خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/03/11 - 16:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
کرد مطرح کرد:

تنها 50 قلاده یوز در کشور باقی مانده است/ بهبود وضعیت گونه های در معرض انقراض نیازمند تشکیل وزارت محیط زیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با هشدار نسبت به وجود تنها 50 قلاده یوزپلنگ در کشور بهبود وضعیت گونه های در معرض انقراض را نیازمند تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی دانست.

علی کرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به وجود تنها50 قلاده یوزپلنگ در کشور و گفت: باید کارگروهی متشکل از متخصصان و کارشناسانی که نسبت به شرایط زیستی این گونه در معرض انقراض آگاهی کامل داشته و از سواد محیط زیستی کافی برخوردار هستند برای حفاظت از یوز ایرانی تشکیل و این کارگروه علل کاهش نسل این گونه را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه کند.



خطر انقراض نسل یوز ایرانی باید جدی گرفته شود/ ضرورت ایمن سازی زیستگاه این گونه جانوری



نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد با بیان اینکه خطر انقراض نسل یوز ایرانی باید جدی گرفته شود بر ضرورت ایمن سازی زیستگاه این گونه جانوری تاکید کرد و افزود: یوزهای موجود در کشور باید شناسایی و شناسنامه دار شده و نسبت به ایجاد محیط های ایمن برای نگهداری و احیای نسل آنها و همچنین امنیت غذایی و زیستی آنها اقدام کرد.



تخریب زیستگاه یکی از عوامل تهدید نسل یوز ایرانی



وی ادامه داد: از آنجایی که زیستگاه های این گونه در معرض انقراض تخریب شده و تخریب زیستگاه یکی از عوامل تهدید و کاهش نسل این گونه جانوری بوده بنابراین نیاز است برای هدایت آنها به نقاط امن تمهیدات لازم اتخاذ شود.



برخی جاده ها از محل زیستگاه  یوز ایرانی می گذرد/ لزوم ایمن سازی مسیر عبور



این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه برخی جاده ها از محل زیستگاه  یوز ایرانی می گذرد بر لزوم ایمن سازی مسیر عبور این گونه در معرض انقراض تاکید کرد و گفت: باید به دنبال راهکارهای موثری باشیم که آنها را بتوان از مسیر جاده دور کرد؛ نیاز است از سوی دستگاه های مسئول تابلوهای هشداددهنده  در مسیر عبور این گونه نصب و تعبیه شود تا رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.



سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوز ایرانی با کمبود نیروی محیط بان، امکانات و بودجه روبرو است،



نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوز ایرانی با کمبود نیروی محیط بان، امکانات و بودجه روبرو است، ادامه داد: هر چند سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را برای حفاظت از این گونه نادر جانوری انجام داده اما کمبود و نبود نیروی محیط بان در برخی مناطق  و همچنین بودجه کافی باعث شده یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض قرار بگیرد.



شهرستان خاش با 300 هزار جمعیت و وسعت 4 هزار کیلومتر مربعی تنها دو محیط بان دارد



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه شهرستان خاش با 300 هزار جمعیت و وسعت 4 هزار کیلومتر مربعی تنها دو محیط بان دارد، افزود: با وجود کمبود نیروی محیط بان در کشور چطور باید انتظار بهبود وضعیت گونه های نادر جانوری را داشت؛ در این رابطه نیاز است به رفع کمبود نیروی محیط بان برای حفاظت بهتر از گونه های نادر جانوری توجه ویژه شود.



بهبود وضعیت گونه های جانوری در معرض انقراض نیازمند تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی



نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد، بهبود وضعیت گونه های جانوری در معرض انقراض را نیازمند تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی دانست و گفت: سازمان محیط زیست از کمبود نیروی انسانی و منابع، ضعف ساختاری و همچنین کمبود امکانات و تجهیزات برای انجام ماموریت ها روبرو است بنابراین رفع این مشکلات نیازمند تشکیل وزارت محیط زیست است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: انتظار می رود با تشکیل وزارت خانه محیط زیست و منابع طبیعی بتوان گامی جدی در جهت بهبود وضعیت گونه های جانوری در معرض انقراض برداشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 200103
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار