خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/20 - 08:02
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز برای ترامپ گران تمام می شود/ نگاه ایران ایجاد ثبات و صلح در منطقه است

از زمانی که آمریکا و عربستان تهدید به ایجاد ممنوعیت برای خرید نفت ایران در بازار جهانی شدند، این هراس را دارند که ایران مانع حرکت نفتکش‌ها از تنگه هرمز برای صادرات نفت کشورهای عربی به دنیا شود از این رو حضور نظامی خود را در خلیج فارس پررنگ کرده‌اند.

خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسی؛ روز گذشته فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین اعلام کرد که جنگنده‌های رادار گریز اف-35 برای نخستین بار وارد منطقه عملیاتی این ناوگان در حوزه خلیج فارس شده اند، این در حالی است که هم اکنون نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در حال اجرای تمرین‌ مین‌روبی در آب‌های منطقه به منظور حفظ آمادگی و افزایش توانایی جهت مقابله با تهدیدات احتمالی مین های دریایی هستند چرا که ایران تنگه هرمز را با مین دریایی محافظت می‌کند.



از سوی دیگر اسکات استرنی، فرمانده رزمایش امنیت دریایی و یگان پنجم مقابله با مین آمریکا اخیرا در منامه، بحرین به خبرنگاران گفته است که این مانورهای نظامی با حضور متحدان جهانی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که آمریکا و شرکایش آماده تضمین آزادی حرکت و جریان آزاد تجارت با توجه به مجوزهای قوانین بین‌المللی هستند.



فرماندهان ارتش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز روز گذشته در کویت نشستی برگزار کردند که در چارچوب پانزدهمین دوره فعالیت‌های کمیته نظامی عالی شورای همکاری خلیج فارس با حضور فرماندهان ارتش‌های کشورهای عضو بوده است و قرار است فردا نیز این نشست با حضور مقامات نظامی آمریکا، مصر و اردن باشد.



با این حال دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری چندی پیش اظهار کرد که نیروی دریایی ارتش و سپاه در آمادگی کامل به سر می‌برند و حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان به دقت رصد می شود و ما بیش از گذشته بر آب‌های جنوب کشور اشراف اطلاعاتی داریم.



وی اضافه کرد: از منافع جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز دفاع کرده و مشکلی که دشمن بتواند در این منطقه ایجاد کند نداریم؛ خلیج فارس خانه ماست و می‌توانیم با کمک کشورهای همسایه امنیت آن را تامین کنیم و نیازی به حضور کشورهای بیگانه از جمله آمریکا وجود ندارد.



در واکنش به اظهارات دریادار تنگسیری مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران کنترل تنگه هرمز را در دست ندارد، توییت کرد: تنگه (هرمز) یک گذرگاه جهانی است. آمریکا به همکاری با شرکایش برای اطمینان از آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در گذرگاه‌های جهانی ادامه خواهد داد.



تمام هراس آمریکایی ها از آنجا نشأت می گیرد که در گذشته علی اکبر ولایتی، ‌مشاور رهبری در امور بین‌الملل به دنبال تهدیدات آمریکایی ها و سعودی ها برای جایگزینی نفت سایر کشورها با نفت ایران برای فروش به دنیا، عنوان کرده بود در صورتی که ایران اجازه نداشته باشد نفتش را از طریق این تنگه صادر کند، هیچ کشور دیگری از خاورمیانه هم قادر به انجام این کار نخواهد بود.



نمایندگان مجلس نیز در این خصوص به تشریح مواضع جمهوری اسلامی و علل و عوامل همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با آمریکایی ها پرداختند که در ادامه می خوانید:



نانواکناری: تمام خلیج فارس در تیررس جمهوری اسلامی است



ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را غیرقانونی دانست و گفت: همسایگان ایران باید در سیاست های خود تجدید نظر کرده و از نظامیان خارج از محدوده حاشیه خلیج فارس برای برگزاری مانور دعوت نکنند که با امنیت منطقه مغایر است.



نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امارات و بحرین بیش از سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال همکاری با آمریکا هستند، عنوان کرد: ما می توانیم هر هدفی را به صورت کنترل شده در خلیج فارس مورد رصد و هدف قرار دهیم.











ولی الله نانواکناری


وی در ادامه با بیان اینکه تمام منطقه خلیج فارس در تیررس ما است، عنوان کرد: به دنبال تنش در منطقه نیستیم و نگاهمان ایجاد ثبات و صلح در منطقه است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر کشوری بخواهد برای ما ایجاد تهدید کند اقدامی می کنیم که برای آنها عبرت شود، خاطرنشان کرد: ما حتی در خلیج فارس مانند غرب کشور نیاز به پرتاب موشک نداریم و با کمترین تجهیزات نظامی هم می توانیم این اقدام را انجام دهیم و اراده آن را داریم چنانچه اخیرا مقر تروریست ها را در کشور همسایه مورد هدف قرار دادیم.



نقوی حسینی: جمهوری اسلامی هر زمانی که صلاح بداند استراتژی نظامی خود را در خلیج فارس بدون مزاحمت آمریکا پیش می‌برد



سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه آمریکایی ها در منطقه به دنبال جنگ افروزی هستند، گفت: سال ها است که آنها تلاش می کنند با ایجاد تنش میان کشورهای منطقه و تحریک کشورهای منطقه ای مناقشات و منازعات میان آنها را افزایش دهند.



نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها بسیار تلاش دارند تا صدام دیگری در منطقه علم کنند، اظهار داشت: آنها در وهله اول تصمیم دارند با جنگ افروزی بازار فروش تسلیحات نظامی را افزایش دهند و قراردادهای نظامی خود با کشورهای منطقه را بیشتر کنند چنانچه با گفتگوی 500 میلیارد دلاری با عربستان توانستند به انعقاد قرارداد بیش از 100 میلیارد دلار دست پیدا کنند.











سید حسین نقوی حسینی


وی افزود: از سوی دیگر آمریکایی ها برای حضور خود در منطقه مصونیت ایجاد می کنند و وقتی تنش و منازعه به وجود می آید، اعلام می کنند که برای برقراری نظم و صلح و جلوگیری از جنگ افروزی ورود پیدا کرده اند.



نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به دنبال کاهش تهدیدات منطقه ای علیه خود است، یادآور شد: حضور نظامی در حوزه خلیج فارس با این اهداف است در غیر این صورت ارتباطی ندارد که آمریکا در این منطقه مانور نظامی داشته باشد البته آنها ادعا می کنند کشورهای منطقه برای این حضور درخواست داده اند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هر زمانی که صلاح بداند در تنگه هرمز اقدام می کند و استراتژی نظامی خود را پیش می برد و آمریکا نیز با هر میزان حضور نظامی نمی تواند در خلیج فارس جلوی آن را بگیرد.



مافی: هیچ کشوری جز کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید در این آبها حضور نظامی داشته باشند



پروانه مافی نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل وابستگی های سیاسی که به آمریکا داشته و استعمارپذیری، مطیع دستورات هستند، گفت: این در حالی است که نباید اجازه دهند حوزه خلیج فارس به خصوص آب های منطقه ای و آزاد، محل حضور آمریکایی ها شود.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: البته در بین این کشورهای حوزه خلیج کشورهایی را داریم که با ما روابط دوستانه داشته و اجازه نمی دهند این وضع ادامه پیدا کند.











پروانه مافی


وی ادامه داد: آمریکا می خواهد از هر طریقی شرایط سختی را به ما تحمیل کند و قصد دارد مانع مقابله ما با کشورهایی شود که می خواهند جمهوری اسلامی را دور بزنند و در صورت کاهش فروش نفت ایران، نفت را تأمین کنند.



مافی در ادامه با بیان اینکه حضور آمریکا در خلیج فارس حساسیت ایجاد خواهد کرد، افزود: ایران هم مواضع خود را دارد و اگر لازم ببیند در مواقع مقتضی مقابله می کند البته جمهوری اسلامی هیچگاه متجاوز و شروع کننده هیچ حمله و تنشی نبوده و اگر حمله ای نیز صورت گرفته در راستای دفاع و حفظ تمامیت ارضی کشور است.



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امنیت منطقه فقط به دست کشورهای منطقه تأمین می شود و جز کشورهای حوزه خلیج فارس هیچ کشوری نباید در این آبها به بهانه تأمین امنیت حضور داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 261201
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم