خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/28 - 16:13
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست مجمع نمایندگان استان تهران صورت گرفت:

بررسی طرح هادی و حریم روستاها در مجلس/تعویق در اجرای این طرح باعث افزایش مهاجرت روستائیان می‌شود

طرح‌ هادی و حرایم روستاها و تبعات تاخیر در اجرای آن در نشست مشترک نمایندگان استان تهران و مسئولانی از دستگاه‌های اجرایی مربوطه بررسی شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، نشست مشترک نمایندگان استان تهران با مسئولان تعدادی از دستگاه‌های اجرایی از جمله مسئولان استانداری و بنیاد مسکن استان تهران، فرماندار تهران، فرمانداران شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، مسئولان سازمان امور اراضی و مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.



محسن علیجانی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات این نشست، گفت: در این نشست طرح هادی و حریم روستایی که یکی از مشکلات مهمی است که روستاهای تهران با آن مواجه بوده و روستائیان را با مشکل مواجه کرده است و آقای موسوی و خانم مافی و سایر نمایندگان استان تهران نیز پیگیر اجرای آن هستند، مورد بررسی قرار گرفت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این نشست تمام دستگاه‌هایی که با طرح هادی و حرائم روستاها ارتباط دارند با محوریت بنیاد مسکن حضور داشتند، چرا که در ردیف 5 ماده 26 برنامه ششم توسعه تهیه این طرح برعهده بنیاد مسکن گذاشته شده است که سایر دستگاه‌های مربوطه اعم از استانداری نیز باید با آن همکاری کنند.



وی تصریح کرد: تاخیر در اجرای این طرح باعث شده روستاها در بحث کشاورزی، اشتغال، مسکن، فضاهای آموزشی و درمانی و اتباع که در این فضاها گاهی در قالب نصف یا دوسوم جمعیت در این مناطق ساکن هستند، اما در سرانه روستاها لحاظ نمی‌شوند، با مشکل مواجه شوند، همچنین فرمانداران در زمینه توزیع سهم مالیات بر ارزش افزوده که به روستاها نمی ‌با مشکل مواجه هستند، کما اینکه روستایی با 1000نفر جمعیت به اندازه 300 نفر از این سهم بودجه دریافت می‌کند.



 



6 مشکلی که بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی و حرائم روستاها با آن مواجه است



علیجانی بیان کرد: بنیاد مسکن 6 مساله را در زمینه طرح هادی و حرائم روستایی مطرح کرد که اجرای آن را به تعویق انداخته است، اعم از حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها و روستاهایی که در این مسیر قرار دارند و باعث می‌شود در استعلام منطقه، جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط دچار مشکل شوند و نتوانند طرح هادی را جلو ببرند.



وی از تبصره یک ماده یک به عنوان دیگر مشکل بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی و حرائم روستاها یاد کرد و افزود: بنیاد مسکن معمولا در این مورد با جهاد کشاورزی درگیر هستند و در توسعه اراضی کشاورزی با مشکل مواجه می‌شوند، و این در حالی است که قبل از ورود اراضی کشاوری به بافت روستاها باید تکلیف این تبصره مشخص شود.



علیجانی اظهار کرد: مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد مناطق حفاظت شده محیط زیست است و وقتی روستاهایی که بخواهند طرح هادی داشته باشند را با مشکل مواجه می‌کند، کما اینکه 85 درصد سطح شهرستان پردیس مشمول مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌شود و در کل استان تهران هم 29درصد از مساحت آن مشکل زیست محیطی دارد و طبیعتا روستاهایی که در این مناطق قرار می‌گیرند در مورد طرح هادی با مشکل مواجه می‌شوند.



ساخت و سازهای غیرمجاز محصول تاخیر در اجرای طرح هادی و حرائم روستاها



وی با اشاره به مشکل دیگری که در رابطه با طرح هادی و حرائم روستایی در این نشست مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این طرح به دلیل اینکه هر 10 یا 5 سال یکبار اعلام می‌شود، باعث شده ساخت و سازهای غیرمجازی در اطراف روستاها ایجاد شود و بعد از اینکه قرار باشد طرح هادی و حرائم روستاها توسعه روستایی را مشخص کند، این ساخت و سازها به ویژه آنها که در کاربری‌های عمومی ساخته شده‌اند، اجرای این طرح را به عقب می‌اندازند.



علیجانی در رابطه با حریم روستاها، افزود: روستاهای استان تهران یا حریم ندارند یا اگر به حریم آنها اضافه شود، متولی آن مشخص نیست، بنابراین حتی اگر به حریم روستاها اضافه هم بشود، مشکلی از آنها حل نمی‌کند.



نمایندگان مجلس اجرای این طرح ملی را پیگیری می‌کنند



وی گفت: وقتی اجرای حریم عقب بیفتد، تبعاتی را برای روستاها ایجاد می‌کند از جمله اینکه به عنوان مهم‌ترین مساله، مهاجرت از روستاها افزایش پیدا می‌کند، چرا که روستائیان برای تامین مسکن برای فرزندانشان و ایجاد فضاهای آموزشی و درمانی با مشکل مواجه می‌شوند.



علیجانی افزود: زمانی روستایی زنده است که بتواند گسترش پیدا کند و اعمال محدودیت در این مورد روستاها را در درازمدت به سمت تعطیلی می‌برد که در نهایت به نبود توسعه منجر خواهد شد.



تبعات تاخیر در اجرای طرح هادی و حرائم روستاها چیست؟



این نماینده مردم در مجلس دهم، در بیان تبعات تاخیر در اجرای طرح هادی و حرائم روستاها، تاکید کرد: تخریب اراضی باغات، آلودگی زیست محیطی و ترک روستاها از تبعات تاخیر در اجرای این طرح است، بنابراین مجلس تسریع روند اجرا و رفع موانع موجود در مسیر آن را از طریق تعامل با دستگاه‌های اجرای مربوطه پیگیری می‌کند، هر چند 80 درصد مشکل در این زمینه به مشکلات بین بخشی دستگاه‌ها برمی‌گردد، کما اینکه یک دستگاهی روی تبصره یک و دستگاه دیگری بر مناطق حفاظت محیط زیستی اصرار دارد یا دستگاهی آمادگی تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارد که در نهایت این طرح اجرا نمی‌شود و روستائیان مجبور به مهاجرت می‌شوند.



دبیر مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: در این نشست قرار بر این شد که در جلسات سلسله‌واری که بعد از این به صورت هفتگی برگزار می‌شود، مواد 26 و 27 و به‌ویژه طرح هادی و حرائم روستاها مورد بررسی قرار بگیرد و راهکارها مکتوب شود، چرا که این بحث ملی است و باید در سطح ملی و استانی توسط مجمع نمایندگان تهران و سایر نمایندگان مجلس پیگیری شود، همچنین در نهایت این موضوع در نشستی با حضور نمایندگان استان تهران و عالی‌ترین مقام دستگاه‌های اجرایی مربوطه در سطح وزرا یا روسای سازمان‌ها یا بنیاد مسکن بررسی شده تا تصمیمی راهگشا برای روستاهای سراسر کشور و استان تهران اتخاذ شود./



 



پایان پیام

  • کد خبر : 267022
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار