خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/14 - 12:26
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
مالکی با اشاره به معرفی امیر جدید کویت:

تقویت روابط ایران و کویت به کاهش نفوذ بیگانگان در خلیج فارس کمک می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به معرفی امیر جدید کویت، گفت: وزارت خارجه باید فرصت را مغتنم بشمرد و تقویت روابط با کویت را که از گذشته خوب بوده، تقویت کند زیرا به کاهش نفوذ بیگانگان در خلیج فارس کمک می‌کند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با تاکید بر اهمیت تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان، گفت: روابط ایران با همسایه‌ها باید بسیار بالا و استراتژیک باشد یعنی روابط باید از تعریف مشخصی برخوردار باشند. متاسفانه مقامات ایرانی در چند سال اخیر گرفتار روابط با اروپایی‌ها و بهبود سازو کار برجام بودند و توجهی به روابط با همسایگان و کشورهای منطقه نداشتند.



کشورهای حوزه خلیج فارس مورد طمع بیگانگان



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بعد از چین و روسیه تنها کشوری است که می‌تواند روابط گسترده‌ای با همسایگان خود داشته باشد، افزود: 16 استان کشور ما با 15 کشور مرز خشکی و دریایی دارد اما روابط ما با همسایگانی که در حوزه خلیج فارس هستند مانند کویت باید حساب شده باشد زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس همیشه به لحاظ موقعیتی که در خلیج فارس دارند، مورد طمع قدرت‌ها هستند.



مالکی یادآور شد: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در خلیج فارس حضور دارد بنابراین نگاه کشورهای فرامنطقه‌ای به همسایگان خلیج فارس متفاوت و معنادار است. روابط ایران با کویت هم فراز و نشیب‌های زیادی داشته اما هیچ گاه پرتنش نبوده است.



تاثیر تقویت روابط در کاهش نفوذ بیگانگان در منطقه و خلیج فارس



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صباح احمد جابر امیر سابق کویت که در روزهای اخیر درگذشت، نگاه سازش گرانه به جمهوری اسلامی ایران داشت و موقعیت ایران را برخلاف برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به خوبی درک می‌کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح به عنوان امیر جدید کویت و دیدار محمدجواد ظریف با وی، گفت: فرصت خوبی برای دستگاه دیپلماسی است که با این کشور، هرچند کشور کوچکی در خلیج فارس است، روابطش را تقویت کند، کویت از موقعیت خاص برخوردار است. تقویت روابط و استحکام روابط بین کشورهای همسایه در کاهش نفوذ و دخالت بیگانگانی چون آمریکا و اسرائیل در منطقه تاثیرگذار است./



پایان پیام

  • کد خبر : 305842
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار