9 شهرستان دیگر داده شده است یعنی شهرهایی مثل میبد، تفت، ابرکوه، بافق و. . . هر کدام یک‌درصد و آن دو شهرستان دیگر 90درصد. به نظر من اینها همه آسیب است و اجازه نمی‌دهد که استان یزد توسعه پیدا کند. باید عقلانیت، تعامل، شایسته‌سالاری و دین‌محوری بر مدیریت استان حاکم شود و همه شهرستان‌های استان در یک سطح دیده شوند. تعصبات باید کنار گذاشته شود چون بسیار آسیب‌زننده هستند.

 برای رفع این مشکل تا به حال چه اقداماتی کرده‌اید؟

گاهی در این‌باره با تلویزیون محلی یزد مصاحبه‌هایی کرده‌ایم و تلاش کردیم محبت مردم را جلب کنیم. معتقدم باید ما مدیران از همه شهرستان‌ها باشیم و همه در بحث مدیریت شرکت کنیم و اگر مدیر شایسته‌ای هست بدون توجه به اینکه از کدام شهرستان است بتواند بیاید و مدیر شود همچنین صنایع جدید که سهمیه می‌گیرند و اعتبار کسب می‌کنند در مناطق محروم راه‌اندازی ‌شوند تا جلوی مهاجرت‌ گرفته شود.

 شما از وزیر نفت درباره اساسنامه شرکت‌های وابسته به وزارتخانه نفت سؤال کردید. کمی در این باره توضیح می‌دهید؟

در تاریخ 18 اسفند 87 و در اولین جلسه، این مساله که چرا شرکت‌های تابع وزارت نفت اساسنامه ندارند را از وزیر به صورت سؤال عنوان کردم. وزیر وقت هم به کمیسیون انرژی آمد و من از توضیحاتش قانع نشدم و موضوع به صحن رفت اما بررسی آن طولانی شد، عمر دولت نهم به پایان رسید و زمانی که دولت دهم شروع به کار کرد از آن‌جایی که این مساله جزو منابع ملی و میراث ملی ماست دوباره در کمیسیون مطرح شد و از آنجایی‌که توضیحات وزیر من را قانع نکرد دوباره به صحن رفت و من این را از وزیر نفت سؤال کردم. این سؤال فقط از این وزیر فعلی وزارت نفت نیست بلکه از همه وزرای نفت از اول انقلاب تا به حال است؛ از آقای معین‌فر تا آقای زنگنه همه باید در این باره پاسخگو باشند و در حال حاضر دکتر میرکاظمی میراث وزرای قبل را در این مسئله برعهده دارد.

 فکر می‌کنید چه اتفاقی با توجه به مسئله‌ای که شما مطرح کردید بیفتد؟

امیدوارم در فاصله کوتاهی تا 40 روز آینده لایحه اساسنامه شرکت‌های وابسته به وزارت نفت تدوین شود و هیأت‌دولت آن‌را تصویب کند و به مجلس بفرستد و مجلس هم آن را بازنگری، تصویب و ابلاغ کند و وزارتخانه نفت بعد از حدود نیم قرن دارای اساسنامه شود.

 طرح انتقال گاز به طبس، در چه حالی است؟ با توجه به اینکه شما پیگیر این طرح بودید؟

این برنامه به مدت دو سال عقب است. گازکشی درون‌شهری به صورتی است که زمانی که گاز اصلی وارد شهر می‌شود بتواند گاز را وصل کند. در حال حاضر گاز اصلی شش ماه است که رسیده اما پروژه را چندی پیش کلنگ‌زنی ‌کردیم. دو شرکت هم با هم در این زمینه کار می‌کنند ولی این پروژه یک سال طول خواهد کشید و من امیدوارم در دهه فجر شعله گاز به طبس برسد.

 با توجه به خشکسالی در استان یزد وضعیت کشاورزی استان را چگونه می‌بینید؟

متأسفانه در رابطه با خشکسالی به استان یزد بسیار کم‌لطفی شده است و حتی در این مورد بنده و آقای فرهمند به رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه چرا به استان یزد بودجه برای خشکسالی کم داده شده است تذکر دادیم. این استان  به خاطر کمبود آب از نظر کشاورزی بسیار محروم است و قرار شد در همین رابطه با وزیر کشاورزی جلسه‌ای داشته باشیم تا این اعتبارات جبران شود. کشاورزی در استان باید مدرن شود و کشت گلخانه‌ای در آن صورت بگیرد. در سفر دوم هیأت دولت به یزد، وزیر وقت و مدیر کل جهاد کشاورزی وقت گزارشی مبنی بر احداث گلخانه‌ای در شهرستان یزد دادند که به جای اینکه با گازوئیل کار کند از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و 15 میلیون تومان برای آن هزینه شده است اما هرگز معلوم نشد که این گلخانه کجا بوده است. ما انرژی خورشیدی زیادی در یزد داریم و این انرژی در حال هدر رفتن است.

 با توجه به اینکه استان یزد قطب صنعت و معدن کشور است آیا بهره‌برداری لازم از این امکان صورت می‌گیرد؟

ما معادن زیادی در استان داریم و کلکسیون معادن نیز در منطقه طبس است. آهن، زغال‌سنگ، سرب، روی، اورانیوم و انواع سنگ‌های معدنی و تزئینی در این منطقه وجود دارد. در تاریخ 28 خرداد 1387 اولین معدن مکانیزه خاورمیانه کشور در شهرستان یزد افتتاح شد و این اقدام ارزنده باعث شد به خودکفایی در زمینه زغال‌سنگ برسیم و حتی آن‌ را صادر کنیم. نیروگاه برق 650 مگاواتی زغال‌سنگ برای اولین بار در طبس توسط وزارت نیرو در حال احداث است که باید سرعت بیشتری بگیرد و چون این یک پروژه ملی است در سفر اول هیأت‌دولت به استان هم تأکید شده است که چند کارخانه کک‌سازی در استان تأسیس شود. سرمایه‌گذار داخلی هم پای کار است تا یک کارخانه 300 هزار تنی احداث کند. سرمایه‌گذار خارجی هم وارد کار شده و این نیز باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. در طبس معدن زغال‌سنگ داریم و به جای اینکه این زغال‌سنگ به اصفهان فرستاده شود باید در خود یزد فرآوری شود اما متأسفانه زیاد به این مسئله توجه نشده است.  در حال حاضر ما داریم کک را وارد می‌کنیم و این همه ارزی است که از کشور خارج می‌شود. باید یک کارخانه کک‌سازی 400 هزار تنی در کنار کارخانه زغال‌سنگ ما باشد تا زغال‌سنگ شسته شده را فرآوری کند و باید در جهت تأسیس صنایع تبدیلی در استان فکر اساسی شود.

  • کد خبر : 28406
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار