خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/08/01 - 10:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مشکلات تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها با همکاری بخش خصوصی قابل حل است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عدم لایروبی رودخانه‌ها را دلیل اصلی وقوع سیل دانست و گفت: مشکلات تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها با همکاری بخش خصوصی قابل حل است.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت لایروبی رودخانه‌های استان خوزستان گفت: حجم زیاد رسوبات در بستر رودخانه‌ها و عدم لایروبی به موقع یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در وقوع سیلاب‌های اخیر بوده است.  



عدم لایروبی رودخانه‌ها از دلایل اصلی وقوع سیل است



نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع لایروبی رودخانه‌ها بارها مطرح شده اما هیچ اقدامی عملی صورت نگرفته است، تصریح کرد: عدم لایروبی رودخانه‌ها باعث شده ظرفیت رودخانه‌ها برای پذیرش آب در اثر رسوب شن و ماسه، کاهش پیدا کند و رودخانه با ورود کمترین حجم آب از مسیر خودش خارج شده و باعث طغیان و سیلاب می‌شود.











لایروبی


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعمیر و بازسازی سیل بنده‌های استان خوزستان و لایروبی رودخانه‌ها بسیار مهم بوده و بارها به مجموعه سازمان آب و برق وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه این دو کار اصلی به درستی نشده است، اگر تاخیر در عملیات لایروبی به دلیل مشکلات اعتباری است، می‌توانیم با هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت سمت، وزارت نیرو و بخش خصوصی گام‌های موثری برداریم.  



نوری با بیان اینکه بخش خصوصی با ورود به حوزه لایروبی رودخانه‌ها می‌تواند از رسوبات شن ،ماسه و لای حاصل از لایروبی بهره‌برداری کند، تصریح کرد: بخش خصوصی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با مناطق غیر ممنوعه حفاظت محیط زیست می‌تواند از شن و ماسه حاصل از لایروبی استفاده کند و از طرفی مشکلات دولت هم برای تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها حل می‌شود.



مدیریت واحدی برای عملیات لایروبی رودخانه‌ها وجود ندارد



وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت واحد و تصمیم‌گیر در حوزه لایروبی رودخانه‌ها و اقدامات از این دست وجود ندارد و علی‌رغم تذکرات مکرر نمایندگان استان خوزستان، هیچ اقدام موثری انجام نشده است. به نظر می رسد که اگر دولت به دنبال راه حلی برای لایروبی رودخانه‌ها باشد، می‌تواند با همکاری بخش خصوصی و تعاونی کشور و بر اساس معیارهای وزارت نیرو و سازمان آب و برق این کار را انجام داده و در مقابل اجازه استفاده از شن، ماسه و لای حاصل از لایروبی به بخش خصوصی داده شود.



استفاده از شن، ماسه حاصل از لایروبی برای بازسازی مناطق سیل زده



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، با بیان اینکه لایروبی رودخانه ها باعث رونق تولید و ساخت و ساز می‌شود، خاطرنشان کرد: شن، ماسه و لای حاصل از لایروبی برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده نیز قابل استفاده است. /



پایان پیام

  • کد خبر : 290170
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار