خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/09/24 - 10:43
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی

روایت مفتح از پدر شهیدش در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه؛ از ممنوع‌الورودی به قم تا تعطیلی مسجد قبا

فرزند شهید مفتح که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، در سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح از وی به عنوان شخصیت تاثیرگذاری یاد می‌کند که اقداماتش، منحنی انقلاب اسلامی را با شیب تندی بالا برده بود.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح، با بیان اینکه شهید مفتح یکی از شخصیت‌های بارز انقلاب بودند که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار زیادی داشتند، درباره شخصیت و زندگی ایشان گفت: شهید مفتح یک از شاگردان بسیار نزدیک حضرت امام خمینی(ره) بودند که حضرت امام نیز به ایشان بسیار علاقمند بودند.



نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مفتح از آغازین روزهای شروع نهضت حضرت امام در خط مقدم مبارزه بودند؛ هم در حوزه علمیه قم و دبیرستان قم تدریس داشتند و هم در سخنرانی‌ها و منبرهایی که در اقصی نقاط کشور در آن سالهای خفقان می‌رفتند و به روشنگری می‌پرداختند.



وی ادامه داد: مقام علمی و مبارزات شهید مفتح از ایشان شخصیتی ساخته بود که هم برای حوزویان  و دانشگاهیان و هم برای عموم مردم یک چهره محبوب و مبارز بودند.



فرزند شهید مفتح تصریح کرد: در سال‌هایی که شهید مفتح در قم بودند در اوایل ورود به قم علاوه بر تحصیل و تدریس در حوزه علمیه و دبیرستان‌های قم، به سخنرانی در مناطق مختلف و نوشتن کتاب و اعلامیه علیه رژیم شاه می‌پرداختند، به نحوی که در سال 1349 ساواک ایشان را به قم ممنوع‌الورود کرده بود.



وی با بیان اینکه ساواک در سال 1348 شهید مفتح را به مناطق جنوبی تبعید کرده بود گفت: در سال 49 بعد از اینکه تبعید ایشان تمام شده بود و به دلیل اینکه ممنوع‌الورود به قم شده بودند شهید مفتح به ناچار در تهران اقامت گزیدند که البته در تهران وسعت و زمینه کاری ایشان بیشتر شد.



سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان در مسجد دانشگاه تهران نماز جماعت اقامه می‌کردند و ارتباط نزدیکی با دانشگاه و دانشجویان داشتند. ایشان شخصیتی بودند که هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کرده بودند و هم در حوزه و دانشگاه تدریس کرده بودند. شخصیت دیگری در آن زمان نداشتیم که در حوزه و دانشگاه هم تحصیل و هم تدریس کرده باشند.



محمدمهدی مفتح خاطر نشان کرد: شهید مفتح زبان دانشجو و طلبه را به خوبی می‌شناختند و نسبت به آن آگاه بودند. ایشان شخصیت وحدت‌بخشی داشته و به مسئله وحدت توجه بسیاری داشتند؛ اعم از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت شیعه و سنی، وحدت نیروهای داخل نظام و نیروهای انقلابی و تلاش‌های بسیار فراوانی می‌کردند و بعد از اینکه به تهران آمدند با اقامه نماز جماعت در مسجد دانشگاه تهران و با تدریس در دانشکده‌های دانشگاه تهران ارتباط عمیق‌تری با دانشجویان برقرار کردند.



این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شهید مفتح امام جماعت مسجد قبا را نیز برعهده گرفتند و آنجا را پایگاهی برای دانشجویان و قشر مذهبی قرار دادند و آخرین سخنرانی در مسجد قبا که امام جماعت آن شهید مفتح بود در سال 54 برگزار شد، همان سخنرانی بود که مقام معظم رهبری از مشهد تشریف آورده و سخنرانی مبسوطی داشتند. بعد از سخنرانی ایشان ساواک مقام معظم رهبری را در مشهد و شهید مفتح را در تهران دستگیر کرده و مسجد قبا را تعطیل کردند.



فرزند شهید مفتح گفت: بعد از اینکه دوره زندان ایشان تمام شد در سال 56 امام جماعتی مسجد قبا را برعهده گرفتند و آنجا پایگاه بسیار عظیمی برای انقلابیون برای نشر انقلاب در سالهای 56 و 57 شد. سخنرانی‌های پرشور با جمعیت‌های بسیار با شکوه در آنجا برگزار می‌شد.



وی تصریح کرد: شهید مفتح راهپیمایی عید فطر سال 57 و راهپیمایی 16 آذر سال 57 را از تپه‌های قیطریه مدیریت و رهبری کرده و کمر رژیم شاه را در این راهپیمایی‌ها شکست. زیرا تا قبل از آن مبارزه در میان دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان بود. توده مردم با رژیم شاه مخالف بودند اما فرصت حضور در صحنه را نداشتند. اقدام و عملی که موجب شد مردم را به صحنه بکشاند، راهپیمایی‌های شهید مفتح در عیدفطر(13 شهریور) و 16 شهریور 57 بود که فردای 16 شهریور حادثه 17 شهریور و جمعه خونین پیش آمد.



سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: این دو راهپیمایی که شهید مفتح برگزار کردند انقلاب را در اعماق دل مردم کشاند و مردم را وارد صحنه کرد. رژیم شاه با جمعیت میلیونی در کف خیابان روبرو شده بود که نمی‌توانست با آنها به خوبی مقابله کند و به همین دلیل از شهریور 57 تا 22 بهمن زمان زیادی نداریم لذا می‌توان گفت به دلیل اقداماتی که شهید مفتح انجام دادند، منحنی انقلاب با شیب تندی بالا رفته بود.



مفتح ادامه داد: شهید مفتح زمان سخنرانی پرشور حضرت امام در بهشت زهرا کنار ایشان بوده و ارتباط نزدیکی با ایشان داشتند. ایشان عضو شورای انقلاب بودند و در آنجا نقش موثری داشتند و در ماه‌های محدودی که بعد از پیروزی انقلاب حیات داشتند -از پیروزی انقلاب تا 27 آذر 58 ایشان حدود 10 ماهی زنده بودند- تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای در زمینه‌ها و جبهه‌های مختلف برای رشد و تثبیت انقلاب داشتند.



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: شهید مفتح در سال 1307 متولد شده و در سال 58 در سن 51 سالگی به شهادت رسیدند و با توجه به سن ایشان این همه برکت و تلاش نشان دهنده عمر پربرکتی بود که خداوند به ایشان داده بود؛ اخلاص، چهره‌باز و پرجاذبه و برخورد خوب شهید مفتح با دانشجویان، طلبه‌ها و اقشار مختلف مردم، جذابیت‌های زیادی برای شخصیت ایشان ایجاد کرده بود.



وی افزود: بعد از شهادت محمد مفتح حضرت امام پیام بسیار بلندی برای شهادت ایشان دادند و در دو جا از ایشان به عنوان "استاد محترم" و "دانشمند محترم" ذکر کردند و شهادت ایشان را به عنوان یک ثلمه‌ای به انقلاب و اسلام دانستند؛ البته فرموده بودند با شهادت هر یک از این افراد، انقلاب بارورتر می‌شود و این نشان‌دهنده خباثت ضدانقلاب است.



فرزند شهید مفتح در پایان گفت: در راستای تجلیل از خدمات شهید مفتح و برای اینکه فرصتی پیش آید تا آرمان اصلی انقلاب که همان وحدت حوزه و دانشگاه است، به بار بنشیند، روز شهادت ایشان را به عنوان روز وحدت و دانشگاه نامیدند./



پایان پیام


  • کد خبر : 182881
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار