خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/24 - 10:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
عباسی:

کشتار دام های مولد پس از 3 سال اثرات منفی خود را نشان داد/ حدود 16 میلون راس دام در سال 1400 کشتار شد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حدود 16 میلون راس دام در سال 1400 کشتار شد، گفت: حدود 3 سال قبل هشدار دادیم دام‌های مولد در حال حذف شدن هستند و اکنون اثرات آن را مشاهده می‌کنیم.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: مشکلی که در تمام حوزه های کشاورزی شاهد آن هستیم، عدم وجود آمار دقیق میزان تولید و مصرف محصولات است تا بتوانیم بر اساس آن تنظیم گری کنیم و این از اشکالات وزارت جهاد کشاورزی است.



نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همواره اعلام می‌شود سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز داریم که 900 هزار تن آن در داخل کشور و یک صد هزار تن دیگر از طریق واردات تامین می‌شود، از سوی دیگر اعلام می‌شود که طی سال‌های اخیر به واسطه تورم‌ها و موارد دیگر بر اساس گزارش مرکز آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از 11 کیلوگرم به 6 کیلوگرم رسیده، اگر سرانه مصرف به 6 کیلوگرم رسیده باشد نیاز به واردات نداریم به همین دلیل یکی از آمارهای تولید و یا مصرف درست نیست.



وی عنوان کرد: تا زمانی که آمار اصلاح نشود تصمیم گیری ها اشتباه است زیرا شاید نیاز به واردات بیشتر و یا کمتر باشد، ابتدا باید آمار را اصلاح کنیم و سپس بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 3 سال قبل هشدار دادیم دام‌های مولد در حال حذف شدن هستند و اثرات آن را 3 سال بعد مشاهده می‌کنیم، عنوان کرد: اتفاقاتی که در انتهای دولت دوازدهم و ابتدای دولت فعلی به دلیل خشکسالی‌های و کمبود نهاده‌ها درحال رخ دادن بود اکنون اثرات خود را نشان می‌دهد.



عباسی با تاکید بر اینکه میزان دام‌هایی که باید به کشتارگاه بروند کاهش پیدا کرده است، گفت: عده ای هدفمند مسیر را به نحوی پیش می‌برند تا با مشکل مواجه شویم و مسیر واردات گوشت قرمز باز شود، واردات راه کار مناسب حل مشکل کمبود گوشت قرمز و جلوگیری از افزایش قیمت آن نیست.



وی با اشاره به اینکه در سال 1400 میزان کشتار دام‌ به حدود 16 میلیون رأس رسید، ادامه داد: به صورت مقطعی و کوتاه مدت می‌توان از طریق واردات مشکلات تامین گوشت قرمز را برطرف کرد اما به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی جز واردات برنامه دیگری برای تامین نیاز بازار به گوشت قرمز ندارد.



نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: باید برنامه حمایتی از عشایر و دامدارن به عنوان پرورش دهنده دام سبک و سنگین اجرا شود. در نشست کمیسیون کشاورزی با حضور مسئولین ذی‌ربط این موضوع را مطرح کردیم و مقرر شد در دستورکار بگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 374578
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار