خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/08/16 - 16:07
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت‌پیشه:

نیچروان بارزانی باید وارد مذاکره با دولت مرکزی عراق شود/ لزوم ممانعت دولت عراق از ایجاد وقفه و نقصان در روند توسعه اقلیم کردستان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت مرکزی عراق برای مدیریت روند تعاملات باید از وقفه و نقصان توسعه اقلیم کردستان جلوگیری کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص اعلام آمادگی نیچروان بارزانی برای تحویل نفت و کلیه درآمدها اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق، گفت: مسعود بارزانی موقعیتی برای کردها ایجاد کردکه خود نتوانست آن را به درستی مدیریت کند، از این رو هشدارهایی به وی داده شد، حتی به طور شخصی نامه‌هایی در 25 تیر ماه سال جاری به ایشان نوشتم که درهای مذاکره با عراق را نبندند.



نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کردها نباید تاوان تصمیم مدیریت نشده بارزانی را می‌دادند، تصریح کرد: متاسفانه این تصمیم‌ها سبب شد تا در لایحه بودجه سال 2018 عراق سهم مناطق کرد نشین به حدود 12 درصد کاهش پیدا کند، این موضوع پیام خوبی برای تحولات اقلیم کردستان نیست.



وی افزود: در حقیقت دولت مرکزی عراق برای مدیریت روند تعاملات، دوری جستن از نگاه تجزیه طلبانه و پرهیز از شکل گیری خطوط گسل یا جریانات انحرافی در مناطق کرد باید از وقفه و نقصان روند توسعه اقلیم کردستان جلوگیری کند.



فلاحت‌پیشه ادامه داد: علی‌رغم توسعه زیرساخت‌ها و درایت تجار و تولیدکننده‌های در منطقه اقلیم کردستان عراق و روند بی‌نظیر توسعه کرستان عراق یک قرن اخیر که موجب افزایش بسیاری از شاخص‌های توسعه و تجارت شده بود، طرح موضوع سیاسی همه‌پرسی در مقابله اقتصادی قرار گرفت لذا دچار وقفه پیشرفت‌های اقتصادی و عمرانی شد.



این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه وقفه پیشرفت‌های اقتصادی اقلیم کردستان خلاف منافع ملی عراق نیز هست، یادآور شد: این نوع اقدامات باید رد همه موارد مورد توجه قرار گیرد لذا از اشتباهات در بازگشایی مرزها هم باید پرهیز کنند زیرا آثار سوء آن در ایران هم نشان داده می‌شود.



وی به بستن مرز خسروی در شرایط اخیر با وجود 2 میلیون زائر ایرانی عازم کربلا، گفت: بسته ماندن این مرز به دلیل تسویه حساب‌های سیاسی بعد از همه‌پرسی به توسعه استان‌های غربی لطمه خواهد زد، از این رو دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان نباید موضوع‌های اقتصادی را در تقابل با موضوع‌های سیاسی قرار دهند.



فلاحت‌پیشه با تاکید بر همراهی نیچروان بارزانی با دولت مرکزی عراق، گفت: کردستان روند توسعه اقتصادی را باید در دل دولت مرکزی عراق ادامه دهد بنابراین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق باید وارد مذاکره شوند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عدم مذاکره و تداوم پرداختن به تصمیم‌های مسعود بارزانی تاثیرات منفی در اقلیم کردستان و تبعات سوء خلاف دولت مرکزی عراق خواهد داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 218092
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار