خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/09 - 13:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بت کلیا مطرح کرد:

آیا احیای دریاچه ارومیه از طریق انتقال سیلاب ها امکان پذیر است؟/ ضرورت آمادگی ستاد مدیریت بحران برای کنترل خسارات بارندگی ها

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس، بابیان‌اینکه بارندگی‌های کنونی به دریاچه ارومیه حیاتی دوباره بخشیده است از مسئولان کشور خواست تا در جهت هدایت آب‌های جاری به مناطق خشک کشور برنامه‌ریزی کنند.

یوناتن بت کلیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به صدور اخطاریه‌ای ازسوی سازمان هواشناسی کشور در مورد احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها در ۱۶ استان کشور طی سه روز آینده بر اساس مشاهدات عینی خود از وضعیت بارندگی در ارومیه گفت: هم‌اکنون بارندگی در این شهر به گونه‌ای است که گویی آبشاری در این منطقه ایجاد شده است، ضمن اینکه در برخی خیابان‌های آن آبگرفتگی ایجاد شده است.



نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته تاکنون هیچ گزارشی از خسارات ناشی از سیل و بارندگی به منازل این شهر وجود نداشته، چرا که حدود 300 کیلومتر کانال‌کشی شده است که خود عامل مهار آب در زمان بارندگی‌های شدید می‌شود.



جریان آب روحی تازه به کالبد بی جان دریاچه ارومیه دمید



بت کلیا یادآور شد: البته بارندگی در ارومیه باعث نجات دریاچه ارومیه شد و بارقه امیدی در این منطقه ایجاد کرد، چرا که در پی خشکی کامل آن احتمال بروز طوفان نمک بیش از 10 استان کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده و در پی آن باغات و محصولات کشاورزی از بین می‌رفت.



وی با اشاره به ایجاد سیلاب در شهر تبریز تصریح کرد: روز گذشته بارندگی در این شهر به گونه‌ای بود که بدنه خودروهای در حال تردد تا نیمه در آب فرو رفته بود.



راهکار دنیا برای ممانعت از آبگرفتگی در زمان بارندگی شدید



بت کلیا تاکید کرد: امروزه در کشورهای مختلف دنیا کانال‌ها و رودهایی در وسط شهرها ایجاد کرده‌اند تا در زمان بارندگی شدید آب‌ها جریان پیدا کرده و مانع از آبگرفتگی شود اما در ایران حتی در پایتخت نیز فقط بلوار کشاورز را داشتیم که در شرایط کنونی به جوی آب تبدیل شده است، همچنین در منطقه گیشا کانال آبی وجود داشت که با ایجاد پارک باعث شد که محلی برای هدایت آب وجود نداشته باشد.



تدبیر دولت می‌تواند تخریب را به آبادانی تبدیل کند



وی در ارائه راهکار برای ممانعت از هدررفت آب در زمان بارندگی تصریح کرد: هم‌اکنون باید تمام ارگان‌ها و نهادها دست به دست هم دهند تا بتوانند برای انتقال این آب‌ها به مناطقی که با خشکسالی مواجه شده‌اند چاره‌اندیشی کنند، کما اینکه مردم اصفهان از بابت خشکسالی احتمالی و حتی نبود آب شرب این استان در تابستان نگران هستند که رسیدگی به این مهم از جمله وظایف دولت بوده که باید با برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص اعتبارات به نهادهای مربوطه برای آن تدابیری بیندیشد.



مسئولان نباید شهرداری‌ها را تافته جدا بافته بدانند



این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت باید با صرفه‌جویی در منابع هزینه‌های لازم برای رفع مشکلات شهری در جهت تامین رفاه شهروندان را تامین کند اظهار کرد: مسئولان مربوطه نباید شهرداری‌ها را تافته جدا بافته بدانند، ضمن اینکه دولت باید اعتبارات لازم برای این بخش را تامین کند تا شهرداری‌ها بتوانند اقدامات موثری در جهت رفع مشکلات حوزه شهری انجام دهند.



عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، در پایان ضمن تقدیر از اقدامات ستاد بحران کشور تداوم آن را مشروط به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و اتحاد قوای سه گانه دانست./



پایان پیام

  • کد خبر : 241780
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار