خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/15 - 13:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی

ثبت جهانی یونسکو اقدامی در جهت حفظ زیست بوم جنگل‌های هیرکانی است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدامی مناسب و ضروری در راستای حفظ زیست بوم و ترویج  هر چه بیشتر بحث گردشگری طبیعی است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به مناسبت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو، گفت:  برای ثبت جنگل‌های هیرکانی ایران در فهرست میراث جهانی ابتدا باید از سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل دفاع از جنگل‌ها تقدیر و تشکر کنیم، چرا که در مقابل ساخت سد‌های  نابود کننده جنگل‌ها ایستادگی کرده و پرونده جنگل‌های هیرکانی را تا مرحله ثبت جهانی پیگیری کردند.











جنگل های هیرکانی


سازمان‌های مردم نهاد جنگل‌های هیرکانی را از خطر نابودی و انقراض نجات دادند



جعفرزاده ایمن آبادی، با بیان اینکه سد سازی‌هایی که در برنامه برخی از ارگان‌ها قرار داشت می‌توانست بخش زیادی از جنگل‌ها را به زیر آب برده و یا باعث قطع و نابودی آنها شود، افزود: سازمان‌های مردم نهاد با ایستادگی در مقابل ساخت سد‌ها توانستند تعداد و ارتفاع آنها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. بی تردید این اقدامات بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی را از خطر نابودی و انقراض نجات داد و در حال حاضر که به عنوان میراث تاریخی و باستانی ایران در فهرست جهانی ثبت شده باید حفظ، حراست و توسعه آنها در دستور کار حاکمیت قرار بگیرد.



بیشتر بخوانید: 





نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران می‌تواند برای نگه‌داری از جنگل‌های هیرکانی از جوامع بین المللی در خواست کمک مالی کند، تصریح کرد: وقتی یک اثر در فهرست جهانی ثبت می‌شود، همه اعضای کنوانسیون متعهد می‌شوند با مشارکت‌ جهانی از آن مراقبت کنند، از طرفی در مورد فهرست میراث جهانی در خطر نیز توجه و کمک‌های مالی ملی و بین‌المللی بر محافظت از این محوطه‌ها که به طور خاص در معرض خطر قرار دارند، اختصاص می‌یابد.



جنگل‌های هیرکانی سرمایه بین نسلی بوده و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم 



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،خاطر نشان کرد: ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدامی مناسب و ضروری در راستای حفظ زیست بوم و ترویج  هر چه بیشتر بحث گردشگری طبیعی در جنگل‌های هیرکانی است، بنده معتقدم این جنگل‌ها سرمایه بین نسلی بوده و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.



گفتنی است جنگل‌های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال گفته می‌شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیرزیست حدود ۳ هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد. وسعت جنگل‌های هیرکانی 2 میلیون هکتار است و 5 استان شمالی کشور را شامل می‌شود که از این رقم 300 هزار هکتار آن به ثبت جهانی رسیده است. 



لازم به ذکر است که ۱۵ نقطه از این جنگل شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، جهان نما، بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار ، به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مستقلاً به نام ایران در چهل و سومین کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه و با نظر موافق اعضای این کمیته به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از کویر لوت به ثبت جهانی رسید و افتخاری دیگر برای میهن عزیزمان ایران رقم خورد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 284022
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار