خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/02/02 - 13:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
صفاری نطنزی:

اقدامات پیش دستانه آمریکا و سعودی در سودان

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید:تحرکاتی که در شمال آفریقا و در منطقه ایجاد شد،در  جهت امیال و خواسته های عربستان و آمریکایی‌ها نبود و در نتیجه آنها در سودان اقدامات پیش دستانه کردند.

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تحولات اخیر سودان و دخالت های عربستان و امارات در امور این کشور ، گفت:عمرالبشیر در بین مردم سودان نارضایتی ایجاد کرده بود.



ارتباط با عربستان و آغاز نارضایتی ها در داخل سودان



نماینده مردم نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم سودان ،افزود:البشیر به خصوص از زمانی که بیشتر گرایش پیدا کرد که با عربستان سعودی ارتباط برقرار کند،درون خودشان مخالفینی پیدا کرد که با آن فشار می‌آوردند و احتمالاً آنهایی که از قبل سودان سود می بردند از جمله سعودی‌ها،اسرائیلی ها، آمریکایی ها از ایجاد شورای نظامی استقبال می کنند.



بیشتر بخوانید:





 



وی با تاکید بر نگرانی سعودی و آمریکا از جلوگیری از نفوذ آنها در منطقه و شمال آفریقا،تاکید کرد:از آنجا که سودانی ها با  سیاست‌های آمریکا و سعودی همراهی می‌کردند،اما عربستان ،آمریکا و امارات این احتمال را می‌دادند که ممکن است اتفاقاتی بیافتد و این ها را از صحنه حذف شوند و دیگر نتوانند سیاست‌های خودشان را در منطقه دنبال کنند،در نتیجه به خاطر همین احتمالا پیش دستی کردند و شرایط استعفای البشیر را ایجاد کردند.



این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تحولات اخیر در کشورهای منطقه از جمله بحرین و الجزایر،مطرح کرد:کودتایی که ارتش سودان انجام داد و عمر البشیر را زندانی کردند؛آنها خواستند کار پیش دستانه کرده باشند،که اگر اتفاقی برای حکومت سودان بیفتد و بتوانند سیاست‌های آمریکا و سعودی را مجدداً دنبال کنند، البته اینکه تا چه اندازه موفق شوند،باید در آینده دید.



نگرانی سعودی و کشورهای همسو از بهارعربی دوباره در منطقه



صفاری نطنزی با اشاره به نگرانی عربستان از بهار عربی دوباره ،تصریح کرد: نگرانی برای این کشورها وجود دارد،در منطقه شمال آفریقا و الجزایر تحولاتی را شاهد بودیم،مردم به صحنه آمدند و "بوتفلیقه" مجبور شد کناره گیری کند،در سودان" عمرالبشیر "را کنار گذاشتند و مردم آماده این کار بودند.



رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه مردم در منطقه سودان گرایش های مذهبی و دینی دارند و به دولت اسلامی قطعا رای خواهند داد،ادامه داد:تحرکاتی که در شمال آفریقا و در منطقه ایجاد شده،در  جهت امیال و خواسته های عربستان و آمریکایی‌ها نبود و در نتیجه آنها در سودان اقدامات پیش دستانه کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 278554
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار