خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/03/19 - 16:16
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
استفعای وزیر آموزش به روایت نمایندگان؛

پول ندادند، بطحایی رفت

"روزی معاون پارلمانی بطحایی گفت که وزیر از من خواسته تلاش کنم تا استیضاحی برای او صورت بگیرد و رأی بیاورد."

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت – سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در نیمه راه از ادامه همراهی با دولت دست بر داشت. استعفا داد و رییس جمهور هم پذیرفت. ظاهرا به بهانه کاندیداتوری مجلس رفت ولی روایت‌های دیگر حاکی از عدم همراهی دولت با آموزش و پرورش و توجه به حل مشکلات آن و نیز تخصیص ندادن بودجه کافی برای این حوزه بود.



بطحایی چگونه به دولت پیوست؟



فرهاد فلاحتی به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: بطحایی با پیشنهاد و مشورت رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصدی وزارت آموزش و پرورش را پذیرفت؛ مجلس هم به این دلیل رای اعتماد داد که امید داشت او بتواند به پشتوانه سازمان برنامه و بودجه، بخش عمده‌ای از مطالبات فرهنگیان را محقق کند.



نماینده مردم قائنات در مجلس افزود: بسیاری از نمایندگان با این نیت به آقای بطحایی رای دادند که روابط ایشان با سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت خوب است و بر اساس همین پشتوانه، بخشی از مشکلات فرهنگیان حل می‌شود؛ اما در طول این مدت، غیر از گفتمان‌های شعاری و حمایت‌های شفاهی متولیان سازمان برنامه و بودجه عملاً برای آموزش و پرورش کاری بیشتر از قبل صورت نگرفت.



مساله‌های مالی آموزش و پرورش کدام است؟



فلاحتی درباره مسائل مالی آموزش و پرورش توضیح می‌دهد: بطحایی در جلسه کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که برای پاداش پایان سال فرهنگیان یا عیدی آنها در آخرین روزهای سال تا پاسی از شب، پشت در خزانه یا سازمان برنامه و بودجه نشسته تا محقق شود؛ یا آنکه پیش‌بینی آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی فرهنگیان 15 هزار میلیارد تومان بود ولی دولت 2 هزار میلیارد به آن اختصاص داد.



وی تاکید کرد: آقای بطحایی به آنچه در دولت به او قول داده شده بود، نرسید و رابطه‌هایش هم عملاً به وی کمک نکرد در حالی که آموزش و پرورش نباید به این سمت و سو برود که وزیر آن به چانه‌زنی با دولت بیفتد یا به این شدت درگیر مسائل مالی شود یا کارش به استعفا کشیده شود.



اصطکاک بطحایی با دولت چه بود؟



فلاحتی درباره دلیلی که بطحایی در متن استعفای خود به آن اشاره کرده بود، گفت: بطحایی با مسائل مالی چالش داشت ولی خویشتن‌داری کرده و آن را رسانه‌ای نکرد؛ او بر اساس مشی معلمی و حجب و حیا و روحیه اخلاقی و فرهنگی نمی‌خواست تشتت در جامعه ایجاد شود لذا کاندیداتوری مجلس را بهانه کرد.



این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بحث ورود وی به فضای کاندیداتوری مجلس نمی‌تواند صحت داشته باشد زیرا کسی نقد را با نسیه خدمت عوض نمی‌کند؛ او نقدا می‌توانست خدمت قوی ارائه دهد ولی وقتی دولت همراه نشود، وزیر نمی‌تواند کاری پیش ببرد.



قاسم احمدی لاشکی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت دلیل این استعفا را بی‌توجهی دولت به موضوعات آموزش و پرورش نظیر نظام رتبه‌بندی معلمان، ابلاغ آیین‌نامه نیروهای حق‌التدریس و نپرداختن بدهی 10هزار میلیاردی به آموزش و پرورش دانست.



سیدمحمدجواد ابطحیهم به خانه ملت می‌گوید: روزی معاون پارلمانی بطحایی گفت که وزیر از من خواسته تلاش کنم تا استیضاحی برای او صورت بگیرد و رأی بیاورد.



وی که معتقد است بطحایی باید در متن استعفای خود به موضوعاتی همچون عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان و عدم اجرای قانون استخدام معلمان حق التدریس، شفاف‌تر اشاره می‌کرد، ادامه داد: نکته اصلی در موضوع استعفا آن بود که بطحایی دیدگاه‌های فرهنگی رئیس جمهور را قبول نداشت؛ زیرا دیدگاه‌های رئیس‌جمهور در بحث آموزش و پرورش، لیبرالیستی است و همانطور که وی صراحتاً گفته تا پایان دوره دوازدهم سند ۲۰۳۰ را اجرایی خواهد کرد، اما بطحایی با توجه به علاقه‌های مذهبی خود نمی توانست آن را بپذیرد و من فکر می‌کنم اصطکاک از جاهای دیگر بود.



سوگلی بیاید



احمدی لاشکی می‌گوید: نگاه دولت به آموزش و پرورش، اولویت‌دار نیست؛ هر فرد دیگری هم که بخواهد با همین مساله مواجه باشد و نتواند مشکل معلمان را حل کند، بهتر است نیاید.



وی توضیح می‌دهد: مخاطب آموزش و پرورش ۱۴.۳ میلیون نفر دانش آموز و یک میلیون معلم هستند که باید کشور را از این طریق ساخت اما اگر نتوان کادر آموزشی خبره‌ای داشت یا دانش‌آموز را به خوبی تربیت کرد، چه آینده  برای کشور متصور خواهد بود؟



نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه جایگاه آموزش و پرورش در دولت باید معلوم شود، افزود: باید سوگلی دولت به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود تا حرف که زد، دولت به آن بودجه بدهد.



فلاحتی هم معتقد است آموزش و پرورش باید جزو اولویت‌های یک کشور و نظام بودجه‌بندی باشد زیرا در غیر این صورت ساختار بسیار شکننده‌ای در فضای فرهنگی و آموزشی پیش خواهد آمد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 281975
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار