خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/05/08 - 15:19
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
لطفی:

متولی خاصی برای جمع‌آوری متکدیان خارجی وجود ندارد/نمی‌توان متکدیان دو تابعیتی را به زادگاه پدرشان فرستاد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکیدبراینکه متولی خاصی برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خارجی وجود ندارد با یادآوری اینکه تعدادی از آنها دو تابعیتی هستند از دولت خواست تا برای تعیین نحوه ساماندهی این افراد به مجلس لایحه بدهد.

حسن لطفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به انتشار خبری از سوی شهردار تهران مبنی براینکه 70 درصد متکدیان این شهر خارجی هستند، گفت: تکدی‌گری یکی از آسیب ‌های اجتماعی است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند، ضمن اینکه بخشی از علل عدم موفقیت در جمع‌آوری آنها به خلاء قانونی برمی‌گردد، چرا که تعداد بسیاری از این افراد دو تابعیتی هستند.



متکدیان دو تابعیتی را نمی‌توان به زادگاه پدرشان فرستاد



نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بخش اعظمی از جمعیت متکدیان پایتخت حاصل ازدواج افراد افغانی، عراقی و پاکستانی با زنان ایرانی هستند که پدرانشان متواری شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند و همین بلاتکلیفی باعث روی آوردن این افراد به شغل تکدی‌گری شده است.



وی اظهار کرد: هم‌اکنون برای جمع‌آوری و حمایت از متکدیان دو تابعیتی با مشکل مواجه هستیم، چرا که آنها به دلیل خلاء قانونی موجود در تعیین هویتی که دارند، نه تابع قوانین زادگاه پدرانشان هستند و نه از قوانین ایران تبعیت می‌کنند، که این امر باعث ایجاد مشکل در نحوه برخورد با آنها هم می‌شود، به این دلیل که نمی‌توان متولی مشخصی را برای رسیدگی به این مهم تعیین کرد.



لطفی تصریح کرد: برخی متکدیان هم توسط برخی باندها از آن سوی مرزها به منظور درآمد بالایی که در ایران به دست می‌آورند، اقدام به سوءاستفاده از کودکان و زنان می‌کنند، بنابراین نمی‌توان فارغ از این نگاه که چه افرادی پشت هدایت این افراد به ایران هستند، برای جمع‌آوری آنها اقدام کرد.



وی خاطرنشان کرد: البته در بین متکدیان فعال در پایتخت تعدادی از آنها به دلیل مشکلات روانی به این امر مبادرت می‌ورزند تا خواسته‌های مادی خود را ازطریق مظلوم‌نمایی و تحریک احساسات در دیگران تامین کنند و مشخص نیست که مبالغی که جمع‌آوری می‌کنند را در کجا هزینه خواهند کرد.



لطفی افزود: هم‌اکنون متولی خاصی برای جمع‌آوری متکدیان خارجی وجود ندارد، کما اینکه مشخص نیست سازمان بهزیستی، وزارت کشور یا نیروی انتظامی باید در جهت جمع‌آوری و ساماندهی این افراد اقدام کند، ضمن اینکه قانونگذار مشخص نکرده است که کدام دستگاه‌ها باید هزینه نگهداری یا بازگشت تعدادی از این افراد به کشورشان را بپردازند.



ابهام در نقش بهزیستی برای ساماندهی متکدیان خارجی



این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: البته بر اساس قانون مشخص نشده که آیا سازمان بهزیستی تعهدی برای جمع‌آوری متکدیان خارجی هم دارد و اعتباراتی را برای تحقق این مهم دریافت کرده است یا فقط باید به جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان ایرانی بپردازد، بنابراین عدم تعیین متولی خاص برای این بخش باعث گسترش جمعیت متکدیان خارجی در پایتخت شده است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با هشدار وزیر کشور نسبت به جمع‌آوری متکدیان خارجی تاکید کرد: وزیر کشور وقتی می‌تواند نسبت به جمع‌آوری این افراد هشدار دهد که برای آن راهکاری قانونی هم داشته باشد، بنابراین در این شرایط دولت باید لایحه‌ای را برای نحوه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خارجی به مجلس ارائه دهد، چرا که متکدیان دو تابعیتی را نمی‌توان با نادیده گرفتن وضعیت آنها در کشور مقصد به زادگاه پدرشان بازگرداند، ضمن اینکه رابطه عاطفی مادر ایرانی هم باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 255886
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار