خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 14:53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
معرفی اسناد سازمان ملل در کتابخانه مجلس (بخش نود و سوم)؛

جنگ غزه؛ تأثیرات اجتماعی- اقتصادی مورد انتظار بر دولت فلسطین

کتابخانۀ مجلس به عنوان کتابخانۀ واسپاری سازمان ملل متحد، از ماه مه سال 1948، انتشارات و اسناد این سازمان را دریافت می‌کند و تنها مرکزی در ایران است که منابع را به سه زبان رسمی انگلیسی، عربی و فرانسه در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کتابخانۀ مجلس به عنوان کتابخانۀ واسپاری سازمان ملل متحد، از ماه مه سال 1948، انتشارات و اسناد این سازمان را دریافت می‌کند و تنها مرکزی در ایران است که منابع را به سه زبان رسمی انگلیسی، عربی و فرانسه در اختیار دارد.



بخش اسناد سازمان ملل مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تلاش می‌کند تا جدیدترین گزارش‌ها و انتشارات سازمان ملل متحد را از طریق وب‌سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی معرفی نموده، در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار دهد. بخش پیشین این معرفی‌ها را می‌توانید در بخش نود و دوم بخوانید.



جنگ غزه: تأثیرات اجتماعی- اقتصادی مورد انتظار بر دولت فلسطین: برآورد اولیه تا تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۳



تهیه شده توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (ESCWA) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP2023



جنگ غزه تا کنون باعث کشته شدن افراد بسیار و سبب آسیب شدید به زیرساخت‌های این شهر شده است که پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت اجتماعی- اقتصادی خواهد داشت. این جنگ سبب محرومیت طولانی مدت و کاهش توسعه انسانی در این منطقه شده و تبعات آن به تمام مناطق فلسطین اشغالی گسترش خواهد یافت.



آسیب وارده به فعالیت‌های اقتصادی فلسطین به دلیل محاصره کامل غزه، از بین رفتن سرمایه، مهاجرت اجباری و محدودیت در انتقال کالا و جا به جایی افراد در کرانه غربی بسیار سخت بوده است.



از ابتدای جنگ غزه حدود 390 هزار شغل از میان رفته است. تخمین های اولیه نشان می‌دهد تولید ناخالص ملی  می‌تواند در سال 2023 بین 4 تا 12 درصد و در سال 2024 بین 4 تا 9 درصد در مقایسه با شرایط پیش از جنگ و با توجه به طول مدت جنگ با کاهش همراه باشد.



همچنین شاخص توسعه انسانی (HDI)  با کاهش چشم‌گیری مواجه شده و می‌تواند دولت فلسطین را با توجه به سطح تنش‌ها بین 11 تا 16 سال در این زمینه دچار عقب افتادگی کند.



بهبود شرایط اقتصادی در غزه پس از آتش‌بس با توجه به تخریب گسترده و دسترسی نامطمئن به منابع، به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.



تأثیرات منطقه‌ای جنگ غزه چند لایه‌ای بوده و به دامنه و درجه شدت اقدامات نظامی بستگی خواهد داشت.



غزه با تراکم جمعیتی حدود 6300 نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود. برخی مناطق شمال غزه تراکم جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در هر کیلومتر مربع دارند. حدود 40 درصد از جمعیت غزه را کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند و 60 درصد جمعیت، پناهنده هستند. وضعیت زندگی غزه در آستانه جنگ به دلیل محاصره تحمیل شده توسط اسرائیل از سال 2007 در کنار افزایش تنش‌های نظامی، پرمخاطره بوده و فقر افسار گسیخته، بیکاری و عدم امنیت غذایی از تبعات این شرایط است.



تا تاریخ سوم نوامبر 2023 و با گذشت 4 هفته از جنگ، تعداد افراد کشته شده به دلیل بمباران اسرائیل و عملیات نظامی به 9770 نفر رسیده که 4008 نفر از آنها کودک و 2550 نفر زن بوده اند. حداقل 23516 نفر در این حملات زخمی و حدود 2100 نفر نیز مفقود شده‌اند. مجموع آمار کشته شدگان در همین 4 هفته بسیار بیش‌تر از آمار کل تنش‌های نظامی بین اسرائیل و غزه در سال 2007 بوده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 373073
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار