خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/04/27 - 17:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
ذوالقدر:

کمیسیون فرهنگی گزارش پیگیری فاجعه منا را در موسم حج از نهادهای مسئول دریافت می‌کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است دولت و خانواده‌های فاجعه دیده می‌توانند به صورت جداگانه حقوق فاجعه دیدگان را از محاکم بین‌المللی پیگیری کنند که اثر آن بیشتر خواهد بود.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره پیگیری حقوق فاجعه دیدگان منا و عدم فراموشی این فاجعه گفت: از ابتدا قرار بود کمیته ای برای رسیدگی به فاجعه منا از طریق سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و نهادهای مربوطه تشکیل شود تا طی جلسات با مقام های سعودی به حقوق فاجعه دیدگان رسیدگی شود اما این تلاش ها تا کنون نتیجه ای نداشت و عربستان نیز زیر بار پرداخت دیه نرفت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه برای هیچ کشور اسلامی مهم نبود که دیه فاجعه دیدگان خود را دریافت کند، عنوان کرد: جمهوری اسلامی نیز زمانی که موضوع داغ بود پیگیری هایی کرد اما خانواده های زیادی قربانی داده و هنوز منتظر نتیجه هستند.



وی ادامه داد: در حال حاضر در آستانه فرا رسیدن موسم حج قرار داریم و مرحله اول حجاج سفر خود را به سرزمین وحی آغاز کرده اند لذا در خلال مذاکرات برای برگزاری این سفرها لازم است موضوع فاجعه دیدگان نیز پیگیری شده و به فراموشی سپرده نشود تا حقوق به ناحق ریخته شده ایرانیان بازپس گرفته شود.



ذوالقدر در ادامه تشکیل کمیته حقیقت یاب را به ضرر سعودی ها دانست و افزود: این بی نظمی بود که باعث کشتار مسلمانان در منا و حادثه مکه شد و آنها در هر صورت مقصر هستند حتی اگر این اتفاق غیر عمد باشد.



وی تأکید کرد: در صورت سرباز زدن مجدد سعودی ها از تشکیل کمیته حقیقت یاب می توانیم به محاکم بین المللی به عنوان آخرین راه مراجعه کنیم و این انتظاری است که خانواده قربانیان از مسئولان دارند و محاکم بین المللی نیز باید این موضوع را بپذیرند چرا که مراسم بزرگ حج مراسمی بود که عربستان مسئول تأمین امنیت کامل آن است.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نحوه شکایت به محاکم بین المللی خاطرنشان کرد: هم خانواده ها و هم دولت می توانند به صورت جداگانه این شکایت را داشته باشند که قطعا نتیجه بخش خواهد بود در این بین کمیسیون فرهنگی نیز که تا کنون گزارشی از وزارت خارجه و سازمان حج خواهد دریافت نکرده از این نهادها خواست تا در زمان برگزاری حج امسال گزارشی از پیگیری های خود درباره فاجعه منا به کمیسیون ارائه کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 254226
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار