خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/10 - 16:27
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ایزدخواه:

وضعیت خواب کالاها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر غیر نرمال است

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت خواب کالاها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر غیر نرمال است و این دلایل مختلفی دارد که بخش از آن به مقررات دولت و بخشی از آن به رفتار تجار وابسته است.

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ماندگاری بیش از اندازه محصولات و کالاها در گمرکات و آسیب شناسی این موضوع،گفت: متاسفانه ما در مبحث امور مربوط به گمرک با یک عقب ماندگی رو به رو هستیم.



وی افزود: وضعیت خواب کالاها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر غیر نرمال است و این دلایل مختلفی دارد که بخش از آن به قوانین دولت و بخشی از آن به رفتار تجار وابسته است.



این نماینده مجلس با اشاره به آسیب شناسی این بخش، با ذکر مثالی  گفت: به عنوان مثال کالاهایی بدون ثبت سفارش  وارد گمرک شده و تازه صاحبان کالا به دنبال ثبت سفارش آن کالاها می روند که این مسئله بخشی از مشکلات است.



وی با اشاره به معضل رفع تعهد ارزی تجار در این بخش بیان کرد: در این بخش مواردی به بنده مراجعه شد که نهایتا مشخص شد اشکال از بانک است یعنی بروکراسی اداری تعریف شده در رفع تعهد ارزی، گاهی در راستای منفعت طلبی بانک است که تعهد ارزی تاجر را به عقب می اندازد، بنابراین این موارد هم وجود دارد.



این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نظارت بر گمرکات پیرو خواب کالاها،گفت: متاسفانه نظارت لازم بر گمرک هم لحاظ نمی شود؛ یعنی وزارت اقتصاد در این بخش هم مجری است و هم سیاست گذار و از این رو نظارت درستی  بر عملکرد گمرکات کشور صورت نمی گیرد.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: البته برخی از مشکلات هم معطوف به عدم وجود تجهیزات و فناوری های لازم در این بخش است که خیلی جاها هنوز گمرکات مجهز به ایکس ری نیست و خدمات دولت هوشمند ایجاد نشده است که این مسائل هم می تواند به افزایش فساد در این بخش دامن بزند.



وی تاکید کرد: به واقع ما در این بخش با کمبود قوانین مواجه نیستیم و قوانین خوبی در این بخش مصوب شده  که نیازمند اجرای دقیق است./



پایان پیام

  • کد خبر : 369221
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار