بجار زهی در نطق میان دستور:
وضعیت راههای استان سیستان و بلوچستان پایینترین شاخص را در کشور دارد
نماینده مردم «چابهار، نیکشهر کنارک،قصر قند،دشت یاری و زرآباد» در شورای اسلامی گفت: وضعیت راههای استان سیستان و بلوچستان پایینترین شاخص را در کشور دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدانور بجارزهی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: یاد شهید جمهور آیت الله رئیسی و هیئت همراه گرانقدر ایشان را گرامی میداریم و برای رئیس جمهور منتخب جناب آقای مسعود پزشکیان در مسیر خدمت به مردم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد:امروز فلسطین مسئله اول امت اسلام است. ۴۰ هزار شهید از زن و مرد، کوچک و پیر وجوان دل هر آزادهای را به درد میآورد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مسائل زیرساختی چابهار اظهار کرد: حوزه چابهار بزرگ از وسیعترین حوزههای کشور با ۶ شهرستان و حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است. چابهار تنها بندر اقیانوسیه ایران و نقطه مهم کریدور شمال و جنوب و مرکز و محور توسعه شرق کشور و به عبارتی پایتخت بلقوه دوم اقتصاد ایران است و محل زندگی قوم عزیز بلوچ.
بجارزهی ادامه داد: چابهار بزرگ متاسفانه در بخش زیرساختها هنوز هم رنج میبرد و شاهد مثال آن فرموده مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته مردم استان با معظم الله بود که فرمودند اگر مصوبات سفر ایشان در دهه ۸۰ برای استان سیستان و بلوچستان انجام میشد مشکلات زیرساختی بدین صورت وجود نداشت.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات راهداری چابهار اظهار کرد: علی رغم توسعه مکرر رهبری و به ویژه مصوبات سفر ایشان در دهه ۸۰ ، متاسفانه دولتها در این امر کار را تمام نکردند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه ترانزیت چابهار تا سرخس، بیان کرد: توسعه محور شرق به تنهایی بیش از ۳ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، حال با این اوصاف وضعیت راههای استان سیستان و بلوچستان پایینترین شاخص را در کشور دارد. متاسفانه این استان بدون آزادراه و بزرگراه و پایینترین شاخص راههای دو بانده است.
وی تاکید کرد: در دنیا هر منطقهای که در مسیر ترانزیت کالا و جابجایی مسافر باشد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص میدهد اما در سیستان و بلوچستان متاسفانه اینگونه نیست. راههای ما در استان تبدیل به جادههای مرگ شده است. فقط کافیست که آمار ۲ سال از کشتههای جادههای سیستان و بلوچستان را برای شما همکاران عزیز و ملت ایران عرض کنم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار کشته شدگان در جادههای سیستان و بلوچستان ادامه داد : این استان در سال ۱۴۰۱ ،۱۵۰۵ کشته در سال ۱۴۰۲، ۱۴۳۶ کشته داشته است که مقام اول کشته شدگان جادهای کشور را به خود اختصاص داده است. از عوامل اصلی تلفات، تصادفات شاخ به شاخی است که یکی از علتهای آن نداشتن راه دو بانده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در این بخش ادامه داد: متاسفانه اعتبارات قطره چکانی در حوزه راههای دو بانده داریم، با ۵۰۰ میلیارد تومان در سال تنها میتوان ۱۰ کیلومتر راه در سال، راه ساخت . از این رو ۳۰ سال طول میکشد تا جاده دو بانده چابهار - ایرانشهر و ۶۰ سال طول میکشد تا جاده دو بانده چابهار تا زاهدان به سرانجام برسد.
وی در ادامه با اشاره به تذکری به وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: سرانه تخت بیمارستانی در حوزه چابهار به ازای هر هزار نفر، نیم و در کشور ۱.۸ است. بیمارستان ۵۴۰ چابهار ۴ سال پیش کلنگ زنی شد و سپس رها شد. اما یک خشت نیز گذاشته نشده است. از این رو مسئولین باید عوامل این مهم را بررسی و رفع کنند. اوضاع بهداشت و درمان حوزه چابهار خوب نیست؛ کمبود تخت بیمارستانی، نبود حداقل تجهیزات از یک طرف و سوی دیگر گماشته شدن مدیران ضعیف در بدنه دانشکده نوپای علوم پزشکی چابهار، صدای مردم ،علما و شوراها را درآورده است. نیاز هست مسئولین در این بخش تدبیر کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات در بخش آموزش تاکید کرد: حوزه انتخابیه چابهار با ۶ شهرستان و بیش از هزار روستا از نظر فضای آموزشی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد لذا با این اعتبارات، ۴۰ سال طول میکشد تا به استاندارد کشوری برسیم.
وی در ادامه تاکید کرد: وزیر محترم آموزش و پرورش. برادر گرانقدرم! اعمال سلیقه در برخی از نمرههای مصاحبه و گزینش آزمون استخدامی اخیر توسط اداره کل آموزش و پرورش استان سبب شده تا تعداد بسیاری از متقاضیان با نمره علمی بالا که زحمت زیادی برای ارتقای خود کشیدن، در پذیرش نهایی رد شوند. حتی برخی از آنها ۲۰۰۰ کیلومتر را با اتوبوس به تهران آمدند، لطفاً دستور بررسی مجدد را صادر فرمایید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آقای وزیر! معلمان حق التدریس و مهرآفرین استان سیستان و بلوچستان و کشور را نیز از یاد نبرید.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات در مالیات ستانی از مردم و تذکر به وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: وزیر محترم اقتصاد سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ که با عدم آگاهی پیشرفت صنوف حوزه چابهار، نیکشهر، دشت یاری و ... بوده در جهت استفاده از کارتخوان متوجه نبودند و مالیاتهای سنگینی برای صنوف اعمال شده است. به عنوان مثال یک سوپر مارکت کوچک ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده است. به واقع این مورد موجب فشار روحی و روانی به مردم شده است. متاسفانه برخی از کارکنان اداره مالیاتی و از خدا خواسته، به جای راهنمایی و مساعدت در پی وصول مبالغ بالا از مردم به هر شیوهای هستند. ضمن تشکر از مدیر کل امور مالیاتی استان و معاونت ایشان،تذکر میدهم نسبت به وصول مالیات که حق الناس است،علاوه بر دستگاه کارتخوان به خصوص در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بررسی میدانی و حضوری هم انجام شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات در بخش گمرکات اظهار کرد: رئیس محترم گمرک کشور، ورود کالای ته لنجی و ملوانی در چابهار ممنوع و اما در بنادر دیگر آزاد است. ملوانان چابهاری، کنارگی ،دشت یاری و زرآبادی خواستار اجازه ورود کالای ملوانی مانند همکارانشان در سایر استانها هستند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات در رابطه با صدور بلیط هواپیما اظهار کرد: رئیس محترم قوه قضاییه، وزیر محترم دادگستری ! در حال حاضر بلیط تهران - دبی ۳ میلیون، اما بلیط تهران - چابهار ۵ میلیون است و حتی تا ۹ میلیون تومان هم رسیده است. در تذکر قبلی اینجانب، برای مدت یک هفته قیمتها پایین آمد اما دوباره قیمتها سر به فلک کشید. به واقع باید جلوی آزادسازی قیمت و رها شدگی قیمت گرفته شود.
وی در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ضمن سپاس از وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در خصوص صدور مجوز موافقت اصولی از سال ۷۴ به بعد، حدود ۱۵۰ لنج و قایق همچنان در انتظار صدور مجوز هستند و باید در این بخش تدابیری اندیشیده شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشکر از شرکت نفت چابهار و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در جهت رفع کدینگ سوخت کشاورزان و مساعدت به مینی بوس داران، گفت: همچنین از ستاد نظارت بر قاچاق کالا و ارز جناب آقای رضوی تشکر میکنم و همچنین درخواست دارم سوخت نفت و گاز کامیونداران که از ۳۰۰۰ به ۴۰۰ الی ۳۰۰ رسیده است، به حالت قبل برگردانند. همچنین قیمت شن و ماسه و تانکر آب و کرایه حمل و نقل درون شهری و بین شهری در حوزه ما به شدت بالا رفته است و دلیل آن کسر ۹۰ درصدی نفت و گاز میباشد./
پایان پیام