خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/05 - 11:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
شجاعی علی آبادی با اشاره به لزوم بازنگری در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان:

ابهامات قلمرو صلاحیت قانون نظارت بر رفتار نمایندگان رفع می‌شود/ ایجاد الزام برای حضور مدعوین در جلسات هیات نظارت

رئیس کارگروه بازنگری قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ضمن ارائه جزئیاتی از اصلاحات قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، رویکرد های کارگروه بازنگری را تشریح کرد.

حسن شجاعی علی آبادی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح جزئیات اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم بر تقویت این هیئت تأکید ویژه داشتند و آن را دومین مرکز قوی مجلس ذکر کردند که باید مظهر خود نظارتی باشد.  این هیئت برای عمل به نقش نظارتی و صیانتی خود نیاز به ارتقاء دارد و لذا برای تحقق این امر مهم باید ابزارهای لازم در اختیارش قرار گیرد.



وی افزود: قانون اساسی و قوانین موجود، حقوقی را برای نمایندگان در نظر گرفته که طبیعتاً اعمال نظارت درونی توسط هیئت نظارت نباید منجر به ایجاد اختلال در ایفای وظایف نمایندگی شود به همین دلیل این موضوع را جزء خطوط قرمز کارگروه قرار دادیم.



رئیس کارگروه بازنگری در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بیان کرد: اصلاح هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دو محور اصلاحات جزئی و کلی پیگیری می‌شود و بحث اصلاح جزئی موادی از دستورالعمل اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه مجلس مطرح است که به‌زودی بررسی و تصویب خواهد شد.



وی ادامه داد: محور دوم که کلیات بوده در بعضی از حوزه‌ها مثل ضمانت اجرا احساس می‌کنیم که ضعف وجود دارد به همین دلیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید ضمانت های اجرایی قوی تری داشته باشد یا در قلمرو صلاحیت هیئت، ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود.



رئیس کارگروه بازنگری در قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس عنوان کرد: شاخصه‌ای برای ارتباطات هیئت با دستگاه های داخلی و خارجی مجلس وجود ندارد به عنوان نمونه وقتی هیئت نظارت از یک نهاد بیرونی برای شرکت در جلسه اش دعوت می کند الزام حضورش مشخص نیست و اگر حضور آن نهاد الزام دارد مجازات عدم حضورش باید روشن شود.



وی ابراز کرد: در مورد آیین دادرسی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خلأ قانونی دارد یا حتی عناوینی که هیئت نظارت با اتکای به آن می تواند نظارت کند به خوبی روشن نیست که این موارد باید بررسی شود.



شجاعی بیان کرد: در گام بعدی کارگروه به دنبال ارتباط نخبگانی با بخش های مختلف حاکمیتی، دستگاه های مرتبط مثل نهاد های اطلاعاتی و امنیتی، برخی از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی است تا از طریق تجمیع ظرفیت ها بر اساس سر فصل های مشخص شده برای ارتقاء هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تلاش کند.



وی ابراز امیدواری کرد تا مجموع اقدامات کارگروه بازنگری هیئت نظارت منجر به ارتقاء جایگاه این هیئت و تصویب قانون جامعی شود که ضمن حفظ حقوق نمایندگی و عدم ایجاد اختلال در ایفای وظایف نمایندگی نقش صیانتی و حفاظتی در شأن نمایندگان داشته باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 318075
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار