خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/19 - 15:10
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ذوالقدر:

پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک عرصه را بر اقشار کم‌درآمد تنگ می‌کند

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، معتقد است اخذ عوارض از خودروهایی که به محدوده طرح ترافیک وارد می‌شوند، اگرچه به ظاهر کاسبکارانه نیست اما فضا را برای بهره‌برداری اقشار ضعیف و متوسط از تسهیلات شهری بسته‌تر می‌کند.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد مصوبه مجلس که در پی آن شوراهای شهر بعد از این برای ورود خودروها محدوده طرح ترافیک عوارض دریافت می‌کنند، گفت: توجه به موضوع هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ازجمله تغییرات مثبت ایجاد شده در این لایحه است. در این راستا شفافیت عملکردی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز در نسخه کنونی مورد توجه قرار گرفته است، همچنین ارتقای انضباط مالی از دیگر موضوعات مهم مرتبط با این لایحه است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه گسترش جمعیت شهرها و ایجاد نیازهای جدید در روستاها و توسعه روابط اجتماعی و محدوده مناطق مذکور، مطالبات و نیازهای روزافزونی را در پی داشته است، ضروری است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر از درآمدهای مشخص‌ و پایدارتری برخوردار باشند.



وی تصریح کرد: آنچه مسلم است لایحه درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ایجاد درآمدهای پایدار و تنظیم‌گری در زمینه هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از طریق روش‌هایی در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای غیرمستمر همچون درآمد حاصل از ساخت و ساز، تعیین سازوکار مؤثر برای کسب عوارض و درآمدهای قانونی و ایجاد وحدت رویه در وضع عوارض توسط شوراهای شهر اسلامی به‌منظور گسترش شهرها و پاسخگویی به نیازها و مطالبات شهری و نیازهای روز روستاها و توسعه آن‌ها، مرداد ماه 1397 مصوب شد.



ماده 10 لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها متناسب با وضعیت مالی دولت نیست



این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد دلیل مخالفت سازمان امور مالیاتی با ماده 10 لایحه درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت مالی دولت و نیازی که به بخش بیشتری از این درآمد دارد، همچنین هم زمانی با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و مواردی که در این لایحه، شهرداری‌ها از آن سهم دارند، طبیعی است که ماده 10 مورد اعتراض رئیس سازمان امور مالیاتی واقع شود.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در خصوص وضع عوارض بر خودروهایی که در طرح ترافیک وارد می‌شوند نیز اگرچه به ظاهر این طرح‌ها کاسبکارانه نیست و برای کاهش حجم ترافیک و سطح آلودگی هوا در پایتخت تدوین شده است که ضرورت هم دارد. اما باید به این نکته نیز توجه شود که هرچه بیشتر چنین طرح‍‌هایی توسعه یابد، فضا بر اقشار ضعیف و متوسط و بهره‌برداری آنان از تسهیلات شهری بسته‌تر می‌شود. چرا که فقط اقشاری که دارای درآمد قابل توجهی هستند می‌توانند عوارض این بخش را پرداخت کنند. به خصوص برابر وضع این عوارض باید ناوگان حمل و نقل عمومی بهینه شده و گسترش یابد تا مردم به لحاظ تردد داخل شهر مشکل نداشته باشند که متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی نیز فاقد این شرایط است./



پایان پیام

  • کد خبر : 292353
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار