خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/04/25 - 19:08
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
سلیمی:

عربستان نمی‌خواهد واقعیت فاجعه منا کشف شود/ سنگ‌اندازی سعودی‌ها سر راه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است شورای امنیت که برای کوچک‌ترین مسائل در دنیا پرونده سازی می‌کند نسبت به فاجعه منا کاملا سکوت اختیار کرده است.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران و کارگزاران حج گفت: فاجعه منا مسأله ای نیست که دچار فراموشی شود و امری نیست که به مرور زمان به خاطر بی تدبیری پیگیری نشود.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت های بین المللی برای رسیدگی به پرونده فاجعه دیدگان منا استفاده کرد، اظهار داشت: رژیم سعودی رژیمی آدم کش است و نالایقی منشأ فاجعه منا بود اما همواره ادعا دارند که حجاج به خاطر ازدحام مسبب این فاجعه شدند.



وی ادامه داد: سعودی‌ها باید اجازه دهند بازبینی صورت گیرد و کمیته حقیقت یاب تشکیل شده تا عامل اصلی فاجعه مشخص شود اما این رژیم اجازه کشف واقعیت را نمی دهد که همین نشان دهنده تقصیر و کوتاهی آنها است.



سلیمی اضافه کرد: در این بین محاکم بین المللی نیز که همواره برای برخی مسائل کوچک تر از این فریادشان بلند می شود در خصوص فاجعه منا صرفا تماشاچی بودند و حتی اجازه ندادند کشورهایی که حجاج آنها نیز دچار فاجعه شدند، حرفی بزنند.



این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سعودی ها با پول پاشی و رشوه های عجیب و غریب به کشورهای غربی و عربی باعث شدند که آنها دربرابر این فاجعه بزرگ سکوت کنند.



وی تأکید کرد: فاجعه منا باید در محاکم بین المللی پیگیری شود تا احقاق حق شود به ویژه اینکه عربستانی ها حتی اجازه نمی دهند خانواده شهدا برای زیارت اقوام خود به این کشور بروند.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه گاهی شورای امنیت برای کوچک ترین اتفاق در دنیا جلسه تشکیل می دهد اما این فاجعه شفاف را نادیده می گیرد، خاطرنشان کرد: نباید اجازه فراموشی فاجعه منا داده شود و وزارت خارجه، دولت و سازمان حج باید با جدیت پیکگیری کنند.



به گزارش خانه ملت، حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از فرمایشات خود در دیدار با کارگزاران حج با اشاره به فاجعه مسجدالحرام و فاجعه منا در سال ۱۳۹۴، آن را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، افزودند: این مطالبه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه های مسئول باید از راههای مختلف به ویژه مجامع بین المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهم ترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 253896
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار