خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/17 - 16:56
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس؛

پیگیری‌های مجلس در توقف پروژه پتروشیمی میانکاله نقش داشت

سمیه رفیعی با تاکید بر اینکه مجلس در پروژه‌های بزرگی که به هر دلیلی تخلف کرده‌اند یا اجازه ارزیابی نداشتند، از سازمان محیط زیست گزارش می‌خواهد، بیان کرد: نمونه آن پروژه پتروشیمی میانکاله است که بخشی از اینکه الان پروژه متوقف است، مربوط به پیگیری‌های مجلس از سازمان حفاظت از محیط زیست و دستگاه‌های متولی در این حوزه بوده است.

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم هیچ طرحی بدون مجوز این سازمان کلنگ نخورده است؛ عنوان کرد: رئیس جمهور پیش از این هم اعلام کرده بود که در دولت توسعه نسبت به محیط‌ زیست فرع است، اما سازمان متولی نتوانسته این منویات رئیس جمهور را به طور کامل اجرایی کند.



رفیعی با اشاره به اینکه طبق قانون پروژه‌های صنعتی، عمرانی و خدماتی که از یک اشلی بزرگتر باشند، نیازمند دریافت مجوز سازمان محیط زیست و ارزیابی زیست‌محیطی هستند، تاکید کرد: براساس قانونی که وجود دارد، تمام پروژه‌ها ابتدا باید گزارش ارزیابی ارائه دهند، اگر این گزارش تایید شد، اجازه دارند آن را اجرایی کنند؛ لذا قطعاً اگر پروژه‌ای غیر از این عمل کند، غیرقانونی است و سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان متولی امر قطعاً باید با متخلفان برخورد کند.



رئیس فراکسیون محیط زیست در ادامه با اشاره به نقش نظارتی مجلس در این حوزه، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی به صورت کلی بر عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست نظارت دارد و به طور خاص فقط در موارد و پروژه‌هایی ورود می‌کند که در موضوع و شرایط خاصی اتفاق افتاده باشد؛ اما قطعاً مجلس در پروژه‌های بزرگی که به هر دلیلی تخلف کرده‌اند یا اجازه ارزیابی نداشتند، از سازمان محیط زیست گزارش می‌خواهد.



رفیعی در پایان گفت: نمونه آن پروژه پتروشیمی میانکاله است که هم جلساتی پیرامون آن در مجلس تشکیل، هم نامه‌نگاری شده و هم موضوع را پیگیری کرده است. می‌توان گفت بخشی از اینکه الان پروژه متوقف است، مربوط به پیگیری‌های مجلس از سازمان حفاظت از محیط زیست و دستگاه‌های متولی در این حوزه بوده است./ 



پایان پیام

  • کد خبر : 366279
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار