خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/02/09 - 15:47
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

تعدادی از شوراهای اسلامی شهر و روستا شورای شهرداری بودند

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در طول مدت فعالیت شوراها به خصوص در کلانشهر ها شوراها بیشتر شورای شهرداری بودند تا شورای شهر و از ظرفیت های قانونی خود به خوبی استفاده نکرده اند.

 سید حمیدرضا کاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،خاطر نشان کرد:شوراها به عنوان کوچکترین واحد سیاسی به عنوان پارلمان شهری شناخته می شود و مشارکت مردم در سرنوشت خود در بخش شهری و روستایی از ویژگی های بارز آنها است و در قانون اختیار نظارت بر همه نهاد های خدمت رسان به مردم در شهر و روستا بر عهده شورا ها است اما این ظرفیت قانونی شکل عملی به خود نگرفته است.



وی افزود:نظارت مردم بر شوراها و نقش مردم در تصمیم گیری های کلان شهری با انتخاب افراد برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا کمرنگ می شود در حالی که باید مردم به طور مستمر با نمایندگان خود در شورا ارتباط داشته باشند و نظرات و مطالبات خود را منتقل کنند.



 نماینده مردم  پل دختر در مجلس شورای اسلامی گفت:شورا های عالی استانها هم یه تبع عملکرد شوراهای شهر به نهادی تشریفاتی تبدیل شده و مردم هیچ نقشی در تصمیمات آن ندارند در حالی که قانون اختیارات مناسبی برای آن پیش بینی کرده است.



وی تصریح کرد:در بحث نظارت بر حسن عملکرد شوراها خلاء قانونی وجود دارد و شوراها پاسخگوی عملکرد خود نیستند در حالی که مجری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مجلس است،تقریبا پس از انتخابات  از چرخه نظارت خارج می شود و توان نظارتی خود را از دست می دهد.



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تاکید کرد:شوراها به عنوان پارلمان شهری پلی بین حاکمیت و مردم هستند و عرصه ای مناسب برای تمرین دموکراسی و قانون گذاری است اما به دلیل ضعف قانونی امکان نظارت بر آن کافی نیست و به همین دلیل در بعضی از دوره ها و شهرها رانت ها و مفاسدی در شوراها ایجاد شده که موجب نارضایتی و بد بینی مردم نیز شده است لذا حتما باید برای صیانت از این نهاد مهم و تاثیر گذار قانون به نحوی اصلاح شود.    

  • کد خبر : 279058
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار