خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/14 - 14:13
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
داودی ضمن گرامیداشت روز دامپزشکی:

دامپزشکان سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت هستند

نایب رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دامپزشکان سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت هستند، گفت: سیاست‌های نادرست در حوزه دامپروری و عدم توجه به دامپزشکی موجب شده که طی چند دهه اخیر وجود 130 میلیون رأس دام در کشور به زیر 60 میلیون دام برسد.

یوسف داودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به روز 14 مهرماه؛ روز ملی دامپزشکی، عنوان کرد: دامپزشکان در کنار دامداران و دامپروران سربازان بی ادعای خط مقدم سلامت و مبارزه با بیماری‌ها هستند که هنوز نقش آن‌ها برای جامعه به درستی تبیین نشده است.



درآمد برخی کشورها از پرورش دام بیشتر از درآمد نفتی ایران است



نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه ریزی در حوزه دامپروری با استفاده از دانش دامپزشکی در برخی از کشورها به نحوی بوده که درآمد این کشورها از این حوزه از درآمد نفت و گاز ایران است که این مسئله اهمیت این رشته را نشان می‌دهد.











یوسف داودی


 




وی با بیان اینکه متأسفانه امروز برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم به دلیل عدم برنامه ریزی در حوزه دامپروری، مجبور به واردات گوشت از حداقل 20 کشور دنیا هستیم، ادامه داد: سیاست‌های نادرست در حوزه دامپروری موجب شد که طی چند دهه اخیر 130 میلیون رأس دام در کشور به زیر 60 میلیون دام در کشور رسیده است در حالیکه جمعیت کشور نیز طی این مدت بیش از دو برابر شده است.




داودی با اشاره به اقدامات گذشته دامپزشکان در حوزه تولید واکسن دام در کشور، اضافه کرد: مؤسسه رازی در این زمینه یکی از پیشتازان تولید واکسن بود ولی بی توجهی به این حوزه نیز موجب شده که در این زمینه هم کشور واردکننده چندین میلیارد واکسن در کشور باشد در حالیکه مجلس در برنامه ششم توسعه بر تولید واکسن در داخل تأکید داشته و در بندی آورده است که باید حمایت از این حوزه در قالب پرداخت یارانه صورت گیرد.



این نماینده یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر ایران یکی از واردکنندگان واکسن در کشور است ولی در حال حاضر ایران تبدیل به یکی از واردکنندگان واکسن از ترکیه و هندوستان که کشورهای پیشتازی در این حوزه نیستند شده است. این در حالی است که واردات واکسن می‌تواند بسیار خطرآفرین و موجب شیوع سایر بیماری‌ها نیز باشد.



کوچکترین تعلل در دامپزشکی خسارات میلیاردی به دنبال دارد



وی تصریح کرد: کوچکترین تعللی در کار دامپزشکی موجب تلف شدن میلیونی دام و طیور و وارد آمدن چندین میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور می‎شود که بسیاری از بیماری‌ها در حوزه دام از همین طریق به دام‌های کشور منتقل شده است.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بیماری‌های مختلف دام مانند تب کریمه کنگو و تب مالت و تب برفکی، گفت: حدود دو سوم بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک هستند لذا باید توجه بیشتری به این حوزه معطوف شود. همچنین در کشور حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است در حالیکه در بیشتر کشورهای توسعه یافته وزارت بهداشت متولی این حوزه است لذا می‌توان در این مورد نیز بازنگری صورت داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 289295
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار