خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/11/28 - 12:54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سیاوشی شاه‌عنایتی:

ناشران خرد مسئولیت ممیزی را نمی‌پذیرند/ خطوط قرمز سلیقه‌ای تعریف شده است

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور معتقد است وزارت فرهنگ باید آئین‌نامه و دستور‌العمل مشخصی را در زمینه واسپاری ممیزی به اهالی کتاب تدوین کنند تا خطوط قرمز سلیقه‌ای محلی از اعراب نداشته باشد.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حذف خط قرمز در حوزه کتاب و واسپاری این امور به ناشران گفت: این موضوع از قبل نیز مطرح شده بود و بسیاری از کتابهای ناشرین از طریق هیئتی علمی بررسی می‌شد و در آن سعی می‌شود خط قرمزهای موجود رعایت شود؛ اما ناشران مذکور، ناشران عمده‌ای هستند که یا دولتی هستند یا وابستگی عمده‌ای را به لحاظ مالی و اداری به دولت دارند.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: ناشران کوچک هرگز حاضر نشدند که این بخش را به عهده بگیرند.



وی با بیان اینکه قطعا خط قرمزهایی برای نشر وجود دارد تصریح کرد: نباید خط قرمزها را سلیقه‌ای تعیین کرد و خط قرمزها باید براساس سیاست‌های کلی نظام، منافع ملی کشور، مسائل مذهبی و ملی که در کشور وجود دارد تعریف شوند؛ نه بر اساس سلایق.



عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: اگر خط قرمزها به درستی تعریف شود بنگاه‌های کوچک حاضر می‌شوند این کار را برعهده بگیرند اما در غیر اینصورت هرگز این افراد امنیتی ندارند و به محض اینکه سلیقه یک بخش فرهنگی در کشور تغییر کند، وضعیت آنها نیز به هم خواهد خورد و امنیت کاری خود را از دست خواهند داد.



سیاوشی شاه‌عنایتی  با اشاره به اینکه هیئت‌های علمی بنگاه‌های بزرگ نشر و عمدتا دولتی تا حدی توانسته‌اند این وظیفه را انجام دهند، گفت: این بنگاه‌های بزرگ تا حد زیادی این بخش را پذیرفته و انجام داده‌اند اما بخش‌های دیگر این وظیفه را نمی‌پذیرند چراکه هنوز آن حدود و خط قرمز تعریف نشده؛ به این معنا که یک آئین‌نامه مشخصی به ناشران داده و گفته شود نباید از این خطوط بگذرید.



سلایق متعدد در نشر کتاب سردرگمی ناشران را به همراه دارد



رئیس کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اینکه ناشران بخواهند سلیقه وزیر، معاون وزیر، رئیس جمهور، امام جماعت فلان منطقه، شرع و ... را رعایت کنند، در این می ‌مانند که چه چیزی را بخواهند برعهده بگیرند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعا این مسائل را رسیدگی می‌کنند اظهار امیدواری کرد: کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه برسند که ابتدا آئین‌نامه، دستور‌العمل، مقررات و قواعدی در این زمینه تعیین شود که بتوان به این قضیه رسیدگی کرد و اینکه تحقیق کنند بنگاه‌های نشر این کار را به عهده می‌گیرند یا خیر؛ اگر بنگاه‌های نشر این قضیه را به عهده گرفتند جریان خوبی است اما به دلیل اینکه هنوز تعریفی نشده، بنگاه‌های نشر امنیت کاری نخواهند داشت و بعد از تعریف شدن می‌تواند بر روی آن حساب کرد.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال گفت: تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم تا همگان با هر فکر و اندیشه‌ای و در آزادی بیان، آثار خود را منتشر کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 189922
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار