خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/07 - 16:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
آزاد در کنفرانس جهانی نمایندگان زن پارلمان‌ها:

مجالس نقش به سزایی در تدوین قوانین پیشگیری و مبارزه با تروریسم دارند

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس گفت: مجالس نقش بسزایی در تدوین، تصویب و تنظیم قوانین مربوط به پیشگیری و مبارزه با تروریسم دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، الهام آزاد نماینده مجلس شورای اسلامی پس از حضور در کنفرانس جهانی نمایندگان زن پارلمان‌ها که در دوحه قطر توسط دفتر ضد تروریسم سازمان ملل متحد با همکاری مجامع پارلمانی به مدت دو روز (6 و 7 تیرماه) در حال برگزاری است، در نشست روز نخست با موضوع نقش نمایندگان زن در توسعه، اجرا و نظارت بر قوانین، سیاست‌ها و راهبردهای مبارزه با تروریسم و ​​پیشگیری از افراط‌گرایی خشونت آمیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی عضو مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی IPU به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مایلم در خصوص موضوع این جلسه به نکات زیر اشاره کنم:

نمایندگان مجلس و در مجموع مجلس نقش بسزایی در تدوین، تصویب و تنظیم قوانین مربوط به پیشگیری و مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم دارند. در عین حال نظارت بر اجرای این قوانین در تمام مراحل بسیار مهم است. ایجاد سازوکارهای مناسب برای نظارت بر اجرای کلیه قوانین و مقرراتی که تصویب می کند برای ارزیابی اثربخشی آنها برای مجلس ضروری است. این نظارت می تواند به پارلمان کمک کند تا هرگونه نقص در اجرا را شناسایی کند و اصلاحات لازم را انجام دهد یا در صورت لزوم قوانین اضافی را تصویب کند. قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با تروریسم CT و پیشگیری و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز PCVE برای پارلمان برای نظارت مستمر و بررسی هرگونه ضعفی که ممکن است در قانون وجود داشته باشد بسیار مهم است.

اجازه دهید تأکید کنم که در حالی که نمایندگان مجلس در هنگام بررسی، تدوین و تصویب قوانین و مقررات، عناصر و عوامل مختلفی از جمله سنت‌های ملی، فرهنگ و مذهب جامعه را در نظر می‌گیرند، اما رعایت دقیق تعهدات بین‌المللی حقوق بشری کشور هم بسیار مهم است. این تعهدات ناشی از اسناد بین المللی است که در همان مجلس تصویب شده است. ما ارتباط مستقیم بین تعهدات حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و پیشگیری و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز را به رسمیت می شناسیم.

اجرای مؤثر کلیه قوانین و مقررات به ویژه قوانین حاکم بر CT/PCVE مستلزم دخالت مستمر و سیستماتیک مجلس به ویژه در جریان اجرای آن است. ما قبلاً در مورد مرحله نظارت صحبت کرده ایم. علاوه بر این، مایلم نقش بسیار برجسته پارلمان ها در تصویب بودجه سالانه برای اجرای موثر قوانین و مقررات CT/PCVE را برجسته کنم. چیزی که ما در پارلمان در ایران به آن توجه ویژه داریم.

در نهایت، بر لزوم رویکرد «کل دولت» و «کل جامعه» در پرداختن به و مبارزه با تروریسم و پیشگیری و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز تاکید می کنم. واضح است که مشارکت جامعه مدنی مرتبط، دانشگاه ها و سازمان های غیردولتی برای اجرای این رویکرد ضروری است.

آزاد در دیدار با اسماعیل هنیه: ملت ایران با همه توان در کنار غزه ایستاده است

براساس این گزارش شایان ذکر است؛ الهام آزاد به همراه علی صالح آبادی زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر روز سه شنبه 5 تیرماه با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کردند و در پی شهادت خواهر ایشان در حملات اخیر رژیم صهیونیستی پیام تبریک و تسلیت خود را اعلام کردند.

هیأت ایرانی در ادامه به این نکته اشاره داشت که این خون پاک با خون پاک مردم مقتدر و مظلوم فلسطین آمیخته است و بزودی فلسطینیان و مردم غزه پاداش ایستادگی، فداکاری و مقاومت خود را از خداوند متعال خواهند گرفت.

نماینده مجلس در پایان این دیدار گفت: ملت ایران با همه توان در کنار غزه ایستاده است و ما در کنار حمایت کامل از حرکت مردم غزه منتظر شکست رژیم آپارتاید صهیونیست هستیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 380010
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار