خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/07/29 - 12:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
مقدسی:

واحدهای تولیدی به سمت مونتاژکاری رفته اند/سهم کالاهای تولیدی در قراردادهای خارجی افزایش یابد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید دارد که واحدهای تولیدی کشور به سمت مونتاژ کاری رفته اند و با مجوز تولید، واردات مواد اولیه تولید کالا را در دستور کار خود قرار داده اند.

سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه مونتاژکاری آفت صنعت و تولید در کشور است، اظهار داشت: در شرایطی که استراتژی رشد اقتصادی را در رشد تولید و صنعت دنبال می شود باید تولید واقعی صورت گیرد، نه اینکه با شراکت با کشورهای خارجی واحدها تولیدی به مکانی برای مونتاژکاری تبدیل شود.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قردادهای همکاری بین واحدها تولیدی داخلی و خارجی ادامه داد: در تمام قراردادهای همکاری باید این نکته مدنظر قرار گیرد که سهم تولید داخل قابل توجه باشد، نباید به این سمت برویم که تنها مونتاژ مواد در داخل صورت گیرد و به اسم تولید داخل در بازار عرضه شود.



نماینده مردم اراک در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از صنایع توان تولید تجهیزات را داریم، گفت: در صنایع واگن سازی، نفت، گاز و پتروشیمی می توان به جرأت گفت که توان ساخت بیش از 80 درصد تجهیزات مورد نیاز را داریم اما باید به آن اهمیت داد تا تولید در مسیر درست قرار گیرد.



وی تاکید کرد: بنابراین باید مانع مونتاژ کاری شد متاسفانه بسیاری از کارگاه ها تولید با وجود اینکه مجوز تولید دارند اما به بهانه تامین مواد اولیه به سمت واردات رفته اند و در کارگاه ها تنها سرهم بندی صورت می گیرد.



این نماینده مجلس با اشاره به قرارداد تولید رنو و پژو سیتروئن، توضیح داد: در قرارداد همکاری تولید رنو و پژو سیتروئن اعلام شده سال اول 40 درصد تولید داخل سهم  داشته باشد و  سال سوم سهم تولید داخل به 70 درصد برسد با این حساب باید باید نظارت جدی از سوی وزارت صنعت بر روی این قرارداد صورت گیرد تا انحرافی از آن رخ ندهد و مانع مونتاژ کاری شکل بگیرد.



تاکید بر نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش تولید



مقدسی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه برای افزایش تولید باید به توانمندی علمی توجه بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: باید به شرکت های دانش بنیان و بخش آر اند دی توجه بیشتری صورت گیرد متاسفانه در واحد های تولیدی به بخش توسعه تحقیق و توسعه توجهی نمی شود به همین جهت به سمت مونتاژ کار رفته اند.



وی با تاکید براینکه باید واحدهای تولیدی از نظر علمی و تکنولوژی ارتقاء پیدا کنند، افزود: یکی از الزامات ارتقاء در تولید و فاصله گرفتن از مونتاژ کاری توجه به شرکت های دانش بنیان و ایجاد واحد تحقیق و توسعه است، متاسفانه در استان مرکزی تنها 63 هزار واحد صنعتی  بخش تحقیق و توسعه دارند که بسیاری از آن نیز فعال نیستند.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن تجارت، امور اقتصادی و دارایی باید بر موضوع مونتاژکاری در واحدهای تولیدی نظارت داشته باشند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر آفت مونتاژ کاری تاکید داشتند که انتظار می رود بر اساس این تذکر استراتژی مهمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد تا کارگاه های تولیدی از مسیر تولید به سمت مونتاژ کاری منحرف نشوند و برای این منظور نیز مشوق هایی طراحی کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 215749
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار