خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/15 - 09:44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
نانواکناری:

نقش عربستان در قطع روابط مغرب با ایران چه بود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دلایل قطع روابط مغرب با ایران را تشریح کرد.

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک مغرب با ایران و استقبال اتحادیه عرب از این موضوع، گفت: کشورهایی که تحت نفوذ دلارهای نفتی عربستان هستند به دنبال همسویی با این کشور بوده و چراغ سبز به آنها نشان می دهند تا بتوانند بهره ای از این دریا ببرند.



نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: عربستان بخشی از منابع خود را برای جذب سران کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی قرار داده تا آنها را از ایران دور کند که مغرب نیز در همین راستا نادانسته در دام این توطئه قرار گرفته و با یک ادعای بدون سند و مدرک مقابل ایران ایستاد و روابط خود را قطع کرد.



وی افزود: اعراب حوزه خلیج فارس یا اتحادیه عرب باید بدانند که ایران یک کشور مقتدر و با نفوذ در منطقه است که در جهت حفظ امنیت و آرامش آن عمل کرده و نقش بسیار مؤثری دارد.



نانواکناری همچنین اظهار داشت: عربستان در این میدان قصد خودنمایی دارد و به گونه ای برنامه ریزی می کند که خود را بیش از پیش مطرح کند که با حضور محمد بن سلمان در رأس حکومت سعودی، این توطئه ها نیز بیشتر شده و اکنون به دنبال افزایش تنش ها در منطقه هستند.



این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: با این حال بعد از اجماع سران کشورهای عربی در عربستان که با سخنرانی ترامپ همراه بود، کشورهای عربی عکس آن چیزی را که در برخی موارد تعهد داده بودند اجرا کردند که بر همین اساس کویت و قطر به شیوه دیکته شده آمریکا و عربستان وقعی ننهادند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی همواره در جهت امنیت منطقه بوده و هرگونه اقدام در جهت اخلال امنیت را محکوم می کنیم.



به گزارش خانه ملت، کشور مغرب با طرح ادعای همکاری ایران با جبهه پولیساریو به عنوان یکی از مخالفان این کشور و ادعای ارائه تسهیلات از طریق حزب الله لبنان به این گروه، روابط دییپلماتیک خود با ایران را قطع کرده که موجبات خرسندی اتحادیه عرب نیز واقع شده است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 242407
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار