خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/10/22 - 16:59
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
امیرحسنخانی در تشریح نشست کمیسیون اصل 90:

علل اجرایی نشدن قانون کاداستر در مهلت قانونی بررسی شد

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از بررسی علل اجرایی نشدن قانون کاداستر در مهلت قانونی در نشست این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا امیرحسنخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نشست امروز(یکشنبه 22دی ماه) کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در این جلسه اجرای طرح کاداستر را با حضور مسئولانی از سازمان ثبت اسناد، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان جنگل ها بررسی شد.



نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: سال 86 طرح کاداستر توسط کمیسیون اصل 90 مطرح و در 93 به تصویب مجلس رسید، از سوی دیگر آیین نامه اجرای این قانون در سال 95 به تصویب ریاست قوه قضاییه رسیده است و در حال حاضر مهلت قانونی آن رو به اتمام است، یعنی مدت اجرای کامل قانون یک ماه دیگر به پایان می رسد چرا که در قانون نوشته شده  ظرف مدت 5 سال آیین نامه اجرایی نوشته و قانون اجرا شود، اما متاسفانه اجرا نشده است.



نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: امروز دستگاه های مربوطه را خواسته بودیم تا توضیح دهند کجای کار هستند و چرا تاخیر دارند، یکی از بحث هایی که مطرح شد، موضوع عدم اختصاص اعتبارات بود، اما مشخص شد عدم اعتبار مهم نیست چرا که طرح ملی و درآمدزا است .



وی بیان داشت: کاداستر قانون ضروری، اولیه و پایه در کشور است و بسیاری از سازمان ها می توانند از این طرح ها استفاده کرده و درآمد زایی کند.



این عضو کمیسیون اصل 90 تصریح کرد: خیلی از طرح هایی که در مجلس مطرح می شود و کاری که دولت می خواهد انجام دهد به دلیل  اجرایی نشدن قانون کاداستر عقیم مانده و نمی توان موضوع را پیش برد. به عنوان مثال می خواهیم از خانه های خالی مالیات بگیریم، اما چون چنین اطلاعاتی نداریم نمی توان دست به این کار زد، اما اگر کاداستر اجرا شود و به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کنیم، می توان با اجرای قانون کسب درآمد کرد.



امیر حسنخانی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای همسایه سال هاست این قانون را اجرایی کرده اند، رئیس سازمان ثبت و اسناد با اتکا به قانون که می گوید اجرای قانون را باید برون سپاری کرده و به بخش خصوصی داده شود، پیشنهاد داد اگر بتوانیم با بخش خصوصی تفاهم کنیم، می توان قانون را اجرایی کرد و کاری به بودجه های قطره چکانی دولت نداشت.



وی افزود: همچنین به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داده اند که نیم درصد به حق ثبت اضافه کنند تا هزینه اولیه برای اجرای قانون فراهم شود و کار جلو رود. اجرای قانون باعث درآمد زایی و حل و فصل دعواهای بسیاری از دعواهای مردم در خصوص زمین ها می شود.



عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: نهایتا قرار شد با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه صحبت کنیم که در بودجه سال 99 اعتبارات مناسبی لحاظ شود تا به مرحله اجرا برسد، همچنین قرار شد جلسات هماهنگی مکرر و منظم داشته باشند تا بتوانند قانون را اجرایی کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 293934
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار