خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/20 - 10:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت پیشه با اشاره به سفر روحانی به عراق:

تصویب برنامه جامع و راهبردی بین تهران و بغداد دردستورکار روسای جمهور دو کشور باشد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد تصویب برنامه جامع و راهبردی بین تهران و بغداد برای همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره امری مهم است که باید دردستورکار روسای جمهور دو کشور باشد.

حشمت الله فلاحت پیشه  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق در راستای افزایش سطح همکاری های دوجانبه تهران_بغداد، گفت: این سفر باید خیلی زودتر انجام میشد چون میزان و اهمیت مناسبات اقتصادی کشورمان با عراق، مسائل اختلافی مانند موضوع مرزها، تامین زیرساخت هایی مانند راه آهن بین دو کشور و غیره وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.



نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش مناسبات اقتصادی در یازده ماه گذشته در سطح کشورهای دنیا، بین ایران و عراق صورت گرفته که امری قابل تامل است، اظهار کرد: امروزه تصویب برنامه جامع و راهبردی بین تهران و بغداد برای همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره امری مهم است که باید دردستورکار روسای جمهور دو کشور باشد.



وی ادامه داد: رفع اختلاف در مناسب مرزی نیز موضوع مهمی است که نباید از آن چشم پوشی صورت بگیرد؛ به عنوان مثال در برخی از مرزها با عراق مانن مرز خسروی، چنگوله و چیلات و برخی از بازارچه ها مانند باشماق و غیره مسائلی وجود دارد که می توان آن را برطرف کرد و نیازمند عزم جدی مقامات برای برطرف کردن مشکلات است.











پرچم ایران و عراق



  • بیشتر بخوانید؛



همکاری‌های ایران و عراق الگویی برای همکاری‌های درون‌منطقه‌ای



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین باید یادآور شد عراقی ها توافقنامه هایی را با کشورهای حاشیه خلیج فارس انعتقاد کرده اند که بیانگر در اولویت قرار ندادن کشورمان است از این رو باید در حوزه توافق ها و سیاست های ترجیهی با عراق این مسائل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.



فلاحت پیشه افزود: همچنین عراقی ها از کشورمان گلایه دارند که در برخی موارد ایران میزان وارداتش با مقوله صادراتش همخوانی ندارد و این امر در حالیست که می توانیم برخی از نیازهایمان را از عراق تامین کنیم تا کشورهایی که خیلی از ایران فاصله دارند.



رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این بین قراردادها و اعتبارات فنی و اعتباری بین دو کشور تعریف شده که اگر ایران در قالب این مسئله زمینه حضور پیمانکاران ایرانی در عراق را فراهم کند، شاهد تکمیل مسیر ریلی و جاده ای در عراق خواهیم بود و این مسئله مناسبات دو کشور را پایدار تر می کند.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) پیش از عزیمت به عراق در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رییس جمهور و نخست وزیر عراق صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هدف از انجام این سفر، گسترش روابط دوجانبه است.



وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و عراق ، روابطی ویژه‌ است، در این باره خاطرنشان کرد: مردم ایران در طول سالیان قبل در یک آزمایش بزرگ سربلند بودند و هر کجا که مر دم منطقه مشکلی پیدا کردند و از دولت و ملت ایران درخواست کمک داشتند، ملت و دولت ایران به کمک آنها شتافتند. ما در روزهای سخت در کنار ملت عراق بودیم و امروز که در روزهای صلح و امنیت است نیز در کنار آنها هستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 275926
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار