خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/21 - 13:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
لاهوتی مطرح کرد

ضرورت واگذاری سالانه ۳۳ درصد از اموال مازاد بانکها

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید تاکید شده که بانک‌ها باید سالیانه ۳۳ درصد اموال مازاد خود را واگذار کنند. لذا همه بانک‌ها به جای اینکه سرمایه خودشان را به دست مردم بسپارند فعلاً مشغول بنگاه‌داری هستند و باید آنها را از بنگاه‌داری خارج کنیم.

لاهوتی

مهرداد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سهم سبد دولت در اقتصاد کشور سهم بالایی است، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار داشته و ۲۰ درصد آن را بخش خصوصی بر عهده گرفته است.به واقع سهم ۲۰ درصدی بخش خصوصی در اقتصاد کشور قدرت رقابت با سهم ۸۰ درصدی دولت را ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این ۸۰ درصد عمدتا در بدنه دولت قرار دارند، اظهار کرد: این بدنه حاضر نیست تا اختیارات خود را به بخش خصوصی واگذار کند، البته مقام معظم رهبری هم در این بخش تاکیداتی داشتند و اظهار کردند که باید بخش خصوصی تقویت شود.

نماینده مردم «لنگرود» در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر  ۸ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم،  یعنی در اختیار آن ۲۰ درصد است؛این در حالیست که این بخش این منابع خود را صرف خرید زمین، طلا و ارز می کنند و تنها قدرت رقابت با سهم ۸۰ درصدی دولت در اقتصاد کشور را ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به واقع ما باید با تبیین برخی شاخص‌ها، به عنوان مثال تا پایان ۴ سال شرایطی را فراهم کنیم که سهم ۸۰ درصدی دولت در اقتصاد به ۴۰ درصد برسد و از سویی دیگر سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما باید هرچه می‌توانیم دولت را کوچک کنیم، اظهار کرد: تصدی گری دولت باید کنار گذاشته شود و امورات باید به بخش خصوصی واگذار شود. به واقع دولت باید  از بخش خصوصی تنها حمایت و این بخش را هدایت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک‌ها اظهار کرد: ما همواره باید تلاش کنیم تا بانک‌ها از بنگاه داری و مال اندوزی خارج شوند. در ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید تاکید شده که بانک‌ها باید سالیانه ۳۳ درصد اموال مازاد خود را واگذار کنند. لذا همه بانک‌ها به جای اینکه سرمایه خودشان را به دست مردم واگذار کنند فعلاً مشغول بنگاه‌داری هستند،  بنابراین ما باید بانک‌ها را از بنگاهداری خارج کنیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 379314
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار