خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/26 - 09:24
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
جمالی نوبندگانی:

برای توسعه توریسم کمتر از بودجه‌های دولتی استفاده شود

عضو فراکسیون گردشگری مجلس گفت: در برنامه گردشگری و توسعه آن باید کمتر از بودجه‌های دولتی استفاده کرد بلکه باید بیشتر از مردم، صدا و سیما و فضای مجازی کمک گرفت.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که در کشور مغفول مانده این است که مردم اصلا از جغرافیای کشورشان آنچنان که شاید و باید اطلاعی ندارند گفت: بسیاری از مردم به ویژه تهرانی‌ها فکر می‌کنند سرسبزی و خرمی تنها در شمال کشور است. اگرچه شمال ایران بسیار زیبا است اما تنها آنجا نیست. جاذبه‌های گردشگری ما در قالب طبیعت زیبا و مناطق باستانی است و در کشور ایران تمامی این مناطق در چهار فصل سال وجود دارد.



میراث فرهنگی و صدا و سیما باید برای معرفی مناطق ایران تلاش کنند تا مردم با دیگر مناطق گردشگری ایران آشنا شوند



حوزه توریسم صدها شغل را فعال می‌کند



نماینده مردم فسا در مجلس افزود: مردم اطلاع کافی از مناطق گردشگری ندارند. به طور کلی حوزه توریسم چه داخلی و چه خارجی، می‌تواند صدها شغل را در کنار خود فعال کند و در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. د حال‌حاضر غیر از شمال کشور، در شمال غرب نیز مناطق طبیعی و آب‌های گرم سبلان را داریم. در غرب نیز دریاچه زریوار در مریوان را داریم و در منطقه اورامانات زیباترین مناطق را داریم. در خوزستان مناطقی که راهیان نور می‌روند جذاب است. در حوزه جنوب و در فارس، پرسپولیس از قدیمی‌ترین ساختمان‌های کشور محسوب می‌شود و یا سعدی و حافظ را داریم و در کرمان عمارت‌ها و باغ‌های بسیار زیبا مثل باغ شاهزاده وجود دارد. حتی در کرانه اقیانوس هند در چابهار مناظر بسیار زیبا وجود دارد. اصفهان نیز جای خود دارد و در چهارمحال و بختیاری نیز بام ایران منطقه بسیار زیبایی است و یا در کهگیلویه و بویراحمد مناطق زیبایی داریم.



پیست اسکی سپیدان فارس از استانداردترین پیست‌های اسکی کشور است



وی ادامه داد: شاید کمتر کسی بداند که پیست اسکی سپیدان فارس از استانداردترین پیست‌های اسکی کشور است. در کوهرنگ زیبایی‌های بسیار زیادی داریم. در استان سمنان اگر 10 کیلومتر به جنوب برویم به کویری می‌رسیم که بی‌آب و علف است و 10 کیلومتر به شمال به جاهای ییلاقی مثل شهمیرزاد می‌رسیم. همچنین حیات وحش بسیار خوبی وجود دارد.



میراث فرهنگی، صدا و سیما و فضای مجازی باید برای معرفی مناطق ایران تلاش کنند



جمالی نوبندگانی با بیان اینکه میراث فرهنگی، صدا و سیما و فضای مجازی باید برای معرفی مناطق ایران تلاش کنند تصریح کرد: این فشاری که بر روی برخی از مناطق خاص مثل شمال است تقسیم کنند و صدا و سیما و سازمان گردشگری کار مضاعفی برای شناساندن دیگر مناطق مثل خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و جزایر مثل کیش و قشم و هرمز که زیباترین خاک های جهان را دارد، انجام دهند. فضاهای مجازی متعددی نیز برای معرفی این مناطق ایجاد شود از طرف دیگر آموزش و پرورش مدارس را در اختیار مسافران قرار دهند البته این کار را انجام می‌دهند و تسهیلاتی فراهم شود که اگر مردم به مناطق گردشگری بروند بیشتر مشتاق می‌شوند که به آنجا سر بزنند.



عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: شمال، مشهد و اصفهان به حدی شلوغ است که ممکن است که مسافر اذیت شود اما دیگر مناطق که زیبا و با امکانات است مهجور مانده بنابراین بهتر است کودکان را همه جای ایران ببریم تا آشنا شوند.



اولین بوم‌گردی که در ایران صدا کرد منطقه بوانات استان فارس بود



عضو فراکسیون گردشگری مجلس در پاسخ به این سوال که برای تقویت زیرساخت‌ها در روستاها چه توصیه‌هایی دارید، گفت: در فسا بوم‌گردی ایجاد شده است و فکر می‌کنم اولین بوم گردی که در ایران صدا کرد منطقه بوانات استان فارس بود که چوپانی از یک خانواده اروپایی پذیرایی کرد و الان اروپایی‌ها در صف آن مناطق هستند و به دلار پرداخت می‌کنند. یک سری از این بوم‌گردی‌ها انجام شده و چادرهای عشایری و خانه‌های روستایی آماده پذیرایی هستند. حتی دربرخی از مسیرها کاروان‌های شاه‌عباسی را بازسازی کردند که اگرچه اقدامات خوبی است اما نمی‌بینم که شلوغ باشد.



برای توسعه گردشگری از مردم استفاده کنیم



این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در برنامه گردشگری باید کمتر از بودجه‌های دولتی استفاده کرد یعنی در غالب وام و تسهیلات و هدایت بهره ببریم. خیلی‌ها ممکن است که برای سرمایه‌گذاری مشتاق باشند اما ممکن است که تخصص نداشته باشند به همین دلیل  باید هدایت شوند و مدیریت این قضایا، چگونگی حضور در فضای مجازی، چگونگی برخورد با توریست چه داخلی و چه خارجی و اینکه چگونه باید برای توریست فرش قرمز پهن کنیم و تحمل‌مان را بالا ببریم و دنبال سود آنی از توریست نباشیم، بسیار مهم است و برای توسعه گردشگری از مردم استفاده کنیم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 276402
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار