خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/07/09 - 09:59
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
دهقانی فیروز آبادی:

درهم تنیدگی تمدنی ایران و مصر / پروژه نفوذ تکفیری ریاض در الازهر

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن شاخصه های درهم تنیدگی و اتحاد تمدنی ایران ومصر گفت: ریاض برای توسعه تفکرات تکفیری و ترویج تروریسم تکفیری به دنبال نفوذ در الازهر و ایجاد اختلاف در دنیای اسلام است.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: ملت ایران و ملت مصر به لحاظ تمدنی و فرهنگی دارای اشتراکاتی هستند که ظرف قرن ها نهادینه شده است.



نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ملی شدن صنعت نفت در ایران گفت: جمال عبدالناصر تحت تاثیر حرکت مردم ایران اسلامی ، کانال سوئز را ملی اعلام کردند.



وی در ادامه گفت: خواسته های مردم سالاری حدود یک قرن پیش در هر دو کشور منجر به تشکیل پارلمان در ایران و مصر شد و اندیشمندانی نظیر سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد عبده به عنوان روشنفکران دینی تاثیرات زیادی بر حرکت های دموکراتیک داشه اند.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حاکمان معاصر مصر دارای فراز و فرودهای زیادی بوده اند اما مساله اساسی اینجاست که ریاض چشم دیدن اقتدار قاهره را ندارد و همیشه دنبال اختلاف میان ایران و مصر بوده است.



وی تصریح کرد: در جریان حرکت های بیداری اسلامی ، مردم مصر به عنوان پیشتازان دموکراسی خواهی به خیابان آمدند اما ریاض با استراتژی سلفی گری و نفوذ در دولت محمدمرسی قاهره را از مسیرتوسعه سیاسی منحرف کرد.



دهقانی فیروزآبادی در ادامه افزود: نکته جالب اینجاست که ریاض در ساقط شدن محمد مرسی نیز به شکل مستقیم ایفای نقش کرد.



وی با بیان این که در دو دولت محمدمرسی خطاهای فاحشی رخ داد که تبعات ناخوشایندی برای این کشور و اوضاع خاورمیانه در پی داشت ، گفت: ماجرای شهادت شیخ حسن شحاتة عالم شیعه مصری، به بهانه برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج) اتفاقی دردناک بود که توسط سلفی ها به وقوع پیوست.



این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: محمدمرسی اقداماتی علیه دولت مشروع سوریه انجام داد و در ادامه نیز موضع روشنی علیه تفکرات افراط گرایانه داعش اتخاذ نکرد.



وی با اشاره به تغییر رویکرد مصر در ارتباط با جنگ سوریه گفت: در رفتارهای السیسی رگه هایی از واقع گرایی دیده می شود و برهمین اساس امروز قاهره خواهان حل و فصل سریع تر جنگ سوریه است.



دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: امروز قاهره براساس تهدیدات میدانی تروریسم تکفیری در صحرای سینا به درک بهتری از لزوم مقابله با تروریسم تکفیری دست یافته است اما ریاض با ادامه راه گذشته خود از این موضوع خشنود نیست.



وی با پیش کشیدن کمک میلیاردی پادشاه سعودی به قاهره گفت: عربستان با توجه به مشکلات اقتصادی مصر تلاش می کند ضمن به چنگ آوردن نبض اقتصادی این کشور ، السیسی را وادار به اطاعت از خواسته های ریاض کند اما در این راه نتوانسته نتایج دلخواه خود را کسب کند.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تاریخ غنی مصر اجازه نمی دهد قاهره تسلیم محض ریاض باشد.



وی گفت: ملاقات اخیر وزرای امورخارجه ایران و مصر اتفاق خوشایندی است که می تواند ثمرات خوشایندی برای آرامش خاورمیانه و ریشه کنی تروریسم تکفیری داشته باشد.



دهقانی فیروزآبادی گفت: دانشگاه الازهر تاکنون نقش موثری بر تعامل شیعه و سنی داشته است و این روند با همگرایی ایران و مصر باید افزایش پیدا کند.



وی تصریح کرد: ریاض پروژه اصلی نفوذ خود را معطوف به دانشگاه الازهر کرده است تا بتواند ضمن ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی تفکر تکفیری را ترویج کند.



گفتنی است که پیشتر شیخ «احمد کریمه»، از شیوخ دانشگاه الازهر گفت این ادعا که شبه نظامیان شیعه، سنی ها را به قتل می رسانند توطئه صهیونیستی است. وی که استاد « فقه مقارن» (فقه تطبیقی)، در دانشگاه الازهر و عضو هیئت علمای ارشد این دانشگاه است در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «رای الیوم» گفت:«نود و پنج درصد فقه اهل تسنن متناسب با فقه شیعه است و هدف از طرح آمریکایی- صهیونیستی در منطقه ایجاد دوستگی بین مسلمانان است.»



درهمین حال،احمد الطیب، شیخ الازهر در دیدار با هیئتی از جریان «ملی گرای ناصری» درباره اوضاع این کشور و رخدادهای اخیر در کشورهای عربی و نقش الازهر در نزدیک کردن دیدگاه‌های اهل تسنن و تشیع و مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت بحث و گفتگو کرد.



در پایان این دیدار عمرو ناصف، خبرنگار همراه این هیئت پیشانی شیخ الازهر را بوسید و گفت: این امانتی از سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان برای شیخ اسلام است.



شیخ الازهر نیز در مقابل گفت که در معرض فشارهای شدیدی برای صدور فتواهایی علیه شیعیان قرار گرفته اما با این مسئله مخالفت کرده است. وی تأکید کرد که سید حسن نصرالله، را می‌ستاید.



پایان پیام


  • کد خبر : 177300
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار