خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/23 - 15:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
احمدی لاشکی:

تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس نباید بیشتر از ایرانی‌ها باشد/ در مدارس مختلف توزیع شوند

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است نسبت تعداد دانش‌آموزان ایرانی در کلاس‌های درس به گونه‌ای نباشد که آنها احساس در اقلیت بودن داشته باشند.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان اتباع بیگانه در مدارس ایرانی گفت: باید قانونی داشته باشیم برای اینکه نسبت تعداد دانش‌آموزان ایرانی در کلاس‌های درس به گونه‌ای نباشد که آنها در کنار هم‌کلاسی‌های اتباع خود، احساس در اقلیت بودن داشته باشند.



نماینده مردم چالوس، کلاردشت و نوشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: نیاز است آموزش و پرورش روی این موضوع حتما دقیق شود و اگر نیاز است دانش‌آموزان اتباع را در مدارس مختلف توزیع کند و اجازه ندهد غالب جمعیت در کلاس یا مدرسه‌ای با آنها باشد.



وی با اشاره به بازدید از پاکدشت و بررسی وضعیت آموزشی این شهر گفت: بر اساس آمار مسئولان، شمار اتباع افغان که در این شهر زندگی می‌کنند، بسیار زیاد است؛ قطعا چنین وضعیتی می‌تواند غالب مدارس آنجا را تحت پوشش دانش‌آموزان افغان قرار دهد.



جوّ غیرایرانی در مدارس به آموزش و پرورش آسیب می‌زند



نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس مثالی در این زمینه زد و توضیح داد: زمانی که مسابقه تیم فوتبال جوانان ایران با جوانان افغانستان در استادیوم آزادی برگزار می‌شود، حدود 80 هزار اتباع افغان می‌آیند و تنها 200 نفر تماشاگر ایرانی؛ طبیعی است در چنین شرایطی احساس کنید در اقلیت کامل قرار گرفته‌اید.



وی ادامه داد: شرایط مدارس هم به همین صورت است و اصلا نباید فضای غیرایرانی در مدارس کشور غالب باشد؛ در غیر این صورت به آموزش و پرورش ما آسیب می‌زند.



احمدی لاشکی با اشاره به وضعیت دیگر کشورها در این خصوص توضیح داد: اگرچه بررسی تطبیقی در این خصوص انجام نشده ولی هنگام بازدید از مدارس کشورهایی که به منظور مأموریت کاری به آنجا سفر کردم، هیچ گاه احساس نکردم ترکیب دانش‌آموزان کشور متفاوت از ملیّت آن کشور است؛ غالب دانش‌آموزان بومی همان کشور بودند.



20 هزار نفر دانش‌آموز ایرانی در 60 کشور



وی درباره اختصاص یا ساخت مدرسه‌ای ویژه اتباع در ایران گفت: ما نباید بسازیم؛ مگر در کشورهای دیگر که مدرسه ایرانی داریم، آن کشورها پول می‌دهند؛ خودمان هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم بنابراین هر کشوری هم باید هزینه ساخت مدرسه و تجهیزات آن در دیگر کشورها را پرداخت کند.



نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این موضوع گفت: کل دانش‌آموزان ما در کشورهای دیگر به 20 هزار نفر هم نمی‌رسد که در 60 کشور پخش هستند؛ لذا چنین شرایطی که دانش‌آموزان اتباع کشورهای دیگر در این حجم زیاد باشند، مشاهده نشده است؛ ممکن است در ایام جنگ یا شرایط اضطراری به این امر تن دهیم ولی در شرایط طبیعی نباید اینگونه باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 264297
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار