خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/06 - 14:04
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
رضایی:

رئیس‌جمهور منتخب در انتخاب وزیرخارجه به تجربه شکست‌خورده دولت روحانی در سیاست‌خارجی دقت کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه از جمله وزارتخانه‌های کلیدی و حساس دولت است و نقش زیادی در جهت‌گیری دولت دارد رئیس جمهور منتخب در انتخاب وزیر امور خارجه به تجربه شکست‌خورده دولت روحانی در سیاست خارجی دقت کند

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت وزارت خارجه در پیش برد اهداف کشور در مسیر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، گفت: وزارت امور خارجه از جمله وزارتخانه‌های کلیدی و حساس دولت است و نقش زیادی در جهت‌گیری دولت دارد لذا با توجه به اهمیت وزارت امور خارجه، انتظار می‌رود که فردی وزیر شود که اولاً با همه وجود معتقد به انقلاب اسلامی و مبانی جمهوری اسلامی باشد، ثانیاً به اصول تغییرناپذیر استقلال و آزادی ملت ایران و نفی سلطه بیگانگان باور داشته باشد، ثالثاً به توان و قدرت ایران و ایرانی ایمان داشته باشد و در برابر قدرت‌ها و بویژه غرب از اعتماد به نفس لازم برخوردار باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آشنایی با تاریخ و تجربه گذشته باعث می‌شود که اشتباه پیشینیان را تکرار نکنیم. بطور مثال روش و منش دستگاه سیاست خارجی در دولت روحانی عبرت خوبی برای رئیس‌جمهور منتخب است تا راه بی‌فایده دولت آقای روحانی را تکرار نکند چرا که مسیر سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم منافع ملی را تامین نکرد. بنابراین از آقای پزشکیان انتظار داریم که برای تعیین وزیر امور خارجه به تجربه شکست‌خورده دولت روحانی در سیاست خارجی دقت کند و افرادی را انتخاب نکند که کشور را سال‌ها معطل کنند و در آخر با تحریم‌های بیشتر تحویل دولت بعدی دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت چهاردهم باید هر دو مسیر رفع و دور زدن تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال کند اما برای این ماموریت مهم نمی‌توان به افرادی اعتماد کرد که حتی از تامین بنزین هواپیمای خود هم عاجز بودند. افرادی معتقدند آمریکا با یک بمب می‌تواند همه تاسیسات دفاعی ایران را از کار بیندازد؛ به این دلیل که هیچ اعتقادی به توان داخلی ندارند و در مقابل بیگانگان احساس حقارت می‌کنند لذا نخواهند توانست در میدان‌های بین‌المللی به درستی از حقوق ملت ایران دفاع کنند در نتیجه دستاوردشان برای کشور خسارت محض خواهد بود.

وی تاکید کرد: دیپلمات‌هایی باید سکاندار دستگاه دیپلماسی شوند که دچار افراط در خوش‌بینی به دشمن نباشند بطور مثال افرادی که به بلوف آمریکایی‌ها اعتماد و با صراحت اعلام کردند که همه تحریم‌ها لغو خواهد شد یا آنها که امضای جان کری را تضمین می‌دانستند، افرادی ساده‌لوح و کارنابلد هستند و معقولانه نیست که در راس وزارت استراتژیک امور خارجه قرار گیرند.

نماینده دشتستان یادآور شد: ضرورت دارد که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی به استقلال ملی و نفی سلطه باور داشته باشند. اگر مبتنی بر چارچوب فکری غربگراها، دنیا را در چند قدرت زورگو خلاصه کنیم، نخواهیم توانست از ظرفیت عظیم همسایگان و نیز شرق برای تأمین منافع ملی ایران و بهبود معیشت ایرانیان استفاده کنیم، جالب است در دولتی که بیشترین روابط را با آمریکایی‌ها داشتیم، وزیر خارجه وقت ده‌ها یا صدها ساعت با آنها مذاکره کرد و حتی برای اولین بار رئیس‌جمهور ایران هم بصورت تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا گفتگو کرد، در همان دولت شاهد بیشترین افزایش قیمت ارز بودیم و بالاترین فشار معیشتی و اقتصادی به مردم وارد شد، این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر روی آمریکا و غفلت از سایر ظرفیت‌ها راهکار عقلانی نیست.

رضایی در پایان گفت: همه علاقمندیم که دولت آقای پزشکیان موفق شود. شاید در انتخابات برخی مطالب احساسی بیان شد اما سیاست خارجی جای احساسات نیست بلکه محل تامین منافع ملی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است لذا انتظار می‌رود که آقای پزشکیان در انتخاب وزرا بویژه وزیر امور خارجه تعارف با برخی نزدیکان پرحاشیه، عصبی و بدون کارنامه را کنار بگذارد و تنها منافع ملت ایران را لحاظ کند./

پایان پیام

  • کد خبر : 381036
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار