خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/07/11 - 11:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از محمدحسین فرهنگی/

اختلاس‌کننده‌ها اخیر به باندهای قدرت وصل‌ هستند

به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین علت‌های اختلاس سه‌میلیاردی اخیر ضعف ساختار بانکی است، به‌طور یقین این افراد با ساز‌کار دستگاه‌های بانکی آشنایی کامل داشتند و از رانت‌هایی هم استفاده کردند؛ طبیعی است که این افراد به باندهای قدرت و فساد وصل باشند.


به‌گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت، محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی که در هفته‌نامه اقتصاد آذربایجان منتشر شده است، به تشریح ابعاد اختلاس اخیر پرداخته است، که در ذیل می‌خوانید.



این روزها خبر اختلاس میلیاردی بانک صادرات در صدر اخبار قرار گرفته و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام بانکی و پولی کشور شده است، ابعاد این اختلاس وسیع است و باید با عوامل فساد اقتصادی برخورد جدی صورت گیرد، در عین‌حال به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین علت‌های این اختلاس ضعف ساختار بانکی است و حداقل انتظار مردم این است که مقصران در به‌وجود آمدن اختلاس سه‌‌هزار میلیارد تومانی در برابر مردم پاسخ‌گو باشند.



از سوی دیگر ضعف نظارت و تعطیل کردن ابزار‌های نظارتی یکی از علت‌های بروز تخلف‌های بزرگ اقتصادی است که حتی اگر با وجود شواهد و قرائن مستند، هیچ مقام ارشد دولتی حامی اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی نباشد تکلیف از گردن دستگاه اجرایی ساقط نمی‌شود؛ چرا که این دستگاه در پیش‌گیری از مفاسد اقتصادی بیشترین وظیفه را برعهده دارد، از این‌رو شاید استعفای برخی از مسئولان نظام اقتصادی راهی برای دل‌جویی از مردم و عذرخواهی از آنان باشد به‌همین جهت مجازات عاملان اختلاس لازم است.



این تخلف کار یک یا دو نفر نیست و باید همه افراد نقش‌آفرین شناسایی و دستگیر شوند تا برخورد قضایی جدی با آن‌ها صورت گیرد، این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری نباید پیش از مشخص شدن فساد در یک سازمان، نام آن فاش شود، متأسفانه اقتصاد کشور در سال‌های گذشته با مشکل‌هایی مانند زمین‌خواری، ارائه تسهیلات میلیاردی بدون گرفتن وثیقه و همچنین سوءاستفاده از مقام‌ها روبه‌رو است که با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب باید هر چه سریع‌تر، این مشکل‌ها برطرف شود.



مسئولان اجرایی کشور باید هر چه سریع‌تر با متخلفان اختلاس مطابق قانون برخورد و با اقدام‌های مناسب از بروز چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کنند. به‌طور یقین این افراد با ساز‌کار دستگاه‌های بانکی آشنایی کامل داشتند و از رانت‌هایی هم استفاده کردند؛ طبیعی است که این افراد به باندهای قدرت و فساد وصل باشند.

  • کد خبر : 59852
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم