امیری خامکانی:
کاهش تصدیگری دولت علت پیگیری "طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت"
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس کاهش تصدیگری دولت در پخش و خدماتدهی فرآوردهای نفتی و گازی را علت پیگیری "طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت" توسط وزارت نفت عنوان کرد.
حسین امیری خامکانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص معایب و مزایای "طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت" که ازسوی دولت دنبال میشود، گفت: طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت طرحی است که با هدف تجمیع چند جایگاه عرضه تحت نظر یک برند مشخص برای نخستین بار در دولت یازدهم کلید خورد اما در ادامه به دلیل ایراداتی کمیسیون انرژی طرح اصلاحیه آن را برای کاربردی شدن در دست گرفت و اکنون آماده بررسی در صحن علنی است.
کاهش تصدیگری دولت در پخش و خدماتدهی فرآوردهای نفتی و گازی
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح اصلاحیه برندسازی جایگاههای عرضه سوخت، توضیح داد: وزارت نفت میتواند بهمنظور کاهش تصدیگری دولت در پخش و خدماتدهی فرآوردهای نفتی و گازی، حداکثر یک سال پس از ابلاغ این قانون وظایف غیرحاکمیتی خود را دراین خصوص به شرکتهای تعاونی و خصوصی واگذار کند، درواقع وزارتخانه نفت اولویت واگذاری خدمات یا اعطای مجوز جایگاهداری را به شرکتهایی دهد که از این جایگاهها تشکیل میشوند.
وی با اشاره به دلایل پیگیری "طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت" ازسوی دولت را مشکلاتی همچون برخورد مستقیم و دائمی با چند هزار جایگاهدار سوخت عنوان کرد و افزود: مسئولان وزارت نفت میخواهند در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا صرفا با تعداد مشخصی از شرکتها یا سرگروههای جایگاههای عرضه سوخت در تماس باشد.
"طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت" فقط شامل بخش توزیع میشود
امیری خامکانی با بیان اینکه طرحی در وزارت نفت تحت عنوان برندسازی جایگاههای سوخت با هدف مدیریت بهتر این جایگاهها مطرح شد تا با تعداد کمتری ارتباط داشته باشد، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرکتهای قدرمندی مسئولیت را از پالایش تا توزیع بر عهده دارند و حتی بنزینی با کیفیت بهتر تولید میکنند بههمین دلیل وزارت نفت نیز به دنبال خروج از روش سنتی گذشته است هرچند این طرح فقط بخش توزیع را شامل میشود.
دولت با برونسپاری مسئولیتهای غیرحاکمیتی به وظایف اصلیتر خود بپردازد
وی معتقد است بهتر است در این راستا شرکتهای خصوصی و تعاونی متشکل از جایگاهداران موجود و غیر از آن تشکیل شده و مسئولیت پالایش، تولید و توزیع را برعهده بگیرند تا دولت با برونسپاری مسئولیتهای غیرحاکمیتی به وظایف اصلیتر خود بپردازد.
وزارت نفت باید با بررسی بیشتر طرح راه را برای هر نوع تخلفی ببندند
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی طرح برندینگ را فرصتی برای دلالی در سیستم عرضه سوخت کشور میدانند، گفت: وزارت نفت و کمیسیون انرژی باید با بررسی بیشتر راه را برای هر نوع تخلفی بسته و سپس طرح مترقی خود را اجرایی کنند./
پایان پیام