مولوی به رشد مدارس لندنی در ایران هشدار داد؛
هزینه میلیاردی آموزش در سایه بی توجهی وزارتخانه به آموزشهای بین المللی/ پارادوکسی جهانی دامن آموزش و پرورش ایران را گرفته است
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس رشد مدارس لندنی در ایران را با هزینههای میلیاردی هشداری جدی برای سیستم آموزشی کشور دانست، گفت: مسئولان چنین مجموعههایی تلاش میکنند با آموزش بین المللی به کودکان این سرزمین زمینه حضور آنها را در مدارس خارجی فراهم کنند به بیانی این مجموعهها با لینک شدن ما بین دانش آموزان ایرانی شرایط را برای حضور آنها در خارج از کشور با هزینههای میلیاردی فراهم میکنند.
سید محمد مولوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رشد مدارس لندن در ایران با هزینههای میلیاردی گفت: طی چند سال اخیر شاهد رشد تبلیغات گسترده در خصوص مدارس اروپایی در کشور با هزینههای میلیاردی هستیم این مجموعهها در قالب مدرسه ادامه فعالیت نمیدهند بلکه موسساتی هستند که به صورت آنلاین اقدام به جذب دانش آموز با پروپاگاندای اقتصادی و آموزشی دارند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد این مجموعهها که عنوان مدارس را به خود اختصاص دادهاند افزود: این موسسات مدارک معتبری از مجموعه آموزش و پرورش کشور دریافت نکردهاند تنها یک سایت هستند که توانستهاند با تبلیغات گسترده خانوادهها را متقاعد به ثبت نام دانشآموزان در این مجموعهها کنند.
سناریوی دیگر برای مهاجرت دانش آموز کشور
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش این مراکز زمینه مهاجرت را برای دانش آموزان ایرانی فراهم میکند، اظهار داشت: مسئولان چنین مجموعههایی تلاش میکنند با آموزش بین المللی به کودکان این سرزمین زمینه حضور آنها را در مدارس خارجی فراهم کنند به بیانی این مجموعهها با لینک شدن ما بین دانش آموزان ایرانی زمینه را برای حضور آنها در خارج از کشور با هزینههای میلیاردی فراهم میکنند.
مدرکی برای فارغ التحصیلان مدارس لندنی صادر نمیشود
مولوی رشد این گونه مجموعهها را در خطری جدی برای سیستم آموزشی کشور دانست و هشدار داد: این مجموعهها را نمیتوان به عنوان مدرسه خطاب کرد تنها کلاسهای خصوصی هستند که با پذیرش دانش آموز آنلاین و دریافت هزینههای میلیاردی فراگیری آموزش بین المللی را برای آنان فراهم میکنند و مدرکی از کشور ما برای این گروه از دانشآموزان صادر نمیشود، بلکه اینگونه آموزش مقدمهای برای ادامه تحصیل دانش آموزان در خارج از کشور است.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رشد اینگونه مجموعههای آموزشی در کشور میتوانست برای سرزمین ما یک مزیت محسوب شود، اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس از اینگونه آموزش در کشور خود به عنوان فرصت بهره گرفته و با فراهم کردن زمینه فعالیت این موسسات منجر شدند تا دانش آموزان آنها تحصیلات بین المللی داشته و بعد از فارغ التحصیلی در داخل کشور خود خدمات جهانی به هم میهنان خودشان ارائه میدهند، طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص)دانش را فرا گیرید، گر چه در چین باشد؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است.
رشد قارچ گونه موسسات آموزشی بین المللی در سایه بیتوجهی وزارتخانه مربوطه
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی رشد قارچ گونه این موسسات آموزشی بین المللی را در سایه بیتوجهی وزارتخانه آموزش و پرورش تهدیدی جدی برای کشور دانست و گفت: جذابیت کاذبی که توسط این موسسات در قالب تحصیلات بین المللی دانش آموزان ایجاد شده یک خلاء بزرگ نظام آموزشی کشور محسوب میشود، از طرفی خانوادههایی که تصمیم مهاجرت دارند علاوه بر اینکه به شغل و فعالیت خود در آن سوی مرزها میاندیشند بیتردید برای تحصیل و آموزش فرزندان خود نیز به دنبال مسیری آسان و شدنی هستند.
مدارس خارجی با هزینه میلیاردی فرصت پنهان برای آموزش و پرورش است
مولوی با تاکید بر اینکه مدارس خارج از کشور دارای متولی ویژه هستند، اظهار داشت: اگر دانش آموزان ایرانی در خارج از مرزهای ایران در زیر مجموعه مدارس داخلی ادامه تحصیل ندهند برای کشور ما سوال است؛ دانش آموزانی که بنا به هر دلیلی از کشور به همراه خانواده خود خارج میشوند باید ادامه تحصیل در مدارس داخلی را اولویت خود قرار دهند امروز این سوال پیش میآید چرا این گونه موسسات با نام مدارس در سایه هزینههای میلیاردی ادامه فعالیت میدهند و سیستم آموزشی کشور نتوانسته با زمینه سازی مناسب از این مسئله به عنوان یک فرصت استفاده کند.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه آموزش و پرورش باید خود را با سیستم آموزشی کل دنیا به روز کند، خاطرنشان کرد: توجه به مدارس داخلی و حتی موسساتی که به نام مدارس بینالمللی ادامه فعالیت میدهند میتواند فرصتی استثنایی برای به روز کردن سیستم آموزشی کشور به لحاظ علمی باشد، توجه به آموزش مدارس ایرانی در آنسوی مرزها و کشورهای مختلف میتواند زمینه مهاجرت دانش آموزان ایرانی را به داخل کشور فراهم کند که متاسفانه این گزینهها در سایه بی توجهی متولیان مغفول باقی مانده است./
پایان پیام