خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/06/31 - 19:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
امینی فرد:

لزوم تعیین متولی واحد برای پیگیری سیاست های جمعیتی/ نرخ رشد جمعیت کشور حدود یک درصد است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم تعیین متولی واحد و مشخص برای پیگیری سیاست های جمعیتی تاکید کرد و افزود: اجرای کامل سیاست های جمعیتی به تنهایی از عهده یک دستگاه خارج است.

محمدنعیم امینی فرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بی توجهی نسبت به اجرای سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری، نرخ رشد جمعیت کشور را حدود یک درصد دانست و گفت: وزارت بهداشت در جهت اجرای سیاست های جمعیتی نسبت به دیگر دستگاه ها اقدامات قابل قبول تری داشته است.



نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دهه 60 الی 70 نرخ رشد جمعیت 3.5 بود هر چند این افزایش نرخ مشکلاتی مانند مرگ ومیر مادران و کودکان را به همراه داشت اما وزارت بهداشت در مراحلی با انجام اقدامات موثر در راستای افزایش نرخ جمعیت گام های موثری برداشت به گونه‌ای که چندین مرحله مورد تشویق واقع شد اما متاسفانه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت از 2.5 به 85 صدم تا یک درصد رسیده است.



وی مهمترین اقدام وزارت بهداشت در جهت تحقق سیاست های جمعیتی را مساله تشویق زوجین به زایمان طبیعی دانست و گفت: حدود دو سال پیش 56 درصد زایمان ها به صورت سزارین و 44 درصد به شکل طبیعی انجام می شد که با اقدامات موثر وزارت بهداشت و تشویق زوجین به زایمان طبیعی در طی این دو سال آمار معکوس شده یعنی حدود 56 درصد زایمان ها به صورت طبیعی و مابقی به صورت سزارین انجام می شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سزارین در کاهش میزان باروری زوجین تاثیر دارد، یادآور شد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نگاهی جدی به درمان زوجین نابارور دارد، در این زمینه وزارت بهداشت نیز با توجه به سیاست‌های جمعیتی در مناطقی که مراکز درمان ناباروری وجود نداشت سرمایه گذاری هایی را برای احداث مراکز درمان ناباروری انجام داده است.



امینی فرد با تاکید بر اینکه اجرای کامل سیاست های جمعیتی به تنهایی از عهده یک وزارتخانه خارج است، تصریح کرد: سیاست های وزارت بهداشت به تنهایی در جهت افزایش نرخ جمعیت نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد بلکه همه دستگاه ها باید به صورت هماهنگ با انجام اقدامات فرهنگی در جهت اجرای کامل این سیاست ها حرکت کنند.



این نماینده مردم در مجلس دهم،  افزایش سن ازدواج را در کاهش ناباروری موثر دانست و بر لزوم فرهنگ سازی مناسب در جهت کاهش سن ازدواج تاکید کرد و افزود: از آنجایی که بهترین سن باروری حدود 20  تا 35 سال است و باروری هایی که زیر یا بالای این سنین صورت می گیرد خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد از این رو باید فرهنگ سازی مناسبی در این رابطه انجام شود.



نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، عواملی مانند معضل بیکاری، روی آوردن بانوان به تحصیلات عالیه، نداشتن مسکن مناسب، مشکلات معیشتی و نداشتن وسع اقتصادی را در کاهش ازدواج و به تبع آن کاهش نرخ جمعیت موثر دانست و گفت: دستگاه های فرهنگی باید گام موثری در جهت فرهنگ سازی برداشته و دولت هم به رفع معضل بیکاری و تامین مسکن جوانان برای ترغیب آنها به امر ازدواج توجه ویژه داشته باشد.



امینی فرد بر لزوم ارائه بسته های تشویقی مناسب به زوجین جوان برای ترغیب و تشویق آنها به فرزندآوری بیشتر تاکید کرد و یادآور شد: کاهش ساعت کاری زنان، بیمه زنان خانه دار و همچنین افزایش مرخصی زایمان از جمله مواردی است که می تواند در ترغیب زوجین به فرزندآوری بیشتر موثر باشد البته اجرای چنین طرح هایی ممکن است به آسانی میسر نباشد زیرا بار مالی زیادی برای دولت به همراه دارد؛ بهتر است در تمامی نقاط کشور کاهش نرخ جمعیت بررسی و پیگیری و عوامل بی توجهی نسبت به باروری مورد توجه قرار گیرد.



وی با تاکید بر اینکه باید نهاد و متولی واحدی برای پیگیری سیاست های جمعیتی تعیین و مشخص شود، تصریح کرد: باید واحد و نهاد مشخصی سیاست های جمعیتی را پیگیری و از دستگاه های مختلف گزارش عملکرد بخواهد تا در درازمدت بتوان در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت گام برداشت زیرا با این شرایط اگر پیش برویم امنیت کشور هم در معرض تهدید قرار گیرد زیرا یک جامعه پیر هرگز توان دفاعی از کشور را نخواهد داشت.



نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم،  با بیان اینکه با پیری جمعیت هزینه های زیادی به کشور تحمیل و همچنین توان مالی تمامی بیمه ها تحلیل خواهد رفت، ادامه داد: پیری جمعیت امری است که به صورت جدی آینده کشور را تهدید و مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.



سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،  بر لزوم تسهیل ازدواج جوانان در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت تاکید کرد و گفت: مساله ازدواج که مقدمه بحث باروری است باید از سوی تمامی دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد زیرا مشکلات سد راه ازدواج جوانان موجب بی رغبتی آنها به امر مقدس ازدواج شده است./



پایان پیام


  • کد خبر : 176665
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار