خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/12 - 17:20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
علیرضا بیگی :

رشد بخش خصوصی و تعاونی مستلزم خروج دولت از اقتصاد است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: سهم تعاون در اقتصاد ایران بسیار محدود است و همین امر باعث می‌شود که اقتصاد غیر دولتی و تعاونی رشد نکنند.

احمد علیرضا بیگی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یکی از اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی که می‌تواند برای استقرار عدالت در کشور انجام بگیرد، تعاون است و تعاون می‌تواند کشور را از لحاظ اقتصادی نیز نجات دهد، گفت: در حال حاضر سهم تعاون در اقتصاد ایران، سهم محدودی است و به واسطه این است که اساسا اقتصاد غیر دولتی، امکان رشد و پیشرفت در کشور پیدا نمی‌کند.



متاسفانه صنایع عمده و استراتژیک به بهانه خصوصی‌سازی و عمل به اصل 44 به حراج گذاشته می‌شود



نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط اقتصادی ایران غیر واقعی است و همین امر باعث می‌شود که بخش خصوصی نتواند در رقابت با دولت ورود پیدا کند. به عنوان مثال امکان رقابت برای ایرلاین‌های دیگر که مربوط به بخش خصوصی هستند با ایرلاینی که متعلق به دولت است، بسیار محدود بوده و محدودیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.



حضور دولت در اقتصاد موجب شکل‌گیری ثروت‌های انبوه و دلسردی مردم می‌شود



وی ادامه داد: اگر قرار است که بخش خصوصی و یا بخش تعاونی در اقتصاد کشور امکان عمل پیدا کنند، باید زمینه خروج دولت از اقتصاد را فراهم کرد اما متاسفانه دولت‌ها عموما همین شعار را می‌دهند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند و مفاهیم بسیار خوب و ارزشمند و سازنده در کشور مثل خصوصی‌سازی که برای توسعه بخش خصوصی و اقتصاد مربوط به بخش خصوصی که در اصل 44 منظور شده، به بدترین شکل ممکن به اجرا گذاشته می‌شود و باعث بوجود آمدن شرایط ناهنجار و فساد می‌شود و اسباب ناامیدی و دلسردی مردم را فراهم می‌کند و شکل‌گیری ثروت‌های انبوه را در یک بخش و نزد یک گروه خاص و ژن‌های خوب سبب می‌شود و همه اینها از جمله تبعات اقتصاد غیر واقعی است.



دولت‌ها به دلیل امتیازات و مزایا حاضر نیستند از اقتصاد دست بردارند



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه دولت‌ها همیشه شعار توجه به بخش خصوصی می‌دهند، تصریح کرد: متاسفانه دولت‌ها به دلیل توجه به امتیازات و مزایا و حیاط خلوت‌هایی که ورود به اقتصاد برای آنها فراهم می‌کند، به هیچ عنوان حاضر نیستند که از اقتصاد و تصدی‌گری در امر اقتصاد دست بردارند به عنوان مثال بدیهی‌ترین مورد مثل باشگاه فوتبال وجود دارد که هزینه دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس از جیب ملت ایران پرداخت می‌شود و این باشگاه‌ها متقاضی دارند اما دولت به هیچ عنوان حاضر نیست این باشگاه‌ها را از دست دهد و به بهانه‌های مختلف همچنان نگه می‌دارد.



وی اظهار داشت: صنایع بسیار عمده و استراتژیک به بهانه خصوصی‌سازی به حراج گذاشته می‌شود به عنوان مثال کشت و صنعت هفت تپه را می‌بینیم که به فروش گذاشته شده و یا آلومینیوم هرمزگان، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه و پتروشیمی کرمانشاه همگی اصرار داشتند که باید به فروش برسد چراکه مثلا می‌خواستند به بحث 44 عمل کنند اما در مورد دو باشگاه فوتبال این اتفاق رخ نمی‌دهد.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر طبل رسوایی این فروش ها به صدا درآمده است، گفت: سازمان خصوصی سازی به خاطر همین فروش ها تحت پیگرد قرار گرفته است.



باید انگیزه لازم برای تعاونی‌ها بیشتر شود



علیرضابیگی در مورد اینکه تعاونی‌ها به عنوان وسیع‌ترین شبکه اشتراک و دخالت حقیقی مردم در کارها چطور می‌توانند به پیشرفت کشور کمک کنند، افزود: قطعا تعاونی‌ها می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند به شرط اینکه بتوان انگیزه لازم را در تعاونی‌ها ایجاد کرد که آنها متوجه شوند که به واسطه فعالیت در بخش تعاون و یا فعالیت اقتصادی در حوزه تعاون، می‌توانند منفعت به دست آورند. چنانچه بتوان منفعت را تعریف کرد باید گفت که تعاون و بخش خصوصی منفعت را تشخیص می‌دهند و دلگرم شده و کار را توسعه می‌دهند.



دولت حتما باید از حوزه اقتصاد خارج شود



این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: زمانی که نمی‌توان منفعت را برای بخش خصوصی یا تعاون تعریف کرد، بنابراین احساس می‌کنند که در رقابت با دولت نمی‌توانند پیروز میدان باشند که این موارد در حوزه خودرو و صنایع فولاد وجود دارد و حتما باید تکلیف دولت را در حوزه اقتصاد مشخص کرد و دولت باید از حوزه اقتصاد خارج شود و تصدی‌گری خود را به بخش تعاون و خصوصی واگذار کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 287710
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار