خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/03/04 - 17:31
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اجتماعی
آقاپور:

کشور در شرایط فعلی به مدیران ریسک‌پذیر و جوان نیاز دارد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کشور در شرایط فعلی به مدیران ریسک پذیر نیاز دارد و این ریسک پذیری، شجاعت و انرژی مضاعف در مدیران جوان وجود دارد البته باید در مدیران جوان شایسته سالاری وجود داشته باشد.

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ‌با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر به کارگیری جوانان متخصص برای رفع موانع رونق تولید گفت: رونق تولید یکی از الزامات اساسی کشور است چراکه به دنبال رونق تولید، قاعدتا افزایش صادرات غیر نفتی و تولید ناخالص داخلی واقعی یعنی GDP اتفاق می‌افتد و در کنار GDP افزایش ارزش پولی کشور و تقویت بنیه اقتصادی کشور می‌شود که این یک امتیاز شاخص در قرن 21 برای تمام کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آید.



کشور در شرایط فعلی به مدیران ریسک‌پذیر نیاز دارد و این ریسک‌پذیری، شجاعت و انرژی مضاعف در مدیران جوان وجود دارد



نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، افزود: در رابطه با اینکه از چه اهرم‌ها و چه ابزارهایی استفاده کنیم به نظر بنده اولین قدم در کوتاه مدت، کاهش بروکراسی‌های اداری در داخل کشور و فرماندهی واحد در شرایط بحران اقتصادی است.



نباید از چند مرجع برای راه‌اندازی یک واحد کسب و کار دستور بگیریم



وی ادامه داد: نباید از چند مرجع برای راه‌اندازی یک واحد کسب و کار دستور بگیریم و کوتاه کردن این مراحل بروکراسی اداری ضروری است به عنوان مثال برای یک بنگاه اقتصادی جهاد کشاورزی حداقل 24 استعلام می‌گیرد و همین‌ها باعث می‌شود که چنانچه یک جای کار مشکل پیدا کند، 34 استعلام به غیر از استعلامات بانکی، شخصی و اطلاعات نیاز دارد.



عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: طبق آماری که بدست آوردم برای راه‌اندازی یک کسب و کار حداقل 250 روز کاری نیاز به زمان برای صدور مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار داریم که در دنیا این صدور مجوز به کمتر از یک ساعت تقلیل پیدا کرده است بنابراین یک فاجعه است.



برخی ادارات در شهرستان‌ها فقط نقش یک دبیرخانه را دارند



وی با تاکید بر راه‌اندازی دولت الکترونیک به عنوان یک قدم کوتاه مدت تصریح کرد: استعلامات از طریق دولت الکترونیک کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر افزایش اختیارات استانی به استانداران و مدیران کل کشور است و این مدیران کل نیز اختیار را به شهرستان‌ها بدهند. اداراتی که در شهرستان‌ها هستند، فقط نقش یک دبیرخانه را بازی می‌کنند و در جمع‌آوری متقاضی و اطلاعات شهرستان‌ها به ادارات کل هستند و ادرات کل به دلیل محدود بودن اختیاراتشان در ارسال به تهران باعث می‌شوند که در این میان اگر چند گره ایجاد شود، شهرستان‌ها کلا از نظر رونق، توسعه و اشتغال در بروکراسی اداری در همان هفت‌خوان اول باقی می‌ماند و دیگر هم برنمی‌گردد.



نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: همین عوامل باعث مهاجرت از روستاها به شهرها، حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ، سفته‌بازی و دلال‌بازی شکل بگیرد. تمام این مشکلات به خودمان برمی‌گردد و ربطی به خارج از کشور یا بحران‌ها، داعش و ترامپ ندارد. این موارد کوتاه مدت باید حل شود چراکه به راحتی نیز امکان پذیر است.



زمان بازنشستگی برخی از مدیران و مسئولان فرا رسیده است



وی با اشاره به استفاده از مدیران جوان برای تسهیل در امور دولتی و نیز در بخش خصوصی گفت: باید به جوانان بها داده و ایمان و اعتقاد داشته باشیم. چنانچه به اوایل انقلاب برگردیم می‌بینیم که خدمت‌گزارانی که اکنون بر سرکارند و در مسند تصمیم‌گیری‌ها هستند، امام خمینی اوایل انقلاب آنها را دعوت کرده بود و با وجود اینکه چهل سال از انقلاب می‌گذرد اما همچنان بر سر این مسئولیت‌ها هستند اما سوال اینجاست که آیا زمان بازنشستگی این افراد نرسیده؟ باید از تجارب این مسئولان برای مشاوره و تصمیم‌گیری استفاده شود.



ریسک پذیری، شجاعت و انرژی مضاعف در مدیران جوان وجود دارد



آقاپور ادامه داد: کشور در شرایط فعلی به مدیران ریسک‌پذیر نیاز دارد و این ریسک‌پذیری، شجاعت و انرژی مضاعف در مدیران جوان وجود دارد البته باید در مدیران جوان شایسته‌سالاری وجود داشته باشد و زن و مرد با هم دیده شوند و دیوار شیشه‌ای انتصاب زنان شکسته شود که این از اهمیت بسیاری برخوردار است و در آخر هم از تصمیم‌های روزمرگی و سرگیجگی در اقتصاد جلوگیری شود.



دولت باید دست از تجارت بردارد



نماینده مردم شبستر در مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید دست از تجارت بردارد افزود: دولت باید مولد باشد یعنی این مقدار منابع محدودی که دارد در تولید نه امور تجاری هزینه کند. امور تجاری وظیفه دولت نیست. تجارت در دولت یعنی رانت ایجاد کردن؛ بنده در مجلس شورای اسلامی از سران قوا می‌خواهم که تنقیح قوانین را داشته باشند و قوانین را کوتاه‌تر، با صراحت‌تر و شفاف‌تر بیان کنند تا نیازی به آیین‌نامه‌های اجرایی نداشته باشد چراکه از عوامل بسیار مهم است.



عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس باید نظارت بیشتری کند و قوه قضائیه دادگاه‌هایی خاص در زمانی کوتاه برای بخش اقتصادی تشکیل دهد که این امر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در دولت نیز از دستپاچگی و تعدد بروکراسی اداری و تعدد سمت‌های متفاوت جلوگیری شود.



تنها با مدرک دانشگاهی داشتن نمی‌توان فردای قرن 21 را رقم زد



این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: مردم از سیستم بروکراسی اداری کشور در تمام موارد خسته شدند. دانشگاه‌های ایران باید از مدرک صادر کردن و مدرک‌گرایی دست بردارند چراکه دانشگاه‌ها باید دانشگاه کارآفرین باشند تا بتوانند در کنار تخصص، آموزش تکنولوژی و آموزش کسب و کار را نیز به جوانان بدهند. شاید این مدرک کاغذی فقط تا قرن بیستم جواب می‌داد اما در قرن 21 و شکار فرصت‌ها و ایجاد مزیت نسبی در دنیا است و با نسخه‌های قدیم نمی‌توانیم در رونق اقتصادی کمک کنیم و فردای قرن 21 را رقم بزنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 281195
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار