خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/24 - 11:08
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه واقعه تلخ در انتظار استان‌های شمالی کشور است:

می‌توان از تهدید پسماندهای شمال کشور فرصت ساخت

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه مسئولان به پسماندهای استان‌های شمالی گفت: اگر کوه زباله‌های استان‌های شمال کشور ساماندهی و مدیریت نشود، باید منتظر واقعه تلخ‌تری باشیم.

علی بابایی کارنامی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد رشد پسماندها در استان‌های شمالی گفت: موضوع پسماندها یا بهتر است بگویم معضل پسماندها مسئله اصلی این روزهای استان‌های شمالی است که متاسفانه گستره‌ای از مسائل متفاوت از سلامتی تا ریزش گردشگران و نابودی محیط زیست را شامل می‌شود، مسئله پسماندها  نشات گرفته از دست درازی انسان به طبیعت است که با آمار جمعیتی هر شهر و استان‌ تغییر می‌کند.



دومینویی که سلامتی انسان را نشانه می‌رود



نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه در شبکه‌های اجتماعی در قالب تصویر از پسماندها در استان‌های شمالی نشان داده می‌شود؛ حقیقت تلخی است که دریاها، جنگل‌ها و سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرخه رفتار نامناسب با طبیعت دومینویی از آسیب‌هایی را شامل می‌شود که بازگشت آن به سمت انسان و سلامتی اوست؛ خلاصه کلام طبیعتی که امروزه به واسطه بشر تخریب می‌شود در نتیجه رفتار نادرست بشر است.



مرگ آبزیان اقتصاد پنهان را تخریب می‌کند



 این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: پیشروی پسماندها از جنگل‌های شمالی کشور به دریاها و مرگ آبزیان تنها گوشه‌ای از این تخریب است که  تهدیدی اقتصادی برای شهرهای شمالی محسوب می‌شود؛ صید و صیادی برای بسیاری از مردم شمال و جنوب فلات ایران از اهمیت ویژه‌اى برخودار است که تقویت آنها نه تنها منجر به تامین امنیت غذایی کشور می‌شود بلکه می‌تواند به لحاظ طرح‌های متعددی از قبیل تبدیل انرژى حائز اهمیت باشد.



اگر کوه زباله‌های استان‌های شمال کشور ساماندهی و مدیریت نشود، باید منتظر واقعه تلخ‌تری باشیم



بابایى کارنامى با اشاره به رشد بی رویه زباله‌ها در اطراف مناطق گرشگرى شهرهاى شمالى،گفت: اگر کوه زباله‌های استان‌های شمال کشور ساماندهی و مدیریت نشود، باید منتظر واقعه تلخ‌تری باشیم. تفکیک از مبداء  تا مقصد بازیافت پسماندهای شهری مسئله بسیار با اهمیتی است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این حوزه صورت پذیرد.



حدود 40 درصد از پسماندهای شهرهای شمالی مربوط به گردشگران است



 وی در ادامه یادآور شد: حدود 40 در صد از پسماندها در استان‌های شمالی مربوط به حضور گردشگران است؛ اگر فرهنگ‌سازی برای دفاع محیط زیست شکل بگیرد بدون شک شاهد بهبود این وضعیت خواهیم بود، روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان‌های گردشگر پذیر همچون مازندران،گلستان و گیلان بسیار بحرانی و نگران کننده است؛ در حالت عادی در این 3 استان شمالی کشور روزانه حدود 6 هزار تن پسماند تولید می‌شود که این میزان در ایام خاصی چون نوروز گاهی تا 3 برابر هم می‌رسد ؛ شیرابه‌های حاصل از این حجم زباله، جنگل و طبیعت آن منطقه را نابود می‌کند و با ورود به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



فرصتی به نام زباله و پسماند



وی با بیان اینکه بازیافت و استفاده مجدد از پسماندها، تهدید زباله‌ها را به فرصت‌های ارزشمند اقتصادی و زیست محیطی تبدیل می‌کند،گفت: هر کشوری برای رسیدن به توسعه پایدار، باید تمامی حلقه‌های به هم پیوسته علمی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را با یکدیگر مورد توجه قرار داده و در قالب برنامه به جامعه ارائه کند.



نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تولید برق از پسماند به روش زیست گاز یا بیوگاز، به بیانی همان تولید انرژی پاک و تجدید پذیر است به روش سوزاندن زباله‌ها ممکن است؛ در گذشته موضوع کمپوست و زباله سوزی برای مدیریت پسمانداستان‌های شمالی مطرح شده، امیدواریم این اتفاق رخ دهد و شاهد  یک مدیریت درست در پسماندها باشیم.



بیشتر بخوانید:





 نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون از تولید آب گرم به واسطه زباله‌ها پاسخ مثبتی نگرفته‌ ایم به فرض مثال پروژه زباله سوزی نوشهر راه اندازی شده اما هنوز نتیجه مثبت و کاربردى از آن  دریافت نکرده ایم./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 340125
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار