خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/18 - 07:33
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ستار هدایتخواه مطرح کرد:

آلودگی و عوارض جانبی، سهم کهگیلویه و بویراحمد از منابع نفت و گاز

**"ستار هدایتخواه " نماینده دنا و بویراحمد به بیان مشکلاتی که سبب شده‌اند تا بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد می‌پردازد و پس از آن، به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل اشاره می‌کند. او که خود عضو و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، یکی از علل افزایش بیکاری در استان را مشکل فرهنگی دانست و گفت که برای حل این مشکل، باید «کار فرهنگی» صورت گیرد تا جوانان و افراد تحصیل‌کرده، تنها به دنبال «پشت میز نشینی» نباشند. متن گفت‌وگوی وی با روزنامه امید مردم در پی می‌آید:

میزان بیکاری در استان در حال حاضر چند درصد است؟

طبق آخرین گزارش‌ها و آمارهایی که مراکز آمار ارائه کرده اند، میزان بیکاری در استان کهکیلویه و بویراحمد، بیش از 15 درصد و چیزی بین 15 تا 18 درصد است. البته این آمار در فصول مختلف، با توجه به مشاغل فصلی متفاوت است و در برخی از فصول سال، آمار بیشتر از این می‌شود.

علل و عوامل این میزان بالای بیکاری در استان چیست؟

این میزان از بیکاری در استان ما، علل زیادی دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان عدم حضور زیرساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال در استان دانست.

لطفاً کمی درباره همین زیرساخت‌ها توضیح بدهید.

متأسفانه ما در استان صنایع بزرگی که بتوانند در سطح بالا ایجاد اشتغال کنند، نداریم. چند صنعت متوسط در استان فعال وجود داشتند که در مقاطعی فعال بودند ولی این صنایع متوسط، نمی‌توانند باعث ایجاد اشتغال 100درصدی در استان شوند. از طرف دیگر، مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عدم حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان است. البته چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان فعالیت می‌کنند، فعالیت آنها نیز در حد لازم و کافی نیست.

سرمایه گذاران بخش خصوصی خارج از استان نیز انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در استان ما را ندارند و دولت باید در راستای حل این مشکل، برای این سرمایه گذاران ایجاد انگیزه کند. از طرف دیگر، روحیه پرداختن به کارهایی که در دراز مدت نتیجه می‌دهند نیز، در میان مردم و سرمایه گذاران وجود ندارد.

عوامل فرهنگی در این مسئله چه نقشی دارند؟

عوامل فرهنگی هم در این مسئله دخیلند. متأسفانه فرهنگ کار در استان به گونه‌ای شده است که بسیاری از جوانان جامعه، در پی یافتن مشاغل اداری و دولتی هستند اما نکته‌ای که بدان توجه نمی‌شود، این است که طبق قوانین کشور، در سال‌های اخیر، جذب نیرو در مشاغل دولتی و اداری به شدت محدود شده است و میزان استخدام در مشاغل دولتی در حال حاضر، پاسخگوی نیازهای جوانان جویای کار نیست.

 راه حل این مشکلات که گریبانگیر جوانان و خانواده‌ها شده است، چیست؟

برای حل این مشکلات باید دست به اقدامات زیادی زد که از جمله این اقدامات، کار فرهنگی است. باید فرهنگ کار و تلاش تقویت شود و این روحیه دنبال تنها کار اداری گشتن، تا حد امکان تضعیف شود. از سوی دیگر دولت باید، امتیازات خاصی را برای مناطق محرومی مانند استان کهکیلویه و بویراحمد در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به این مناطق آمده و سرمایه‌گذاری کنند و با سرمایه‌گذاری آنان بخشی از مشکلات مربوط به بیکاری در استان‌ها و مناطق محروم، حل شود.

دیگر اقداماتی که دولت می‌تواند برای حل این مشکل در مناطق محرومی مانند استان کهکیلویه و بویراحمد انجام دهد چیست؟

دولت می‌تواند سازمان‌های وابسته به خود را ملزم کند تا در مناطق و استان‌های محروم سرمایه‌گذاری کنند، سازمان‌های وابسته به وزارت صنایع و معادن، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت دفاع و. . . از جمله سازمان‌هایی هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاری 49درصدی در استان انجام دهند. دولت باید این تکلیف را بر عهده این سازمان‌ها بگذارد تا با سرمایه‌گذاری در استان‌هایی چون کهکیلویه و بویراحمد زمینه‌های رشد و توسعه این استان‌ها را فراهم کنند. از طرف دیگر، نکته‌ای که در این زمینه می‌تواند چاره‌گر برخی مشکلات باشد، توجه به موضوع تمرکز زدایی است که در حال حاضر مورد توجه دولت محترم نیز قرار گرفته است.

در این زمینه دولت چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

در طرح تمرکز زدایی مقرر شده است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت، به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر منتقل شوند. استان کهکیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد، می‌تواند مرکز و محل خوبی برای انتقال بسیاری از این شرکت‌ها و سازمان‌ها باشد. در صورت حضور و فعالیت این شرکت‌ها نیز بسیاری از جوانان و افراد جویای کار در استان، از مشکل بیکاری رهایی خواهند یافت. راه دیگر دولت برای حل این معضل، ارائه تسهیلات و وام‌های با درصد سود کمتر به جوانان و افراد جویای کار است.

استان کهکیلویه و بویر احمد منابع نفت و گاز مهمی دارد. حضور شرکت‌ها و پالایشگاه‌های مربوط به این صنعت مهم و پردرآمد، چه نقشی در ایجاد اشتغال در استان دارد؟

صنعت نفت و گاز در استان، از صنایع بسیار مهم ملی است اما متأسفانه بسیاری از نیروهای فعال در این صنعت، نیروهای غیربومی هستند که از سایر مناطق کشور برای کار به استان کهکیلویه و بویراحمد آمده‌اند. باید نیروهای شاغل در این بخش از نیروهای بومی باشند، تا مردم استان نیز از این صنایع مهم بهره مند شوند.

استان کهکیلویه و بویراحمد چه بهره‌ای از حضور این صنایع می‌برد؟ آیا مردم استان، سودی از وجود این طرح‌های عظیم ملی می‌برند؟

متأسفانه استان کهکیلویه و بویراحمد بهره چندانی از حضور این ذخایر مهم نفتی و گازی نمی‌برد. بهره‌ای که ما از این صنایع می‌بریم، همان آلودگی‌ها و دود و عوارض جانبی مضر این صنایع است. مردم بهره‌ای از وجود این صنایع نمی‌برند و در عین حال، 4 خط لوله عظیم گاز از استان عبور می‌کند و مناطق بزرگی از زمین‌های کشاورزی مردم را اشغال می‌کند.

استان هیچ سودی از این صنایع نمی‌برد؟

سودی که به استان می‌رسد، بسیار اندک است. تنها سودی که در دولت نهم و دهم از این منابع به استان ما رسید، سهم دو درصدی استان تولید‌کننده از نفت تولید شده در استان بود، اما در سال گذشته که متأسفانه درآمد نفت کشور پایین بود، این مبلغ هم بالطبع پایین آمد اما در سال جاری این مشکل با توجه به بالاتر رفتن قیمت نفت، بیشتر شد و به حد متعادلی رسید.

مشکل این صنعت در استان از کجا نشأت می‌گیرد؟

استان کهکیلویه و بویر احمد چیزی حدود 20 درصد از نفت کشور را تأمین و تولید می‌کند، اما هنوز با وجود گام‌های خوب و مهمی که برداشته شده است، وضعیت توسعه‌یافتگی استان به حد قابل قبولی نرسیده است. استانی که در ایام هشت سال دفاع مقدس، به دلیل در تیررس بودن استان خوزستان، مهم‌ترین منبع تأمین انرژی کشور بود و از این لحاظ دین بزرگی به گردن کشور دارد، استانی که بالاترین میزان حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل را با توجه به میزان جمعیت دارد و از این لحاظ نیز کشور بدان مدیون است، هنوز صنعت نفتش بدون توجه به منافع استان، زیر نظر صنعت نفت استان خوزستان اداره می‌شود.

دولت باید شرکت نفت و گاز استان کهکیلویه و بویر احمد را از استان خوزستان مستقل کند تا مردم بیش از پیش از مزایای وجود این صنعت بسیار مهم در استان بهره مند شوند و استان نیز به مرحله و اندازه خوبی از توسعه‌یافتگی برسد.

  • کد خبر : 24384
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار