خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/11/14 - 11:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت پیشه در توضیح INSTEX:

شرایط امیدبخش اقتصادی به اندازه کافی در ساز‌وکار مالی اروپا وجود دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ساز و کار مالی INSTEX، گفت: برخی جریانات داخلی دنبال تزریق ناامیدی به جامعه هستند در حالیکه شرایط امیدبخش اقتصادی به اندازه کافی در ساز و کار مالی وجود دارد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری ثبت ساز و کار مالی INSTEX اروپا، گفت: ساز و کار مالی INSTEX برای ایران یک گذار سیاسی است تا کشورهای مختلف به این نتیجه برسند که باید با ایران همکار کرد، در گام‌های بعد هم کشورهای دیگر اروپایی و چین و روسیه هم به این مجموعه مالی خواهند پیوست.



INSTEX فضای چانه زنی اروپا با آمریکا را باز می‌کند



نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران از نظر اقتصادی نیازهایی را در شرایط تحریمی دارد که فروش نفت از مهم‌ترین آنها است اما در ساز و کار مالی اروپا هنوز در این قالب مکانیسمی تعریف نشده است.



وی افزود: اروپایی‌ها با راه‌اندازی INSTEX سعی کردند ضمن تامین حداقل خواسته ایران فضا برای چانه زنی با آمریکایی‌ها را باز کنند تا به جای مذاکره به صورت مجزا در قالب سه کشور اتحادیه اروپا جهت بهبود شرایط ایران مذاکره کنند.



لزوم خودداری جریانات داخلی از تزریق ناامیدی به جامعه/ شرایط امیدبخش اقتصادی به اندازه کافی در INSTEX وجود دارد



فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه این اقدام از نظر سیاسی گام مهم و خوبی بود منتهی از نظر اقتصادی باید منتظر تکمیل این کامال مالی باشیم، گفت: البته اگر در صورت اراده گروه‌های داخلی همین میزان از ساز و کار مالی تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه برخی از جریان‌های داخلی سعی دارند ناامیدی را به حوزه اقتصادی تزریق کند، وگرنه در این ساز و کار INSTEX به اندازه کافی راهکار برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور وجود دارد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جریانات و تریبون‌ها به دنبال پمپاژ ناامیدی هستند وگرنه به اندازه کافی شرایط امیدبخش برای اقتصادی کشور وجود دارد.



ارتباط دادن INSTEX به FATF اشتباه استراتژیک اروپایی‌ها بود



فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه کشور بر اساس منافع ملی و مصلحت در مورد دو لایحه باقی مانده تصمیم خواهد گرفت، گفت: از سوی دیگر  اروپایی‌ها در ارتباط دادن این ساز و کار به FATF اشتباه استراتژیک کردند زیرا ما از چهار لایحه دو لایحه که مربوط به قانون داخلی بود را تصویب کردیم و دو لایحه دیگر به دلیل برخی دخالت‌ها باقی مانده است.



تغییر عبارتی ساز و کار مالی اروپا از SPV  به INSTEX هیچ معنی خاصی ندارد



وی در توضیح تغییر عبارتی این ساز و کار مالی از SPV به INSTEX، گفت: این تغییر عبارتی عنی خاص ندارد، البته دلیلی هم نداریم که بگوییم پوشش حداکثری در SPV وجود داشته زیرا توضیحاتی پیرامون SPV مطرح نشده بود.



گزارش 16 دستگاه اطلاعاتی فرضیه اتحادیه اروپا مبنی بر گشایش روزافزون اقتصادی ایران را تایید می‌کند



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آنچه در این ساز و کار مالی اروپا وجود دارد اینکه این کانال مالی برقرار شده و در اتحادیه اروپا هم این فرضیه وجود دارد که روز به روز گشایش برای اقتصاد ایران افزایش می‌یابد، گزارش 16 دستگاه اطلاعاتی هم این موضوع را نشان می‌دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 273257
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار