خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/28 - 14:39
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
وحیدی عنوان کرد:

مهمترین فرصت خراسان شمالی ایجاد زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و دام است

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت کشاورزی در این استان گفت:مهمترین فرصت خراسان شمالی ایجاد زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و دام است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز، جرگلان، گرمه و جاجرم و عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی درجلسه ی  مشترک با مدیرعامل بانک کشاورزی کشور با اشاره به اینکه در سفر مقام معظم رهبری به استان اولویت اصلی در سند توسعه استان بر مبنای کشاورزی است افزود: جمعیت شاغل در حوزه کشاورزی و ظرفیت استان در این خصوص بسیار اهمیت دارد و مهمترین فرصت استان ایجاد زنجیره‌های تولید در حوزه کشاورزی و دام است. 



وی با بیان اینکه در حوزه اصلاح نژاد و تولید دام جزو استانهای پیشرو در کشور هستیم ادامه داد: مرکز ۱۰ هزار رأسی اصلاح نژاد دام سبک در خراسان شمالی وجود دارد و مهمترین ظرفیت قابلیت توسعه این مرکز است و همچنین مزیت تولید دام سبک در خراسان شمالی بسیار بالا است.



وحیدی در رابطه با مراتع خراسان‌شمالی تصریح کرد: بیش از دو میلیون هکتار مرتع در استان وجود دارد که مراتع بسیار غنی است و همچنین به دلیل وجود این مراتع مناسب دام های استان کیفیت بسیار مطلوبی دارند.



وی با تاکید بر اینکه زنجیره دام در خراسان شمالی مناسب نیست افزود: هر ساله ۹۰۰ هزار دام سبک به صورت زنده از استان خارج می شود و هیچگونه چرخه تولید برای دام ها وجود ندارد.



این نماینده مجلس در دوره یازدهم با اشاره به ظرفیت تولید انگور در خراسان شمالی اظهار کرد: ۷۰ محصول از انگور کلاهداری قابلیت استخراج دارد اما در این حوزه نیز کار انجام نشده و در حال حاضر در این حوزه ها شرکت‌های دانش‌بنیان نیز پای کار آمدند اما نیازمند حمایت بانک برای ایجاد زنجیره‌ای کامل هستند.



نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز، جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس با اشاره به ظرفیت تولید پنبه در خراسان شمالی افزود: طولانی‌ترین الیاف پنبه در خراسان شمالی تولید می شود که تولید کاملاً درجه یک است اما به علت عدم حمایت از این محصول به صورت خام از استان خارج می شود.



وی با تاکید بر اهمیت جایگاه اسب ترکمن در دنیا تصریح کرد: خراسان شمالی خاستگاه اسب ترکمن است که قابلیت اسب از نفت نیز بالاتر است و در حال حاضر گرانترین اسب دنیا که در اختیار یک خانم آمریکایی است از نژاد اصیل اسب ترکمن است و این نشان می دهد که قابلیت ویژه ای در این حوزه وجود دارد.



عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس در پایان با اشاره به ظرفیت تولید فرش دو رو در بین روستاهای راز و جرگلان اظهار کرد: در مدت شیوع کرونا فروش بسیار خوبی در این حوزه وجود داشته است و اگر حمایت‌های لازم به خوبی انجام شود ۱۰ روستا را در خراسان شمالی می توان به ۱۴۰ روستا در تولید فرش دورو ابریشم توسعه داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 308358
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار