خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/13 - 14:32
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
نعمتی:

اذن رهبری درباره بودجه 99 برای خروج کشور از بن بست بود / نمی‌توان بودجه کشور را معطل گذاشت

عضو هیات رئیسه مجلس گرفتن اذن رهبری درباره لایحه بودجه 99 را با هدف خروج کشور از بن بست در شرایط کنونی دانست و تاکید کرد: امروز کشور با مشکل کرونا، سیل و... روبرو است که برای کنترل آنها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم بنابراین در چنین شرایطی نمی توان بودجه کشور را معطل گذاشت.

بهروز نعمتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره کسب اجازه رئیس مجلس از مقام معظم رهبری برای تعیین تکلیف بودجه 99 گفت: واقعیت آن است که در دو جلسه اخیر هیات رئیسه مجلس موضوعات متفاوتی از جمله نامه ستاد عالی پیشگیری و مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این  نامه، به دلیل شیوع کرونا و همچنین آلوده بودن تعداد زیادی از نمایندگان بر تشکیل نشدن جلسات تاکید  شده بود زیرا مسئولان بهداشتی مجلس را به عنوان یکی از کانون های انتشار کرونا می دانستند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تماس تلفنی دکتر لاریجانی و وزیر بهداشت گفت: در تماس تلفنی که برقرار شد نیز دکتر نمکی بر پرهیز از برگزاری جلسات تاکید کرده و اعلام کردند که در صورت برگزاری جلسا ت علنی مسئولیتی را در این زمینه نمی پذیرند.



وی با بیان اینکه بعد از این جلسات و تاکیدات، در هیات رئیسه مجلس جلسه ای برگزار شد، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا کمیسیون تلفیق جلسات خود را تشکیل داده و ایرادات وارده بر بودجه را برطرف و پیشنهادات نمایندگان مخالف را نیز در بودجه اعمال کنند تا به نوعی مشکل حل و فصل شود.



نعمتی با بیان اینکه بررسی بودجه مطابق اصل 85 هم با ایراداتی روبرو بود زیرا اجرای اصل 85 برای قوانین دائمی قابل اجرا است، گفت: در چنین شرایطی آقای لاریجانی مکاتباتی را با مقام معظم رهبری داشتند که مصوبه کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان ارسال شود، در این زمینه همچنین مقرر شد برای اطلاع از نظر نمایندگان با آنها تماس گرفته شود که این اقدام انجام و نمایندگان نیز نظر مثبت خود را اعلام کردند که البته ممکن است عده ای هم مخالف باشند اما به توجه به اضطراری بودن شرایط و با وجود تمایل نمایندگان بر بررسی بودجه به صورت حضوری اما در عمل تصمیم بر آن شد که پس از دریافت اذن رهبری بودجه به شورای نگهبان ارسال شود که با تایید مقام معظم رهبری اجرایی شد.



عضو هیات رئیسه مجلس دهم درباره پیشنهادات موجود درباره تصویب چند دوازدهم بودجه سال 99، گفت: اظهارات در این زمینه به دور از منطق است، واقعیت آن است که تصویب بودجه حق مجلس است اما سوال این است که آیا امکان تصویب دو دوازدهم بودجه وجود دارد؟ اگر بودجه به صورت دو دوازدهم تصویب شود به این معنی است که کشور تا پایان اردیبهشت بودجه دارد و برای بعد از آن کشور بلاتکلیف خواهد بود. نکته بعد این است اگر بررسی بودجه سال 99 به مجلس آینده سپرده شود امکان پذیر نخواهد بود زیرا ابتدا باید اعتبار نامه نمایندگان تایید و بعد از آن کمیسیون های تخصصی و در نهایت کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه تشکیل شوند که پروسه ای زمان بر خواهد بود و در عمل کشور در 6 ماهه ابتدایی سال آینده بودجه نخواهد داشت.



وی با بیان اینکه دولت و مجلس برای تعیین تکلیف بودجه 99 زحمات زیادی را متحمل شدند، تاکید کرد: مجلس حدود 4 ماه در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق درگیر بررسی و تصویب بودجه 99 بوده است در چین شرایطی ظلم است که بخواهیم بودجه را بلاتکلیف رها کنیم زیرا برای برگزاری جلسات هزینه هایی شده که نباید آنها را باطل کرد.



وی تصمیم برای گرفتن اذن از رهبری درباره بودجه 99 را تلاش مجلس برای تسریع در تصویب و ابلاغ بودجه 99 دانست  و گفت: واقعیت آن است که ما نمی توانیم کشور را معطل نگه داریم، امروز کشور با مشکل کرونا، سیل، حقوق کارمندان و پروژه‌های عمرانی روبرو است که همه اینها برای کنترل و اجرا نیازمند تخصیص اعتبار هستند، در چنین شرایطی آیا می توان کشور را معطل نگه داشت؟ این تصمیم اگرچه خلاف آیین نامه داخلی مجلس است اما برای برون رفت از معضل پیش رو باید از مقام معظم رهبری اذن می گرفتیم که انجام شد و همه باید تمکین کنند.



عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد برگزاری جلسات با در نظر گرفتن تمهیدات الکترونیکی تصریح کرد: بحث هایی در این زمینه مطرح شد اما با توجه به هزینه بر بودن و مشکلات اقتصادی که کشور با آن روبروست اجرایی نشد، ضمن اینکه با مشاوره هایی که رئیس مجلس و هیات رئیسه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتند، معلوم نبود این روش جوابگو باشد، بنابراین در نهایت با رای استمزاجی که از نمایندگان گرفته شد بر گرفتن اذن از رهبری موافقت این اقدام از سوی آقای دکتر لاریجانی پیگیری و انجام شد تا کشور از بن بست خارج شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 295813
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار