خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/13 - 11:05
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عسکری:

رونق تولید از مسیر ساخت نیروگاه توسط صنایع محقق می‌شود

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت باید با حذف بروکراسی اداری، ارائه تسهیلات و مشو‌ق‌های لازم صنایع بزرگ را به ساخت نیروگاه به‌منظور تامین برق مورد نیازشان ترغیب کند، چراکه این مهم منجر به افزایش تولید و رونق تولیدات صنایع خواهد شد.

محمدجواد عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به راهکارهای اجرایی شدن صد در صد قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، گفت: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، از اصلی‌ترین راهکارهای غیرقیمتی دولت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است، همچنین باید طرح جایگزینی کولرهای فرسوده، در راستای استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انجام شود.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید با کاهش بروکراسی اداری، ارائه تسهیلات و مشو‌ق‌های لازم صنایع بزرگ را به ساخت نیروگاه به‌منظور تامین برق مورد نیازشان ترغیب کند، چراکه این مهم منجر به افزایش تولید و رونق تولیدات صنایع خواهد شد. 

وی به اصلی‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های نیروگاهی ازسوی صنایع اشاره کرد و گفت: این چالش‌ها شامل تحمیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری در شبکه انتقال برق، عدم تخصیص سوخت و تعیین‌تکلیف نشدن تعرفه سوخت نیروگاهی و عدم قطعیت در تحویل برق تولیدی صنایع می‌شود.

این نماینده مجلس به راهکارهای عبور از این چالش اشاره کرد و افزود: عدم مداخله قیمتی در معاملات دو جانبه برق و بورس می‌تواند به حل چالش‌های تولید برق صنایع منجر شود.

عسکری با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند به تولید برق کمک کند اما با قیمت‌گذاری دستوری این تولید برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست، توضیح داد:  قیمت‌گذاری دستوری برای تمامی صنایع مشکل‌ ایجاد کرده است و البته باید واحدهای تولیدی مستقیما با بخش خصوصی مذاکرهکنند و برق خود را با قیمت توافقی تأمین کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چقدر پویش با انرژی را که در آن مردم در ازای کاهش مصرف برق پاداش دریافت می‌کنند در کاهش مصرف تاثیرگذار دیده‌اید؟، توضیح داد: این اقدام وزارت نیرو در  راستای فرهنگ‌سازی بود که توانست نتیجه خوبی در کاهش مصرف داشته باشد، بنابراین فرهنگسازی اولین و مهمترین راهکار برای کاهش مصرف در سطح کشور است.

وی ادامه داد: از آنجا که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق – آبی تامین می‌شود اما به دلیل خشکسالی و هزینه‌های بالا، تولید برق از این مسیر دچار چالش شده است.

به گفته این نماینده مجلس اگرچه وزارت نیرو دولت سیزدهم توانست بیش از 8 هزار مگاوات نیروگاه برای تولید برق احداث کند اما میزان ناترازی بیش از این است لذا غلبه بر این ناترازی نیازمند همراهی و جدیت دولت جدید است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده از وسایل سرمایشی نامناسب برای مناطق غیرگرمسیر که مصرف برق را چندین برابر کرده است، افزود: دولت باید جلوی این همه گیری آسیب‌رسان را بگیرد چراکه می‌تواند مسئله کنترل و روش صحیح مصرف انرژی را بیش از این با چالش رو به رو کند./

پایان پیام

  • کد خبر : 381512
مریم احمدی
خبرنگار

مریم احمدی

آخرین اخبار