خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/05/17 - 09:49
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در مراسم بزرگداشت شهدای آشوری صورت گرفت؛

از سخنرانی دو نماینده مجلس تا روایت خبرنگار آلمانی از جنایات داعش در خاورمیانه

انجمن آشوریان تهران شب گذشته به مناسبت بزرگداشت مقام شهدای آشوری، میزبان جمعی از آشوریانی بود که در ایران زندگی می کنند که به گفته بت کلیا، دبیر کل اتحادیه جهانی آشوریان این زندگی همراه با امنیت و آسایش و آرامش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این مراسم که اسقفان و کشیش های آشوری، اعضای هیئت مدیره انجمن آشوریان تهران، انجمن های کلیسا و بانوان و انجمن آشوریان فردیس حضور داشتند، یاد و خاطره شهدای آشوری در قتل عام سمیل در 7 اوت سال 1933 میلادی و همچنین شهدای آشوری که در سال های اخیر در عراق وسوریه قربانی جنایات گروهک تکفیری- تروریستی داعش شدند، گرامی داشته شد.










بزرگداشت شهدای آشوری 3406758/8/2017 8:53:05 AMhttp://media.icana.ir/Image/2017/08/201708101735290010_Thum.jpgبزرگداشت شهدای آشوری

بزرگداشت شهدای آشوری


بت کلیا: جامعه آشوری در طول 2 هزار سال 12 میلیون شهید دارد



در بخشی از این مراسم و پس از نمایش فیلم مستندی از جنایات گروهک تروریستی داعش علیه آشوریان  در عراق و سوریه، یوناتن بت کلیا، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی  با بغضی فروخورده گفت:پس از نمایش این مستند نمی دانم چه بگویم، اوضاع ملت ما را در این فیلم مشاهده کردید؛ از سال 1848میلادی در حال قتل عام ما بوده اند، در دستم برگه ای دارم که درآن آمده است که ما آشوری ها تاکنون و در تمام این 2 هزار سال، 12 میلیون شهید داده ایم.



بت کلیا ت کلیا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما تشنه اتحاد هستیم و باید بتوانیم صدای خود را به کل دنیا برسانیم، ما از کشورهایی که از ما حمایت می کنند می خواهیم که به ما کمک کنند. من به عنوان دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان می گویم که ما در ایران در امنیت و آسایش زندگی می کنیم و می توانیم تمام مراسمات آئینی خود را برگزار کنیم و همواره حمایت می شویم. حتی در تمام نقاط جهان سعی می کنیم صدای خود را برسانیم اتفاقاتی که کنار درهای سازمان ملل متحد می افتد.



وی افزود: جامعه آشوریان امروز در شرایط بسیار سختی درعراق و سوریه به سر می برند، کشورهایی که ضد رفراندوم کردستان عراق و جدایی آن از این کشور هستند امیدواریم که این رفراندوم به نتیجه نرسد چون اگر نتیجه آن مثبت شود، ما آشوری ها دیگر تمام می شویم و دیگر هیچ چیزی برای ما باقی نمی ماند.دیدیم که اسقف ما در موصل چگونه گریه می کرد، این وضعیت ما در این کشورهاست.



نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: جا دارد که بگویم دو روز قبل، 105 کشور جهان برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کرده بودند که این امر استواری و آینده روشن کشور ایران را نشان می دهد.



وی افزود: من همه جا صحبت کرده ام و این جا هم می گویم تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال می کند و تحریم های جدیدی که علیه ایران وضع کرده است، دیگر رنگی ندارد چراکه تحریم های آمریکا و کشورهایی که ایران را تحریم می کردند، در گذشته به جایی نرسید و امروز که آمریکا تنها مانده است این تحریم ها اصلا راه به جایی نمی برد چراکه امروز کشورهای دیگر دنیا  بدنبال صلح هستند.



دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان تاکید کرد: ما آشوری ها در کشور ایران مانند یک تابلوی زیبا می درخشیم و این کشور برای ما یک آینده خوب است، یک راه نجات است و باید متحد شویم تا بتوانیم جایی برای زندگی داشته باشیم.










بزرگداشت شهدای آشوری 3406758/8/2017 8:53:06 AMhttp://media.icana.ir/Image/2017/08/201708105133437109_Thum.jpgبزرگداشت شهدای آشوری

بزرگداشت شهدای آشوری


خانلری: ایران همواره نسل کشی ارامنه و آشوریان را محکوم می کند



همچنین کارن خانلری، نماینده مردم ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه اجازه می خواهم که مراتب همدردی جامعه ارامنه ابراز کرده و با افتخار بگویم که ما ارامنه درد مشترکی با آشوریان داریم گفت: جمهوری ارمنستان شاید نخستین کشوری است که به صورت رسمی نسل کشی آشوریان را به رسمت شناخته و آن را محکوم کرده است.



وی افزود: این نسل کشی از سال های پیش در قبال آشوریان به عنوان قدیمی ترین تمدن بشری دنیا آغاز شده و متاسفانه تا امروز در موصل، نینوا و سایر شهرهای آشوری و همچنین حمص و شهرهای سوریه در جریان است و در این سال ها میلیون نفر از جامعه آشوریان نه تنها برای حفظ اعتقادات دینی خود به عنوان اولین مسیحیان جهان کشته شدند بلکه برای ملیت و آزادی موطن آباء و اجدادی خودشان قربانی شدند.



خانلری با بیان اینکه در تاریخ دولت های زیادی مرتکب جنایت علیه بشر و نسل کشی شدند، گفت: به عنوان مثال  ژاپنی ها، چینی ها و صهیونیست ها مردم فلسطین را نسل کشی کرده اند، همچنین آمریکایی ها شاید از این جهت که دو ملت و نژاد مختلف را مورد نسل کشی قرار دادند، ید طولایی در این جنایت دارند به طوری که آن ها نه تنها سرخپوستان آمریکا را که ژاپنی ها را در حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی نسل کشی کردند.



وی خاطرنشان کرد: در تمام این کشور ها و دولت ها عجیب ترین، دولت ترکیه است که حداقل 5 گروه و ملت از جمله ارامنه، آشوریان، یونانیان، مقدونیه ها، بلغارها، علوی ها  و کردها را قتل عام کردند و شاید این رویه برای آن ها ادامه داشته باشد اما تاکنون این دولت برای هیچ یک از این نسل کشی ها و جنایت علیه بشریت محکوم نشده است.



خانلری تصریح کرد: ما در کشوری قدیمی با تمدنی بسیار غنی به نام ایران زندگی می کنیم که در طول تاریخ 4 هزار ساله خود هیچ گاه در خاک خود هیچ گروه دینی را به صورت سیستماتیک مورد تعدی قرار نداده است و به دلیل همین غنای تاریخی و فرهنگی، بزرگترین دلیل اخلاقی را دارد که جنایت های سیستماتیک علیه بشریت نظیر نسل کشی آشوریان و نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته و آن ها را محکوم کند.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خاک ایران هیچ گاه نسل کشی سیستماتیک و به طور سازمان یافته از سوی دولت صورت نگرفته است و همین واقعیت بزرگ تاریخی بزرگترین دلیل اخلاقی را برای این کشور ایجاد می کند که نسل کشی را محکوم کند.



نماینده مردم ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در فیلم مستندی که در این جلسه از جنایت های داعش علیه آشوریان در عراق و سوریه به نمایش در آمد و بسیار فیلم تاسف برانگیزی بود، گفته شد که برای قربانیان نسل کشی سمیل در عراق بنای یاد بودی گذاشته نشده است ولی ما ما ارامنه نیز کمی آن طرف تر از سمیل در دیرالزور کلیسا و موزه و بنای یادبودی در جوار آن برای نسل کشی ارامنه داشتیم اما چه شد؟ در سال های اخیر دیرالزور به تصرف داعش درآمده و این سفاکان این کلیسا را از بن و ریشه نابود کردند و از این جهت آرزو می کنم که بنای یادبود نسل کشی های متوالی ملت ما در خاک آشورستان آزاد و متحد و مستقل بنا بشود تا هیچ گاه تخریب نشود.










داعش در شهر نمرود عراق داعش در شهر نمرود عراق3406753/8/2015 10:43:52 AMhttp://media.icana.ir/Image/2015/03/97944_Thum.jpg

داعش در شهر نمرود عراق


تهدید به مرگ خبرنگار آلمانی از سوی داعش در عراق و سوریه



در ادامه این مراسم فیلم مستندی از یک خبرنگار آلمانی آشوری که از جنایت های گروهک تروریستی داعش علیه آشوریان در عراق و سوریه و تخریب کلیساها و اماکن مقدس  تهیه شده بود، به نمایش درآمد.



خبرنگاری به نام "سیمون یاکوب" (Simon Jacob) سفیر صلح خاورمیانه که اسفند ماه 94 نیز در رأس هیئتی مسیحی از آلمان به کشورمان سفر کرد تا حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را از نزدیک مشاهده و با مقامات سیاسی، فرهنگی و مذهبی کشورمان دیدار و گفتگو کند. یاکوب 37 سال سن دارد و به گفتۀ خودش تجربیات ارزشمندی در سفر به عراق، سوریه و لبنان کسب کرده است. وی در این مراسم گفت: وقتی من به اسلامی که داعشی‌ها از آن دم می‌زنند نگاه می‌کنم، اقدامات تروریستی مبتنی بر توهّم آنان برای نابودی تمام ادیان دیگر دنیا را به یاد می‌آورم. سپس از خود می‌پرسم که چطور در موضعی تا این حد متفاوت، ایران آگاهانه و علناً تنوع مذاهب در کشور و دنیا را به نمایش می‌گذارد؟



یاکوب در این مستند از تخریب کلیساها و بناهای تاریخی و آثار هنر معماری کهن در عراق و سوریه توسط داعش ابراز تأسف کرد و این اقدام ضدّانسانی را خسرانی برای جهانیان دانست.



این موضوعی است که «یورگن تودنهوولر» روزنامه نگاری آلمانی نخستین روزنامه نگار غربی که توانسته بود 10 روز را در مناطق تحت تصرف داعش در سوریه و عراق سپری کند، در کتابی که از وی منتشر شده  به آن اشاره کرده و می گوید:«داعش می‌خواهد زمین را از وجود غیر مسلمان‌ها پیروان ادیان اهل کتاب، پاک کند. ادیان اهل کتاب  به نظر داعش، مسیحیان هستند. آن‌ها می‌خواهند به گفته خود همه «کفار» را از زن و کودک و پیر و جوان را از دم تیغ بگذرانند یا به اسارت بگیرند.به نظر آن‌ها همه شیعیان، ایزدی‌ها، کسانی که خدا را قبول ندارند، هندو‌ها و غیره باید از بین بروند. همچنین همه مسلمانان میانه رو و همه مسلمانانی که به دموکراسی باور دارند باید کشته شوند.داعش، اسلامی را تبلیغ می‌کند که ۹۹ درصد مسلمانان آن را رد می‌کنند. من به عنوان یک مسیحی که قرآن را چندین بار خوانده‌ام ، برایم تفسیر این گروه از قرآن قابل فهم نیست. چون آنگونه که من از قرآن برداشت کرده‌ام، اسلام دین محبت و مهربانی است. ۱۱۳ سوره از ۱۱۴ سوره قرآن با «بسم اللّه الرّحمن و الرّحیم» به نام خدای بخشنده و مهربان، آغاز می‌شوند. این مهربانی و بخشندگی را من در میان داعش ندیدم.»



یاکوب همچنین در این مستند که از شبکه دولتی آلمانی((ZDF نیز پخش شده بود در عراق و سوریه با خانواده قربانیان جنایات داعش و همچنین اسقف ها و کشیش های مسیحی گفت و گو کرده و تاکید کرد : به دلیل فعالیت هایش در این کشورها بارها از سوی گروهک تروریستی داعش تهدید به مرگ شده  و او وعده های آن ها را برای همکاری با این جنایت کاران را هرگز نپذیرفته است. وی در این مراسم با گرامیداشت یاد همه قربانیان جهل و خشونت، برای مردم جهان و به خصوص خاورمیانه آرزوی صلح کرد.



در پایان این مراسم، بیانیه آشوریان ایران در محکومیت اقدامات گروهک تروریستی داعش قرائت شد که این جماعت در بخشی از این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا در اسرع وقت با تشکیل جلسه اضطراری ضمن محکوم نمودن اقدامات و فجایع صورت پذیرفته اخیر توسط گروه داعش درعراق و سوریه برای توقیف سریع این وحشگیری ها و برقراری آرامش و امنیت در منطقه اقدام عاجل کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 207197
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار