خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/29 - 18:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
رحمانی در نشست تخصصی با عنوان بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسأله جمعیت:

وظایف دستگاه‌های مختلف نسبت به مساله جمعیت تفکیک و روشن شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در نشست تخصصی با عنوان بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسأله جمعیت که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: وظایف دستگاه‌های مختلف نسبت به مساله جمعیت تفکیک و روشن شود، اگر این هماهنگی، هم‌سویی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها نباشد، کامیابی و نتیجه مد نظرمان حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی با عنوان بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسأله جمعیت که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: باید ابعاد مختلف افزایش جمعیت مورد واکاوی‌های علمی قرار گیرد، چراکه با پرداخت علمی به این موضوع بسیاری از مشکلات این حوزه قابل حل است و جهاد دانشگاهی در این زمینه پیشگام می باشد.



وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی و خراسان رضوی در موضوعات پزشکی ناباروری افق‌گشایی کرده‌ است و این نهاد به عنوان مولود انقلاب، در موضوع جمعیت و درمان ناباروری پیشرو بوده است.



عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس افزود: جهاد دانشگاهی سال‌ها پیش موضوع درمان ناباروری را مساله‌شناسی کرده است. اینکه تعداد زوجین نابارور مشخص و دنبال رفع مشکل خود باشند، بخشی از نگرانی‌های ما نسبت به مساله جمعیت را برطرف خواهد کرد.



وی با اشاره به تلاش‌های مرحوم سعید کاظمی آشتیانی از پژوهشگران جهاد دانشگاهی و رئیس پژوهشگاه رویان، بیان کرد: وی در فضایی که دیدگاه‌های فقهی نسبت به مساله جمعیت همراهی کاملی نداشت، توانست شرایطی ایجاد کند تا نگاه‌ها نسبت به موضوع ناباروری و درمان آن تغییر کند، بنابراین جهاد دانشگاهی پیشرو و پیش‌نگر است و مسائل را آنگونه که باید رصد و در زمان خود پیگیری می‌کند.



رحمانی ادامه داد: جهاد دانشگاهی موفق به دانش فنی داخلی سازی انجماد جنین شده و در این زمینه نگاهی نو دارد و در موضوعات پزشکی ناباروری افق‌گشایی کرده‌ است.



وی با تاکید بر اینکه جمعیت جوان از مولفه‌های پویایی، بالندگی و اقتدار کشور است، گفت: امنیت، نیروی کار و افق‌گشایی در علوم مختلف به جوانان پویا و خلاق نیاز دارد که در جهاد دانشگاهی علاوه بر توسعه دانش در حوزه پزشکی و افق‌گشایی‌های صورت گرفته ، به بررسی موضوع جمعیت در ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن نیز پرداخته می‌شود.



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ابعاد مساله جمعیت چند وجهی است و همه ابعاد آن باید باهم دیده شود، افزود: بعد از حدود ۱۰ سال قانونی تصویب و در قالب آن تلاش شد، وظایف دستگاه‌های مختلف نسبت به مساله جمعیت تفکیک و روشن شود، اگر این هماهنگی، هم‌سویی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها نباشد، کامیابی و نتیجه مد نظرمان حاصل نمی‌شود.



وی ادامه داد: متاسفانه در موضوع قانون و هماهنگی دستگاه‌ها هم ما مشکلاتی داریم، اما مشکل جدی جامعه ما هم اکنون این است که نظام معنایی و سبک زندگی تغییر کرده است و به راحتی هم نمی‌توان بعضی از این رویکردها را اصلاح کرد.



رحمانی گفت: با توجه به اینکه خیلی از موضوعات در خصوص جمعیت نگرشی است، اگر واکاوی دقیق، درست و علمی و همچنین در همه ابعاد آن صورت بگیرد، کار ما اثربخش خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 361865
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار