خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/28 - 16:43
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محفوظی؛

پاسداشت آثار تاریخی با بودجه قطره چکانی امکان‌پذیر نیست

رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه قطره چکانی دولت برای حفظ آثار باستانی گفت: شاهد تخریب بناهای تاریخی به بهانه نبود اعتبار و رشد سرقت آثار باستانی در سایه بی توجهی مسئولان و متولیان امر هستیم.

سید مجتبی محفوظی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بی توجهی وزارتخانه میراث فرهنگی به حفظ و نگهداری آثار باستانی گفت: مرمت آثار باستانی در سطح ملی گاهی باید بر مبنای جهانی صورت پذیرد؛ آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از گذشتگان گویای فرهنگ و تمدن دیرینه ما محسوب می‌شوند بازسازی و مرمت آنها نیازمند دقت نظر، ظرافت و هنر دست معماران است.



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: آثار ثبت جهانی شده از تخت جمشید تا شهر سوخته سیستان ویترین میراث فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود، تا به امروز حدودا ۲۶ اثر تاریخی ملموس در کشور ما ثبت جهانی شده است که نشان از فرهنگ و تمدن ایرانیان می‌دهد.











سید مجتبی محفوظی


وی ادامه داد: حفظ و نگهداری آثار تاریخی نیازمند هزینه‌های کلانی است که بودجه‌های قطره چکانی دولت کفاف حفظ و نگهداری این آثار نمی‌دهد در کنار این حقیقت متاسفانه شاهد تخریب بناهای تاریخی به بهانه نبود اعتبار و رشد سرقت آثار باستانی در سایه بی توجهی مسئولان و متولیان امر هستیم.



تغییر دولت هم نتوانست آثار باستانی را حفظ کند



رئیس کمیته گردشگری در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سال‌هاست در حفظ و نگهداری آثار باستانی لنگ می زنیم و با تغییر دولت انتظار بهبود شرایط در حفظ و نگهداری آثار باستانی داشتیم اما بعد از گذشت زمان "همان آش است و همان کاسه." بی مهری و بی توجهی به آثار باستانی به قدری ادامه دار بوده گاهی فقط یک ویرانه از آثار تاریخی باقی می‌ماند.



سازمانی که وزارتخانه شد اما تغییری نکرد



محفوظی با اشاره به تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: در مجلس دهم شاهد تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بودیم با این تغییر نام انتظار داشتیم تحولی نو در حفظ و نگهداری آثار باستانی و حتی رشد صنعت گردشگری کشور باشیم نه تنها چنین تحولاتی رخ نداد بلکه بیشتر از گذشته گردشگری و حفظ آثار باستانی در حاشیه قرار گرفت و هر روز شاهد تخریبی دیگر به بهانه کمبود اعتبار هستیم.



تغییر کاربری و تخریب  به بهانه مرمت 



نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: تغییر کاربری بناهای تاریخی به بهانه مرمت آنها امروز انتقادهای را به همراه داشته است، متاسفانه با هر بار اعتراض مبنی بر بی توجهی به آثار تاریخی با پاسخ کمبود اعتبارات روبرو می‌شویم. کشورهای پیشرفته قوانینی را برای حفظ و نگهداری آثار باستانی خود وضع کرده‌اند و به شدت در پاسداری از آنها و انتقالشان به نسل‌های بعدی تلاش می‌کنند.



محفوظی تخریب را بهانه ای برای نوسازی دانست و بیان کرد: تخریب اماکن تاریخی به بهانه نوسازی در گذر زمان تبدیل به امری عادی شده امروز با گذشت نزدیک به ۸ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم نه تنها شاهد رونق صنعت گردشگری نبودیم بلکه شاهد تخریب آثار باستانی و تاریخی هستیم.  



بیشتر بخوانید:





رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس، در پایان خاطر نشان کرد:  نقش نظارتی مجلس در حفظ و نگهداری آثار باستانی در عملکرد سازمان‌ها و نهادهای متولی به ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار پررنگ است بی شک در خصوص تخریب و سرقت آثار باستانی از وزیر مربوطه طرح سوال خواهیم داشت، بی توجهی به وعده‌های داده شده از جمله رونق گردشگری از دیگر بایدها این وزارتخانه بود که هنوز شاهد آن نیستیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 337230
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار